Jump to content

Problem med elinställning av framstol


Stenberg

Recommended Posts

Hej alla. Ny både som Mustang-ägare och här på forumet.

Är nu innehavare av en Ford Mustang GT V8 -1998

Har egentligen två frågor. Köpte bilen med vetskap om att AC:n inte fungerade. Hur dyrt är detta att laga? Vill påpeka att jag inte är någon mekaniker och har tummen lite mitt i handen när det gäller motorer.

Tyvärr visade det sig också att elinställningen av förarstolen inte fungerade. Man hör tydligt att strömmen går fram för det klickar till i elmotorn under stolen och det rör sig lite - eller mer hoppar till en bråkdel av en sekund. Påpekade detta till förra ägaren men då han ägt bilen sen 2003 och bara kört den själv så har han inte använt knappen på flera år. Han verkar mycket ärlig så jag har ingen anledning att misstro honom. Elinställning för svanskstödet fungerar däremot klanderfritt och den går tydligen på samma säkring som för stolen så där bör inte felet ligga. Någon ide om var felet kan vara?

Letade lite snabbt i forumet men hittade inget ämne om detta. Missade jag det så ber jag om ursäkt för att jag startade en ny tråd.

MVH Rickard

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard,

Du skriver inte om du vet att AC:n är trasig och i så fall vad/varför. Mitt tips är att åka till en firma som fyller den och provtrycker. Nu för tiden så har de också i kontrastmedel - så det är lätt att hitta läckage. Pumpen går inte igång om det saknas kylmedel - så jag tycker du ska börja med att kontrolera att det finns kylmedel.

Kostar runt 1500:- (Töreboda) att fylla AC:n.

När det gäller el-stolen så är det att mäta sig fram, kolla kontakter, smörja upp, etc. Det värts som kan ha hänt är att motorn brunnit. Låter inte så

Å så grattis till en rolig bil - som det alltid händer nåt med.... (ja du verkar vara igång redan :-)

Ofta får du lösningar och tips på problem och underligheter här på forumet - sen är det bara å gasa!

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard,

Du skriver inte om du vet att AC:n är trasig och i så fall vad/varför. Mitt tips är att åka till en firma som fyller den och provtrycker. Nu för tiden så har de också i kontrastmedel - så det är lätt att hitta läckage. Pumpen går inte igång om det saknas kylmedel - så jag tycker du ska börja med att kontrolera att det finns kylmedel.

Kostar runt 1500:- (Töreboda) att fylla AC:n.

När det gäller el-stolen så är det att mäta sig fram, kolla kontakter, smörja upp, etc. Det värts som kan ha hänt är att motorn brunnit. Låter inte så

Å så grattis till en rolig bil - som det alltid händer nåt med.... (ja du verkar vara igång redan :-)

Ofta får du lösningar och tips på problem och underligheter här på forumet - sen är det bara å gasa!

Tjena. Jo jag vet ju att AC:n är ur funktion men inte varför. Kommer bara varmluft ur den när man kör. Trasig AC kan jag leva med, jag kör mest nercabbat ändå =)

Elstolen är värre. Som det är nu kan inte frun ens prova bilen och det är lite synd. Får väl kanske låta sakkunnig titta på den. De tipsen du skrev om reder jag inte ut själv tyvärr. Är det någon som vet ett bra ställe i Skåne? Gärna nära Svedala och Malmö.

Annars är jag super nöjd med bilen. Vilket ljud och vilken fröjd att vila ögonen på.....

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

låter som elstolen kärvar - ja förre ägaren har ju tydligen inte justerat stolen speciellt ofta. På din beskrivning så låter det ju som motorn går.

På min 95:a så går stolen lite "trögt" kan jag tycka.

Testa med 5-56 eller liknande i skenorna och drev.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Rickard

Har en-94 cab. Har samma problem med min stol. Går det att höja och sänka stolen, men ej fram och tillbaks? isåfall är det problem med drivningen av stolen. Motorn skall driva bägge sidorna av stolen. Det är förbundet med en axel. Är det slitet (glappt) drar den ena sidan först, sedan kommer den andra sidan. Då nyper den fast. Prova annars att hjälpa till att skjuta den manuellt samtidigt som du kör med motorn.

Lycka till Själv har jag problem med rutan på förarsidan. Skall koppla förbi, (one touch) funktionen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard!

Stolen kan jag med 99% säkerhet gissa vad felet är. Råkade nämligen ut för samma sak på min. Det är dreven till el-motorn/drivpinnarna som är uppslitna. Försökte gjuta egna och limma de gamla, men plasten blir så spröd med tiden att den smulas itu. Reservdelar finns inte hos Ford, men eftersom att detta är ett vanligt problem, så finns det eldsjälar i USA som har tagit fram delar. Köpte själv ifrån dem och det passade bra. Har bara testat min stol på arbetsbänken än så länge då min bil ej är klar.

Har du problem med både upp/ner och fram/tillbaka?

Adressen till sidan med delar är: http://www.2men1garage.net/

Kika sen under produkter och sen under Ford mustang 94-98 så finns där både drivsatser och motorer. Lättast är ifall du plockar ner stolen först för att säkerställa var felet ligger, men det är ett mycket vanligt problem med plastdreven, så det ligger nära till hands!

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard!

Stolen kan jag med 99% säkerhet gissa vad felet är. Råkade nämligen ut för samma sak på min. Det är dreven till el-motorn/drivpinnarna som är uppslitna. Försökte gjuta egna och limma de gamla, men plasten blir så spröd med tiden att den smulas itu. Reservdelar finns inte hos Ford, men eftersom att detta är ett vanligt problem, så finns det eldsjälar i USA som har tagit fram delar. Köpte själv ifrån dem och det passade bra. Har bara testat min stol på arbetsbänken än så länge då min bil ej är klar.

Har du problem med både upp/ner och fram/tillbaka?

Adressen till sidan med delar är: http://www.2men1garage.net/

Kika sen under produkter och sen under Ford mustang 94-98 så finns där både drivsatser och motorer. Lättast är ifall du plockar ner stolen först för att säkerställa var felet ligger, men det är ett mycket vanligt problem med plastdreven, så det ligger nära till hands!

Hej

Tack så hemskt mycket för tipsen. Vill tillägga att ingenting rör sig. Vare sig upp och ner eller fram och tillbaks. Den går inte heller att flytta med milt "våld". Det ända som går är svankljusteringen. Mitt stora problem är också att jag är född med tummen mitt i handen så att plocka ut en stol och pilla med en elmotor är överkurs för mig. Tyvärr får jag nog lämna in den till någon som är mer hemma i garaget än jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Kör en uppdatering på egen tråd.

Nu är problemet ur världen. Lämnade in bilen på en verkstad utanför Simrishamn. Dom hade passande nog en annan Mustang på lager där reservdelar kunde användas. Således byttes motorn och några kablar ut och vips så fungerar allt som det ska. Passade på att göra service också. Nu når till och med frun ner till pedalerna och kan provköra lite.....eller nja, vi får se hur pass snäll hon är i helgen =)

Tack för svaren och väl mött. Får visa upp mig på en träff eller så i Skåne framöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...