Jump to content

svängningsdämpare


redlig

Recommended Posts

Tjenare! Ny på forumet och även ny på mustanger. Nu är det så här att min mustang gt 5.0 94a började vibrera och ha en massa oljud här om dan och jag tittade på den idag och såg att svängningsdämparen har gått sönder och "yttre ringen" eller vad jag nu ska kalla den så är lös. Och nu undrar jag om det finns nån vänlig själ som kan guida mig igenom ett byte? Något jag behöver tänka på eller är det bara att riva löst och dit med ny? Har som sagt inte meckat mustang förut eller v8 heller för den delen.

//Richard Redlig

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! :)

Du behöver med fördel en avdragare... En sån där med en platta med 2-3 hål i och bult i mitten

Sen behöver du såklart en svängningsdämpare med 50oz balansering.

Den här funkar perfekt för ditt ändamål: http://www.summitracing.com/parts/fms-m-6316-m50

Får att få lös den gamla så lossar du bulten i mitten... ta bort brickan och gänga in bulten en bit igen, detta så att avdragaren inte ska snurra direkt på veven och eventuellt förstöra gängorna..

Dit med avdragaren, den gamla dämparen lär sitta som satan, och dra lös den...

Dit med den nya, helst med ny bult och bricka, ARP gör fina.. http://www.summitracing.com/parts/arp-150-2501/overview/make/ford

Dra fast med momentnyckel till rekommenderat moment. Svängningsdämparen sitter med en krysskil så den går inte att sätta fel.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte en rejäl hög silicon eller liknande under bricka samt under bultskalle innan du drar fast den sista gången. Glömmer du detta så kan i extrema fall olja leta sig ut förbi kilen, under brickan och ut på andra sidan... detta ger dig ett fint och välsmort motorrum tills du åtgärdar det hela... :P

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Och sen när den nya ska på plats? Viktigt med moment eller går det med mutterknack? Om jag inte kommer på nån annan lösning blir det väl att plocka bort så jag slipper till med mutterknack

Link to comment
Share on other sites

Provade googla men hittade ingen fakta bara en massa jävla spekulationer om allt från 70-120ft lbs..tänkte då att kanske nån här vet..men det är fixat nu och bilen går som klockan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...