Jump to content

Varmt i bilen?? Vad göra?


Snorre70

Recommended Posts

Hej alla glada

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa!

I vanligt fall så kan detta vara ett Nice problem om man använder bilen på vintern, men nu är min Mustang en sommar bil, så det känns som värme i coupen behövs ej, men det bara sipprar ut värme. Så varmt att man måste ha fönstren öppna nästa hela tiden?

Är det någon som kan ha en amning om vad detta kan bero på?

Hur ställer man in reglagen bäst för att få så lite värme i coupen som möjligt?

Kan man fixa detta med termostaten tro? och om ja vilken grad ska det då vara på den?

(För vad jag vet så finns det ju vinter och sommar termostater ju?) eller är jag ute o cyklar!

Link to comment
Share on other sites

Ja du är på cykeltur.

reglaget som det står temp på, på värmepanelen ska stå i nedre läget då ska värmen ej komma in i kupén så du får kolla så vajrarna är kopplade och fungerar som de ska.

Termostaten har absolut inte med detta att göra.

man kan även sätta någon typ av avstängningsventil på slangen till värmepaketet, nödlösning.

Link to comment
Share on other sites

Ja du är på cykeltur.

reglaget som det står temp på, på värmepanelen ska stå i nedre läget då ska värmen ej komma in i kupén så du får kolla så vajrarna är kopplade och fungerar som de ska.

Termostaten har absolut inte med detta att göra.

man kan även sätta någon typ av avstängningsventil på slangen till värmepaketet, nödlösning.

Jag tror du är ute på cykeltur du med Mats! Men det är ju varmt i Asmundtorp idag,

så det må vara förlåtet. Reglaget ska stå i det översta läget.

Med vänlig hälsning.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Inne i värmepaketet finns det tätningar på luckan som fördelar luften. Varmt vatten cirkulerar hela tiden genom elementet, om luften ska blåsa genom elementet ( varmluft ) eller utanför elementet ( kalluft ) bestäms av en lucka som du stänger eller öppnar med reglaget. Tätningarna vittrar bort med tiden och då "läcker" det varm luft hela tiden.

Här är en bild från när jag renoverade ett värmepaket till en 67:a

Vrmepkt1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne Josefsson

cmc303

en liten fråga vist måste man tömma bilen på vattnet innan man plockar ur detta paketet?

Jag har alla dessa packningarna hemma redan, tanken fanns förrut att det va något med packningarna, om inte annat så är det ju inte fel att byta dessa ändå!

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne Josefsson

cmc303

en liten fråga vist måste man tömma bilen på vattnet innan man plockar ur detta paketet?

Jag har alla dessa packningarna hemma redan, tanken fanns förrut att det va något med packningarna, om inte annat så är det ju inte fel att byta dessa ändå!

Du måste inte nödvändigtvis tömma ur allt vatten, bara nivån är under slangarna till värmepaketet så är det ok. I realiteten blir det inte mycket vatten som ska ut, slangarna sitter ju ganska högt upp på motorn.

Lossa slangarna från motorn, lossa de 4 skruvarna på torpedväggen som håller fläktmotorn. Ta bort kanaler och reglagen på insidan. Sedan är det bara att lyfta ner hela paketet.

post-2720-144839333582_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du måste inte nödvändigtvis tömma ur allt vatten, bara nivån är under slangarna till värmepaketet så är det ok. I realiteten blir det inte mycket vatten som ska ut, slangarna sitter ju ganska högt upp på motorn.

Lossa slangarna från motorn, lossa de 4 skruvarna på torpedväggen som håller fläktmotorn. Ta bort kanaler och reglagen på insidan. Sedan är det bara att lyfta ner hela paketet.

Ska nog prova detta i veckan skulle jag tro!

Link to comment
Share on other sites

Ja vist ska det gå att koppla i hop dom va? en är väl in o den andra är ut?

Allt som händer med detta är ju att jag inte kan få någon värme i bilen? man har ju hört att vissa har så hela tiden så slipper dom renovera värme paketet?

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga som kanske inte har med själva ämnet att göra, men på äldre bilar har det varit så att om man får problem med överhettning kunde man sätta på värmen för att få värmeelementet att fungera som "extra" kylare. Men, om vattnet cirkulerar genom värmelementet även när värmen är avslagen, fungerar alltså inte denna nödlösning på äldre mustanger.???

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga som kanske inte har med själva ämnet att göra, men på äldre bilar har det varit så att om man får problem med överhettning kunde man sätta på värmen för att få värmeelementet att fungera som "extra" kylare. Men, om vattnet cirkulerar genom värmelementet även när värmen är avslagen, fungerar alltså inte denna nödlösning på äldre mustanger.???

Genom att du öppnar en lucka så att luften flödar förbi elementet borde tempen sjunka lite, antagligen inga dramatiska temperatursänkningar men kanske det lilla som behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...