Jump to content

Kamaxel val? Förvirrad...


PeterF

Recommended Posts

Funderar nu på stoppa i en annan kam i min cleveland och behöver lite tips.... kör nu med trw högkomp 11:1, erland cox portade toppar, 3000rpm stall och 3.80 i bakaxeln. Jag har kollat lite och hittat några favoriter... men vad tycker ni skulle passa?

/peter

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Allt beror på vad som passar dig....

Du själv måste beståmma för vad vad du vill ha.

Brett register...

Endast toppvarv...

Endast bottenvarv..

Så var vänlig tala om vad du vill ha.

Når du vet svaren på dessa frågor, så ge en fråga igen.

Link to comment
Share on other sites

Jo men alltså jag vet vad jag letar efter, ville mest ha en andra synpunkt på vad som skulle göra sig bra i motorn! Cleveland gillar ju att varvas lite och med tanke på stallet på 3000 varv och utväxlingen på 3.80 så tar det slut ganska fort i dagsläget.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

4v eller 2v toppar?

2v toppar är ju inte lönt att gå på så extremt höga lyft då dom "planar ut" i flöde. Insug, gasare osv?!

Har en lunati 290/300 bracket master (pn 00093) i min, inte vrålstark i början men funkade ändå bra mot 2800 stall och 3:55 på portade 2v med performer insug och 9.5:1, ska fortsätta med den i 408" men byter insug till ett singel, den ger en rätt lång peak och bra mellanregister men en voodoo eller xe284 ger mer knuff i början och peakar lite tidigare, faller dock av rätt fort + att jag är lite orolig för spikningar då jag hamnar ~10.5 i komp och har OC toppar. Lekte mkt med dyno2000 och insåg att det var insuget som var den stora flaskhalsen för mig, nöter på gamla kammen ett tag till, sparar lite dollars och köper en rullkam om det blir aktuellt med ett byte.. ;)

Link to comment
Share on other sites

4v eller 2v toppar?

2v toppar är ju inte lönt att gå på så extremt höga lyft då dom "planar ut" i flöde. Insug, gasare osv?!

Har en lunati 290/300 bracket master (pn 00093) i min, inte vrålstark i början men funkade ändå bra mot 2800 stall och 3:55 på portade 2v med performer insug och 9.5:1, ska fortsätta med den i 408" men byter insug till ett singel, den ger en rätt lång peak och bra mellanregister men en voodoo eller xe284 ger mer knuff i början och peakar lite tidigare, faller dock av rätt fort + att jag är lite orolig för spikningar då jag hamnar ~10.5 i komp och har OC toppar. Lekte mkt med dyno2000 och insåg att det var insuget som var den stora flaskhalsen för mig, nöter på gamla kammen ett tag till, sparar lite dollars och köper en rullkam om det blir aktuellt med ett byte.. ;)

Tack för svaret... kanon! Det är portade 2V toppar Tyvärr har jag inte mitt kamkort därför jag vill göra ett byte. Kammen idag dör tvärsnabbt vid 5000rpm... kör på edelbrocks rpm insug! Skulle åtminstone vilja kunna varva 6000rpm med min maskin. :)

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Googla på dyno2000, jag gjorde det och hittade en "länk" på nått forum så fick hem programmet, det ger en fingervisning vad som händer i motorn iaf. Skoj att leka med!

Dom nyare kammarna som xe o woodoo åker mindre duration, högre lyft och 108 lca, ger mindre blödeffekt, dvs högre tryck i cyllarna på lägre varv (därav lite i mitt resonemang att behålla min lite tröttare kam för att minska risken till spikningar). Baksidan med dom kammarna verkar vara att registret blir lite kortare, dalar snabbt efter peak rpm. Vet inte vad som är bäst men den typ av kam jag har med 112lsa och lite lägre lyft men längre duration (split på 10 grader för att hjälpa ut avgas bättre), en sån typ av kam förlorar ju en hel del mot tex xe284 i början (men nu stroksr ju jag så ska bli stark nog) men i gengäld så blir toppen på kurvorna långa, enl programmet så kommer jag peaka på 6000 men bara förlora 5-10hk +-500rpm, dock typ samma toppeffekt om än ett par 100 högre. Åker du 11:1 så bör ju kammen få blöda av lite annars tror jag nog att risken för spikningar är stor, vart gränsen går osv finns det nog mer lärda som vet, men enligt vad jag efter många timmars gogglade och funderande kommit fram till är att jag behåller min kam och testar. Goggla även om kompression, hittade en mkt intressant artikel med en förenklad tumregel som gick ut på att en kam med 300 blödde ut ca 3? i komp, en med 275 ca 1?, kommer inte ihåg exakt därav ? men du kanske förstår hur jag menar...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret... blir lite att tänka på! Hur mkt lyft klarar 2v topparna? Har spanat lite på comp cams XE 294H... och där ligger lyftet på 584/588...

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Klarar och klarar, tja, dom tabeller jag hittat på nätet så flödar std toppar 190-200cfm vid 0,5 lyft och planar ut sen men en bra portad topp ska kunna flöda upp mot 270, förmodligen vid högre lyft, googla cfm 2v 351c eller så får man fram mycket info. Är radien mot ventil som ställer till det vid höga lyft, därav verkar vissa inte rekommendera större insugsventil, endast större avgas. Dock har ju 2v redan 2.05/1.65 och rejäla kanaler jämfört med 351w och chev 350.

Såg att desktop fanns på sjörövarsidan att dra hem.

Ps, xe 294h? Hittar inte den till 351c. Min lunati är "typ" 284 i topp effekt men längre topp och svagare botten.

Link to comment
Share on other sites

Kammen ovan är den jag tänkt isåfall. Den som bekymmrar mig mest är lyftet på kammen... vill helst bara köra en bolt on utan att krångla med nya fjädrar och liknande. Ska mäta spelet/höjden på ventilskafter jag har idag och se om det skulle funka

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Ska nog gå bra, var inne på den till mitt 408" bygge oxå, ventilfjädrarna jag har skulle funka till den kammen oxå, finns ju kammar med 0,64 lyft oxå...

Provade lite kvickt att slå in den i dd2000 till min motor och den ger 10hp/20nm mer än min vid 3000 så känns inte värt för mig men skulle jag köpa ny så den eller lunatis woodoo med liknande spec, såg att dom rekommenderade dubbelfjädrar= maskinarbete men lunatis motsvarighet har mina fjädrar rekommenderade, enkla med 120/350 tryck om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...