Jump to content

Bromsservo på -66:a


MustangDriver

Recommended Posts

Läste att Mustanger 1964-66 fanns ej bromsservo som tillval på bilar med skivor fram.

Däremot på bilar med trumbromsar fram/bak var detta en möjlig option/tillval !

Finns att köpa brake booster till min bil (=skivor fram + manuell låda) nu i efterhand men då "tummar man" ju

i så fall på 100% originalutförande :confused:

Funderar lite på denna :

http://www.ebay.com/itm/1964-66-Ford-Mustang-7-brake-booster-master-cyl-for-manual-trans-w-valve-/221270127261?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AMustang&hash=item3384ba329d#ht_552wt_932

Ngn som eftermonterat ngt liknade på sin 65-66 bil ? Nöjd ?

Link to comment
Share on other sites

Rätt som du säger - servo fanns inte att få förrän 67 till skivbromsarna. Tycker inte servo behövs till 66ans skivbromsar - hade det på min förra bil i 23 år och var helnöjd med bromseverkan och pedaltryck. Får du trampa riktigt hårt för att få stopp på bitarna skulle jag ist föreslå att du byter belägg och försöker hitta lite mjukare eller NOS med asbest.

Det kit du visar på ebay passar till "single piston caliper system" och det har inte du - du har fyra kolvar i oken. Klart att den "passar" i meningen att den går att få dit, men ska man ändå byta...

Jag har själv köpt motsvarande från NPD men ej monterat ännu. Är lite fundersam om jag inte borde montera två-krets cylinder på en gång - jag har trummor nu och ska montera original skivor. Kanske tom skippar servot och sätter dit en cylinder för skivor - den som du nu ska ta bort.

mvh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej Claes

Och tack för svar! Värdefulla och tänkvärda synpunkter

Ligger nog mycket i vad du säger....... skall prova byta belägg men är

säkert en vanesak också att köra utan bromservo.

Följer ditt råd och "lägger ned" bromservotankarna tillsvidare. Andra saker har högre prio känns det som

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

har Nissan Maxima skivor med Audiok runtom samt en tvåkretscylinder med servo från VP Autoparts (avsedd för skivor runt om) på min -66:a. Satte också dit en bromskraftsfördelare på bakkretsen. Bromsar som en modern bil, nåt som behövs när man skall ut i trafiken bland alla nyare bilar.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...