Jump to content

skrammel från bromsoken fram


Recommended Posts

Original bromsok är av enkolvstyp, dvs oket måste kunna vrida sig lite när man bromsar för att båda bromsklossarna skall nypa mot bromsskivan. Med hjulet avtaget ser jag att en genomgående bult från insidan går rätt igenom oket och mynnar ut i ett hål på utsidan. Detta hål är mycket större än den ogängade del av bulten som kommer fram där. Vrider jag på oket med handen går det emot kanterna på hålet och jag misstänker att det är där skramlet kommer ifrån när man kör på ojämn vägbana eller i gupp. Bromsar jag samtidigt i ett gupp skramlar det inte, för då nyps ju oket fast. Det borde alltså finnas en bussning, eller glidhylsa på denna "pinne" för att det inte skall skramla.

Någon som vet? Funderar på att provisoriskt hitta en nylon/plastslang av lämplig storlek och dra över "pinnen" för att säkerställa att jag hittat orsaken till skramlandet.

Link to comment
Share on other sites

Montera gummibitarna, är ett krav för att få bort skrammlet. Satte dit motsvarande på en kompis bil och det blev helt tyst efter att ha skramlat så att han nästan tröttnat på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Glöm det ! Bulten ska bort.

Brukar vara lite "pill " att få dit dom. Du måste göra helt rent i hålet där dom ska sitta. Är det lite rost/avlagringar kvar går det inte så bra.

Skulle du mot förmodan lyckas tränga dit dom så kan/lär dom gå sönder när du skruvar i bulten.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det ordentligt och lossade båda oken och gjorde rent. Passade samtidigt på att justera ena avgasröret, som slog mot en plåt under bilen vid visst tomgångsvarv. Nu är den helt tyst! Inget skrammel whatsoever! Underbart! Tack för bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Aha, de går alltså att kränga på utan att behöva skruva ur bulten?

Skruven måste ut, det är lite trångt även utan den på plats, men med lite tålamod så kommer det att lösa sig.

Se också till att få bort eventuella avlagringar, rost och annat som inte ska vara där.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...