Jump to content

1968 Ford Mustang Sprint B i Sverige


Snorre70

Recommended Posts

Hej alla glada

Jag gör ett nytt försök att söka efter Mustanger som är Sprint B 1968 o finns i Sverige!

Jag tycker att det skulle vara roligt om alla som har en sådan lägger in en bild på denna i denna länken så får vi se om vi kan få i hop en hand full! tvivlar på det men som sagt ett försök till!

Skulle vara roligt att se hur många det finns här, som sagt va den tillverkades bara i ca 15 000 ex och många har nog sätt skroten redan, o det finns inte allt för många kända i USA heller,ca 100 st bara, men där pluppar dom fram rätt som det är!

Jag vet att det finns minst 1 till i Uppsala trakten och en i Örebro, men den är under uppbyggnad och om byggnad till en GT.

Lägger in en bild på min så får vi se om någon annan orkar att göra samma sak

post-6810-144839344264_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hur ser man om det är en spirit B.

ja ser och ser, Sprint B är en GT fast det inte är det kan man säga den ser ut som en GT förutom ensemblerna och så saknar den 4 ports förgasaren och har inte GT: s stötdämpare annars samma bil. i första blicken ser det ut som en GT, o vet man inte att GT har egna emblem så ser den alltid ut som en GT fast det är en sprint B. Sedan är en sprint såld innan september 1968 efter detta togs den bort som till val och åter kom först 72 tror jag att det va! fast då är sprint något helt annat.

fast det finns samma här som med andra modeller cloner (Marty reporten) talar om vad det är du har.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Är det så dåligt med Sprint B eller A i Sverige? Vist jag vet att det är vanligare med GT:n men jag trodde det skulle finns några! Vist alla kanske inte är skriv vänliga? Men någon i alla fall. Trist då jag vet att det finns 1 till i Uppsala oxå!

Det tycks inte finnas allt för många SB kvar i USA heller, många har väl gott till skroten!

Lite fakta om sprint B o GT:n

Totalt 317 704 st tillverkade Mustanger 1968

15 106 st Sprint B 4,8% av den totala

produktionen var en Sprint B

17 458 st GT 5,5% av den totala produktionen var en GT

Link to comment
Share on other sites

Intressant, jag har aldrig funderat på "Sprint" men har en rikligt utrustad -68HT i garaget som förmodligen inte modifierats.

Den har popup tanklock, extralamporna i grillen, både tröskellister och skärmkantlister, höger + vänster ytterbackspegel (Höger är ovanligt), broms- och styrservo, bakluckelister, vinyltak, tidiga bakskärmsreflexerna, ton rutor, 289a 2V med c4a, radio, stora trumbromsarna, blinkershuven (men det sistnämnda tror jag var standard -68a). Den har också förstärkningarna (torxboxarna på båda sidor i karossen som annars cabbar och GT-bilarna har).

Fast det kanske enbart är en väl utrustad HT -68.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, jag har aldrig funderat på "Sprint" men har en rikligt utrustad -68HT i garaget som förmodligen inte modifierats.

Den har popup tanklock, extralamporna i grillen, både tröskellister och skärmkantlister, höger + vänster ytterbackspegel (Höger är ovanligt), broms- och styrservo, bakluckelister, vinyltak, tidiga bakskärmsreflexerna, ton rutor, 289a 2V med c4a, radio, stora trumbromsarna, blinkershuven (men det sistnämnda tror jag var standard -68a). Den har också förstärkningarna (torxboxarna på båda sidor i karossen som annars cabbar och GT-bilarna har).

Fast det kanske enbart är en väl utrustad HT -68.

Nej detta låter inte som en standard utrustad 1968, troligen är det något paket av något slag, eller så är den extra utrustad med åren!

höger + vänster ytterbackspegel (Höger är ovanligt) = Detta va nog inte ovanligt 68 tror jag för jag har aldrig sätt en Marty report då detta ens nämns. tror det va ovanligare med bara en spegel. Detta va nog vanligare runt 65 -66.

popup tanklock, extralamporna i grillen, både tröskellister och skärmkantlister är ett känner täcken för Sprint eller GT, om det är 2V original, så är det troligt en (Sprint) ej GT då denna va utrustad med 4V förgasare.

vinyltakva mycket vanligt den tiden.

Sedan enligt den info jag fått fram gick det inte att få GT (

All V8s except the 289-2V)

förstärkningarna är inget som jag har hittat någon info på att GT skulle vara utrustad med! (Men det kan mycket väl vara så)

blinkershuven (men det sistnämnda tror jag var standard -68a) va inget som va standard 1968, detta va ett tillval.

Å sedan läste jag på någon sida i USA att det va någon som hävda att GT gick att få utan emblem,

men detta finns det ingen info på som kan styrka detta.

Du har aldrig funderat på en Marty Report? http://www.martiauto.com/reports2.cfm

Link to comment
Share on other sites

Min kan vara en kandidat på en Sprint B,den har popup tanklock,lampor i grillen,skärmkrom,lister på sparklådor,tonade rutor,ac (bortplockad),vänster backspegel,289 2v c4a.Nu är ju tyvärr motorn överborrad så matching blir den ju inte,men originalmotorn sparas så det finns möjlighet att fodra om den.

Har tyvärr inte skruvat så mktmed den pga av andra projekt men kommer att ta tag i detta i dagarna.

Har funderat på en marti

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt höger ytterbackspegel är nog inte så ovanligt, det är nog bara så att jag aldrig haft en så välutrustad Mustang tidigare förutom en Mach1 som hade det mesta inklusive elhissar som original.

Det är förmodligen en väl utrustad -68HT oavsett paket och jag är ganska säker på att inget är eftermonterat. Jag har i dagsläget inte funderat på "Martireport"

Link to comment
Share on other sites

Min kan vara en kandidat på en Sprint B,den har popup tanklock,lampor i grillen,skärmkrom,lister på sparklådor,tonade rutor,ac (bortplockad),vänster backspegel,289 2v c4a.Nu är ju tyvärr motorn överborrad så matching blir den ju inte,men originalmotorn sparas så det finns möjlighet att fodra om den.

Har tyvärr inte skruvat så mktmed den pga av andra projekt men kommer att ta tag i detta i dagarna.

Har funderat på en marti

Ja man ska spara allt som man byter, kan ha betydelse på några tusingar den dagen man säljer, om den dagen kommer så klart.

Ja det låter som en sprint B, jag kommer ihåg när du lag upp den när du köpt denna! (Mycket snygg bil) känns som min o din är kopior.

Ja se till att du får ordning på denna o kom ned på en mustang träff!

Link to comment
Share on other sites

Det är förmodligen en väl utrustad -68HT oavsett paket och jag är ganska säker på att inget är eftermonterat. Jag har i dagsläget inte funderat på "Martireport"

Fundera på det, riktig trevlig läsning. o man kan ta den via mailet, så det går smidigt.

ps det var vinyl tak på 18.5% av alla Mustanger som kom ut 1968, ganska många ca 60000 st hade detta.

Ps lägg upp lite bilder på era bilar.

Link to comment
Share on other sites

Fundera på det, riktig trevlig läsning. o man kan ta den via mailet, så det går smidigt.

ps det var vinyl tak på 18.5% av alla Mustanger som kom ut 1968, ganska många ca 60000 st hade detta.

Ps lägg upp lite bilder på era bilar.

Min är inte mycket att se på, såvida man inte utmanas av objekt. Fast enligt min uppfattning är den bättre än den ser ut. Ganska bra kaross, rak och väldigt oskruvad men ser för "Lägg in eget ord" ut. Ytrostig och dålig inredning.

post-530-144839529852_thumb.jpg

post-530-144839529866_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Va fan sätt värre, men lite jobb är det på den innan den är en nice bil för vägen!

Har du någon plan för bilen!

Å när är den tänkt att rulla på vägen igen!

Haha :D bra med positiva reaktioner. Har haft sämre bilar än denna men jag gillar verkligen HT med vinyltak, en klart underskattad variant (enligt mig). Har ingen direkt plan i dagsläget men det pendlar mellan -68 Transam kopia till prydligt original. Tankarna får mogna ett tag till. Jag tänkte inte alls på hur välutrustad den var när jag köpte den så vi får se, men jag har hunnit köpa mycket nya delar till den så det handlar nog mest om att sätta igång.

En rejäl spark i arslet behövs nog.

Link to comment
Share on other sites

Ser fram åt den sparken, så man får se vilken väg du tar m.m. o självklart ska du lägga in lite bilder på bygget!

ps Vinyltaken är nog inte underskattade, problemet med dessa är att det brukar vara sönder rostat under dessa tyvärr.

Hade varit snyggt på min det oxå! Men jag vill ha min som den kom med marty reporten.

Vist lite extra har jag, men det jag gjort extra går att få original i en hand vändning.

Man måste ju ha den som man vill o trivs med! det är ju viktigaste ju.

(((O ska sanningen fram finns det inte många original bilar,

för ska det vara helt original,

ja du får man ju inte byta en skruv eller del som den kom med från fabrik.)))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
... men jag har hunnit köpa mycket nya delar till den så det handlar nog mest om att sätta igång.

En rejäl spark i arslet behövs nog.

Bara gå till garaget och sätt igång, så ska du se att det innefinner sig inspiration. Och du kommer att tycka

att det är roligt igen. Så brukar det kännas för mej. Det är bara så jäkla jobbigt nu i dessa mörka tider.

Men bara testa ska du få se att det blir roligt igen!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Bara gå till garaget och sätt igång, så ska du se att det innefinner sig inspiration. Och du kommer att tycka

att det är roligt igen. Så brukar det kännas för mej. Det är bara så jäkla jobbigt nu i dessa mörka tider.

Men bara testa ska du få se att det blir roligt igen!

Mvh.

P-O

Ja för min del finns det inspiration, men det är värre med plats i garaget.

Jag har bara plats att ställa in bilen, o ingen plats att fixa o trixa.

Jag får ta allt det jag ska göra i vår när jag kan ta bilen till brors garage med mycket plats o lyft.

Nu får jag köpa på mig det jag behöver till vårens garage besök.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hell yes visst har jag en Sprint Promotion B, fick marti nu men har bara kollat lite snabbt på luren.

Blir till att skriva ut i morrn,,, nice nice

Nice då finns det i alla fall 4 st i Sverige som jag känner till, var av en är helt ombyggd. Lägg ut en kopia så får man njuta lite av den.

Link to comment
Share on other sites

Nice läsning ps då ska du ha C -strips på bilen detta ligger i sprint A och B utförande.

O så är den omklackad som min fel färg Diamond blue är lite ljusare.

[ATTACH=CONFIG]34065[/ATTACH]

Japp vet att det ska sitta stripe,men inget jag gör på denna lack.

Ang färgen så finns original kvar bla längs in i skuffen och Diamond är inte snygg så vid en ev omlack kommer jag behålla Acapulco.

Någon som har en ratt till salu?

Link to comment
Share on other sites

Japp vet att det ska sitta stripe,men inget jag gör på denna lack.

Ang färgen så finns original kvar bla längs in i skuffen och Diamond är inte snygg så vid en ev omlack kommer jag behålla Acapulco.

Någon som har en ratt till salu?

Gör du helt rätt i, Acapulco Blue är fan så J***a snygg,(Min ska vara Lime gold inte heller lika snyggt) sedan är det ju oxå så att fast man försöker få rätt original färg på bilen, så är det omöjligt, färgerna som fanns 1968 finns inte i dag, bara snarlika m.m.

Nej ingen ratt tyvärr, är det original ratten du söker eller wood?

post-6810-144839583685_thumb.jpg

post-6810-144839583676_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...