Jump to content

Problem med bromsar på en -67:a


Recommended Posts

Ska till bilprovningen för första gången med bilen på torsdag och bromsarna tar ojämt mellan fram och bakbromsar.

Har skivbromsar fram och trummor bak. Vänster bakdäck nyper före framdäcken, vilket inte är så bra...

I fredag sattes en reduceringsventil in för att kunna justera detta mellan fram och bakbromsar. Lite bättre kanske det har blivit men fortfarande nyper bakdäcket.

Något som vet hur f***n man kan lösa detta???

MVH

Peter

Link to comment
Share on other sites

Har du luftat bromsarna ordentligt? Hur ser skivor och belägg ut fram? Kördes beläggen in på rätt sätt? Har du satt reduceringsventilen på bakkretsen? (dum fråga men vill ändå väcka tanken) Är huvudcylindern ok eller läcker den? Det är livsfarligt om bromsarna tar först bak - det var så jag skrotade en -68 HT i ett dike...

Link to comment
Share on other sites

Det var en bilmeck som gjorde jobbet och jag förutsätter att han har gjort själva jobbet rätt. Har pratat med honom och han tycker ju att det är konstigt att det inte funkar med ventilen. Jag kan inte se om huvudcylindern läcker, den ser bra ut. Vill bara tillägga att bromsarna tar jämt och drar inte åt något håll, bakdäcket nyper när jag trycker riktigt hårt på bromsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Svårt att förklara men om det är bromstruma som nyper så är det oftast så att

det är bromsbandsfel. Bromsband sitter på bromsbackens översida, ibland, mer

sällan kan bandet spricka mellan två nitar, mitt över backen och då kan ett

sådant fenomen som du har vara troligt.

Dina backars band kan också vara limmade och då är det mindre troligt att

felet är av typen spricka.

Som förklaring så kan jag säga dig att detta hänt mig, effekten är just att

det nyper direkt, vet inte hur många gånger jag rev ner justerade innan

jag tillslut hittade felet.;)

Link to comment
Share on other sites

Mustang 67 med skivor fram och trummor bak har en reduceringsventil i original.

Den sitter in-line på bromslednigen nära bakaxeln. Shelby fick problem med denna ventil när han satte

dit 2.5" bromsar bak istället för 1.75" som mussen har. Fick helt enkelt justera ned den lite

för att inte bakbromsen skulle nypa före skivorna fram. En annan sak som kan strula är förgrenings

och bromsvarnarkontakten under huven.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Ok, ang. bromsbanden, ska kolla det. Tack för tipset!

Jag och bilmecken (jag säger meck inte mek) tittade efter en reduceringsventilen men kunde inte hitta någon. Har nu satt in en reduceringsventil. Men det skumma är att jag har justerat ventilen så mycket det går, på min ventil står det "less" och ventilen är vriden på max "less" till bakbromsarna. Ok, ska kolla förgrenings och bromsvarnarkontakten.

Tack

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...