Jump to content

Startproblem - Mustang 5.0 GT - 1994


Bengy

Recommended Posts

Hej,

Har aldrig haft några problem med att få igång bilen men helt plötsligt så vill den inte. Körde för ett par dagar sedan och startade utan problem. Men häromdagen inget liv i någon cylinder! Startmotorn snurrade på fint med bra fart men inte någon reaktion från någon cylinder?

Någon som har någon idé vad detta kan vara? Eftersom det är automat kan man inte bogsera långt heller så något irriterande.

Tacksam för tips.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

De två första sakerna att kolla är ju bränsle och gnista. När du vrider på tändningen så ska bensinpumpen gå - sitter väl en elektrisk inne i tanken. Nästa steg är väl att kolla om det kommer ström till tändstiften. Finns väl ingen startspärr som kan bråka på den?

Link to comment
Share on other sites

Kolla startspärren! Mitt larm gick sönder och startspärren gjorde att det inte gick att starta. En kabel från var uppbruten från tändspolen och kopplad in till larmboxen. Förbikopplade den som om det inte fanns något larm och då gick det att starta. Skarva på en tåt där, det är skarvat till larmet ( röd tejp) och koppla på där de röda trådarna går in mot tändspolen. Jag fick köra så ett tag tills jag fick tag i ett nytt larm. Jag kom igång tack vare en Mustangägande granne. post-5953-144839347778_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat och visst låter bränslepumpen någon/några sekunder när jag slår på tändningen. Har förstått att det skall finnas någon ventil på fuelrailen som man kan kolla om det är något tryck. Någon som kan beskriva var den sitter och hur den ser ut (bild kanske) vore jag tacksam.

Link to comment
Share on other sites

88-93 sitter den på bensinröret, höger sida i motorrumet.

Ser ut som en däck ventil också med en ventilhatt.

Det är bara att ta bort ventilhatten och trycka ner ventilen med en liten skruvmejsel (precis som för däck).

Finns det tryck så kommer det ut en del bensin.

Om det är så är det bara checka om tändstiften ger gnista.

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga, då jag aldrig har hållt på med 94-95 Mustang.

Det jag vet att många småsaker är annorlunda (insug, växellådor, grenrör mm.) på dessa 2 årsmodeller jämfört med tidigare årsmodeller.

Link to comment
Share on other sites

Ventilen sitter på framkant utav bränsleledningen på passagerarsidan. Av med hatten och tryck ner den så märker du ifall du har tryck. Ett vanligt fel är att "pip" sensorn i fördelaren lägger av. Den kan du kolla genom att mäta med en testlampa på en injektor samtidigt som du försöker starta bilen, och du ska då få signalström till injektorn.

Ett annat vanligt fel är CCRM modulen (relä-låda som sköter matning till bränslepump, fläkt m.m).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är något konfunderad. Har nu testat med startgas och då tände någon/några cylindrar till. Lyckades med startkablar etc. till slut få igång den men det tog sin tid. Med mycket startgas och gasande. Sedan gick den på tomgång någon eller några minuter medans jag kopplade bort startkablarna och flyttade starthjälpsbilen. Vet inte riktigt men den hade stannat då jag kom tillbaka. Sedan samma problem igen. Ingen tändning. Har tömt soppatrycket (försöker bifoga en liten filmsnutt lyckas inte) och det sprutar väl runt 10 cm kanske lite drygt. Så trycket är kanske inte det bästa. Det märkliga är att efter tömning av trycket så tänder den lite lätt några gånger men sedan inget mer. Om jag då vrider av och på tändning, tömmer på nytt samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat upp "pipsensorn" som Burman skriver? Hade samma problem som du. Startade ibland och gick ett tag.

Ingen gnista - ibland väldigt sporadiskt.

Bytte "pipsensorn" och den fungerar. Slitdel enligt Grufman.

post-2866-144839351256_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu mätt upp bränsletrycket till 3 kg så det får väl anses vara ok. Provade med en annan fördelare från fungerande bil men det hjälper inte. Det verkar vara gnistan som är väldigt svag. Finns det något mellan tändspole och fördelare som förstärker som kan vara problemet?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej,

Bilen funkar igen. Tändningsförstärkare bytt har jag fått information om då den hade brunnit av någon anledning. Har inte klart för mig om detta är PIP sensorn då verkstaden sa tändningsförstärka. Huvudsaken att den funkar igen. Går ivarje fall bra och första rundan med rufs i håret kändes bra......

Tackar för engagemang, svar och intresse här på forumet.

Bengy

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Himla bra att den är igång igen! Å rufs i håret!

Om det nu är PIP-sensorn som är tändningsförstärkare (jag vet inte) - så sitter den i fördelaren och där blir det varmt! Ska bytas med intervaller enligt Grufman.

Hej,

Bilen funkar igen. Tändningsförstärkare bytt har jag fått information om då den hade brunnit av någon anledning. Har inte klart för mig om detta är PIP sensorn då verkstaden sa tändningsförstärka. Huvudsaken att den funkar igen. Går ivarje fall bra och första rundan med rufs i håret kändes bra......

Tackar för engagemang, svar och intresse här på forumet.

Bengy

Link to comment
Share on other sites

Det verkstaden kallade för tändförstärkare är en tändmodul. Sitter vid luftfiltret. PIP sensorn sitter i fördelaren, enda uppgiften är att känna av var cylindrarna befinner sig. PIP sensor ger signal till tändmodulen som styr när tändspolen ska skicka gnistan.

På tidigare modeller satt tändmodulen på fördelaren, den flyttades som sagt på grund av värmen.

Kul att bilen går i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...