Jump to content

Få av bromstrummor


Recommended Posts

Hej

Försöker få av bromstrummorna bak på min 67:a, men det går inte så bra. De går att vrida runt hyfsat lätt, så jag antar att backarna inte ligger emot. Har försökt göra som det står om att använda två verktyg för att peta undan "adjusting lever" för justerskruven och skruva. Men jag kan inte se någon adjusting lever, varken i höger eller vänster trumma. Har provat med att knacka på kanten inifrån och ut, men icke. Nu har jag börjat med avdragare, men är osäker på hur mycket våld man vågar använda. Råd mottages tacksamt!

Mvh

Per

Link to comment
Share on other sites

Hittade svaret själv: http://www.allfordmustangs.com/forums/classic-tech/362914-1967-coupe-drum-brake-removal.html.

(När man väl skapat en tråd på forumet går den tydligen inte att ta bort.)

Jag kan tycka det är bra att tråden finns kvar, den kan hjälpa någon annan senare. I den länkade texten står att man ska sopa till trumman ordentligt, är det inte risk att man slår märken i lagren då?

Skriv gärna ett par rader hur du gjorde sen när du har lyckats få loss trummorna, ifall den länkade texten försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kanske du har rätt i...

Jag lossade justerskruven, trots att jag inte kunde se någon adjusting lever (vad nu det kan heta på svenska). Sen fick jag av trumman med avdragaren och lite lätta knackningar med hammare. Inte så svårt faktiskt. Syftet med det hela var att komma åt drivaxeln. Hade nämligen misstanke om att lagret inte mådde så bra. Och det gjorde det inte... Det var delat i två delar och kom ut tillsammans med lite metallspån och kulor (se bild). Men det lagar man lätt med lite silvertejp. ; )

Såg också varför jag inte kunde se någon adjusting lever. Där fanns ingen, varken på höger eller vänster sida (se bild). Finns säkert någon förklaring till varför dom har tagits bort...

post-4877-144839351705_thumb.jpg

post-4877-144839351779_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp Man brukar ta bort självjusterarn då de ofta ej fungerar.

Måste varit ett väldans oväsen om din bakaxel när lagert ser ut på det viset , kolla även så du har rätt mängd olja i bakaxeln när du håller på med den,

ser torrt ut.

Ja, det kanske du har rätt i...

Jag lossade justerskruven, trots att jag inte kunde se någon adjusting lever (vad nu det kan heta på svenska). Sen fick jag av trumman med avdragaren och lite lätta knackningar med hammare. Inte så svårt faktiskt. Syftet med det hela var att komma åt drivaxeln. Hade nämligen misstanke om att lagret inte mådde så bra. Och det gjorde det inte... Det var delat i två delar och kom ut tillsammans med lite metallspån och kulor (se bild). Men det lagar man lätt med lite silvertejp. ; )

Såg också varför jag inte kunde se någon adjusting lever. Där fanns ingen, varken på höger eller vänster sida (se bild). Finns säkert någon förklaring till varför dom har tagits bort...

Link to comment
Share on other sites

Ok, då behöver jag inte bry mig om att montera nya självjusterare med andra ord. Tack för info!

Jo, det var ett jäkla oväsen. Fick stanna och vänta på bärgning. Jag hoppas bara att inte axeln tog stryk också. Men det lär jag väl upptäcka när jag fått av packbox och lager.

Link to comment
Share on other sites

För nägra år sedan packade ett bakhjuls lager ihop på min Shelby 67. Var på väg till landet (Sollerön) från en årsträff

med Fordklubben i Säffle. Var en otroligt oljud när en del lagerkulor kom lös i trumman. Köpte nytt lager hos

US Car Service i Rättvik. Som tur var hade jag en granne som jobbade som bilmek. Han tog med axeln (31 splines) och slog

av det gamla lagret med en huggmejsel. Blev märken i själva axeln viket inte var så bra. Jag kom ihåg fel och sade han skulle

värma på låsringen vilket gjorde att låsringen förstördes. Ny tripp till Rättvik och axeln till bröderna Karlsson hos Ford i Mora.

De satte dit grejorna ordentligt och allt har funkat sedan dess. Sålunda kom ihåg att låsringen till lagret skall pressas på

och inte värmas.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...