Jump to content

Bromstrummor på Fastback 1965 HP GT...??


Jan Ekström

Recommended Posts

Jag har en fråga....

Jag har en Fastback 1965 HP GT som jag håller på att renovera.

På denna bilen sitter det original en Ford 9" axel, men är det någon som har koll på om det även satt större trummor med kylflänsar på denna modellen..??

Motor, låda och bakaxel är original från fabrik, men tidigare ägare byggde om den som en Shelby GT350 clone och misstänker att dom satt på större trummor från en Lincoln eller någon annan större Ford bil, eller är det så att GT HP modellen hade andra trummor?

Bifogar bild på trummorna som satt monterade på axeln när jag rev bilen.

post-1918-144839357265_thumb.jpg

post-1918-14483935744_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Dessa Trummor är s.k. GT trummor, jag har själv haft en Mustang 67FB som var utrustade

med just denna typ, anledning till att man kallar dessa GT trummor är bl.a. kylflänsar som

inte vanligtvis i övrigt sitter på Mustanger av tidig årgång.

Dessa trummor är effektiva om man bara håller ordning på grejorna innanför, jag mins att

det stannade bra med dessa bromsar, ingen större anledning att byta bort om man skall

köra på vanliga vägar.;)

Link to comment
Share on other sites

Har du inte Kjelles gamla projektbil? Tror han satte på trummor från Galaxie när den byggdes om som Shelby i Power.

Sewallius kommer säkert att vidimera om det satt såna på 9-tummarna eller på Shelbyn, men IMO inte bara för att det är en 9-tummare.

Lasse - "GT-trummor"... vad är det? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Claes.

GT Trummor, ja det var nog mer ett uttal från mig, vad jag menar är egentligen att dom med kylflänsar

var mer vanligt som en typ av GT bromsar, lite bättre egenskaper än de som annars är släta och utan kylflänsar,

då dessa har en längre tid att klara sig utan överhettning, alltså mer lämpade för hårdkörning :).

Link to comment
Share on other sites

Mustang GT 289 HP hade standard bakbromsar dvs 1.75" breda. Shelby 65-67 hade bromsarna bak bytta mot

Fairlane Herrgårdsvagns bakbromsar som var 2.5" breda. Inga trummor på dessa modeller hade kylflänsar.

Det enda som var annorlunda mellan Shelby 65-67 och Fairlane HV var bakre bromscylindarnas diameter.

Shelby använde 29/32" med två vita färgklickar 65-66 och en annan färg på 67:orna. Fairlane HV använde 15/16".

Mustang 65 HP hade 8 3/4" bakaxel ring inte 9".

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår det Lasse, men det är så många felaktiga "GT-uttryck" som florerar (Styled steel wheels kallas GT fälgar, De Luxe inredningen kallas GT-inredning, Träratten kallas GT ratt... ) och inga av dessa har med GT paketet att göra. Synd att "mynta" ett till :-)

//Classe

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med Tord Jönsson i Eslöv och som var med när Kjell Påver byggde om bilen.

Dessa trummor ska INTE sitta på min 65'a HP GT, utan dessa kommer från en Ford Falcon enligt Tord.

Tackar för alla inlägg och utförliga svar från er alla.

Link to comment
Share on other sites

Jo Claes, jag ber om ursäkt för mitt uttal, Jag vet att det är fel att hitta på annat än vad det

egentligen är, har bara minnet av att det satt sådana original på 67 FB som jag hade.

Det var tydligen ett ovanligt val av trummor, du kommer säkert ihåg att den hade en

blandning av options, så egentligen kan man kanske kalla dessa för en form av option

trummor och inget annat.

Jag kommer att vara mer sparsam med svar i framtiden, tack för tillrättavisningen, bra

att det blir korrekta svar.:think:

för andra att det blir korekta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...