Jump to content

351windsor


Tuben

Recommended Posts

Jag har en Mustang Mach 1 1970 med 351 Windsor 2v(tvåportförgasare) och ett 2,5 tum system

Vad är det för skillnad mellan 2port och 4port mer än insug och förgasare???

Jag har tänkt att trimma den lite med orginal toppar,grenrör,konverter och ett insug Edelbrock rpm o 600förgasare

Jag har tittat på Tre kamaxlar från Compcam:XE256H, 268H, 265DEH

Är det någon som har erfarenhet av dessa kamaxlar???

Mvh Tobbe

Link to comment
Share on other sites

Begränsningen sitter i avgasportarna, lägg lite tid på att porta ur dessa ordentligt. Insugssidan är förhållandevis ok, ge den bara lite finputs runt ventilstyrningarna.

Jag kör med Compcams XE256H i min 302:a, en riktigt bra allroundkam, ungefär som man skulle önska att bilen var från början.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur snäll motor vill du ha?

XE kammarna är deras serie från 90 talet som kallas Extreme Energy. Denna kom till för att få mycket effekt ur lågkompade motorer och har således lite överlapp. De har även en kamlob som öppnar fort och "slamrar" lite trots hydraul.

268H är gamla Magnum serien från 70-talets slut. Populära kammar att blöda bort cylindertryck med om man har för mycket kompression.

DEH kammen har jag aldrig tittat på dock. Jag brukar alltid välja kam när jag flödestestat topparna. Man kan bortse från detta om man har dem helt original för då kan man titta på nån annans siffror. Anledningen att jag gör detta är för att se skillnaden på insug och avgas i fårhållande för detta spelar stor roll på dess profiler. Allt som kommer in måste ut ;)

Comp cams har numera en riktigt bra sida där man kan prova sig fram med olika saker och även "dyno" köra. www.camquest.com , man kan regga sig med fejkemail och namn om man inte vill ha massa mail sen.

Prova dig fram lite. Ingen av kammarna du valt är dåliga, men svårt att veta vilken som är bäst utan mer fakta ;)

Jag rekommenderar alltid folk att titta på en Rullkam med dagens oljor och den känsliga inkörningen. Det är skittråkigt att köra ner sin nya motor de första man gör för att sedan ta isär och tvätta, byta kam och troligen oljepump, lager och vevaxelslipning. Så den extra initiala kostnaden väger snabbt upp sig med de 40-50 extra hästar du kommer få.

Link to comment
Share on other sites

I den 351a som står utanför hotellfönstret sitter det en kam med 236/244 grader vid 050. Lyfter ca 500. Denna känns inte alls för vass i bilen. Går snyggt och rent med en 750 vakumförgasare och enplans insug. Är 11:1 i statisk kompression med standardtoppar. Det är en solid kam och den drar till 6500. Sen vågar jag inte mer men där ökar fortfarande effekten. (rump-känslan)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...