mikael_s CMC2293 Posted November 8, 2013 Report Share Posted November 8, 2013 289:an är inkontinentOljan rinner ner på svänghjulskåpan. Har rengjort motorn och kan inte spåra något läckage vare sig från oljetråg, insug eller ventilkåpor.Kan det vara något annat än bakre ramlagertätningen?Går det att byta denna utan att demontera motorn?/Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson Posted November 8, 2013 Report Share Posted November 8, 2013 hej . ner med tråget . lossa först ramröret under tråget. lossa oljepickupen. sen kan du ta ned tråget. tätningen sitter i bakre ramlagret och går att byta nu . om du lägger den lite omlott så att den sticker ned en del i överfallet brukar det blir det bra När du har tråget nere är det enkelt att kolla övriga ramlager och oljepump.Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted November 11, 2013 Author Report Share Posted November 11, 2013 HejDu får det att låta enkelt men det är nog inget jag vågar ge mig på. Behöver man inte lossa ramlagren för att ta bort tätningen? Tror jag börjar med att byta oljetrågspackningen i alla fall. Det syns inget läckage på sidorna men däremot lite i framdelen vid remskivan. Detta hade jag missat tidigare. Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted November 12, 2013 Report Share Posted November 12, 2013 Om du är säker på att det är motorolja är det ramlagertätningen. Jag bytte min genom att ta bort tråget och 6verfallet. Sedan tryckte jagrunt neoprene packningen med tummen. Lade skarven ca 1 cm under kanten samt silicon i hörnen. Tummen gjorde ont i veckor men tätt blev det.Mvh Bosse Sewallius, CMC 342. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MustangDriver Posted November 13, 2013 Report Share Posted November 13, 2013 Om du är säker på att det är motorolja är det ramlagertätningen. Jag bytte min genom att ta bort tråget och 6verfallet. Sedan tryckte jagrunt neoprene packningen med tummen. Lade skarven ca 1 cm under kanten samt silicon i hörnen. Tummen gjorde ont i veckor men tätt blev det.Mvh Bosse Sewallius, CMC 342.Hej BosseVar kan man inhandla neoprene tätning/packning med rätt dimension som du nämner ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted November 13, 2013 Author Report Share Posted November 13, 2013 Om du är säker på att det är motorolja är det ramlagertätningen.100% säker, nivån på oljestickan sjunker på tok för snabbt. Jag ska köpa en ny tätning och höra om någon verkmästare vill åta sig detta. Tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted November 13, 2013 Report Share Posted November 13, 2013 Hansen racing har dessa på lager.....Hej BosseVar kan man inhandla neoprene tätning/packning med rätt dimension som du nämner ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted November 14, 2013 Author Report Share Posted November 14, 2013 Kan det läcka så mycket över ramlagertätningen så att man tvingas "tanka" olja oftare än bensin? Oljan fortsätter även att rinna ner på marken en god stund efter att man parkerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted November 14, 2013 Report Share Posted November 14, 2013 Ja det samlas i kåpan och rinner sakta ut, och vevaxel-tätningen är det enda stället som motoroljan kan läcka ut vid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted November 14, 2013 Author Report Share Posted November 14, 2013 Ok, jag litar på det. Tyvärr kostar det mer än jag kunde föreställa mig att lämna bort jobbet. Tror jag börjar med att inspektera eländet själv. Tack för svaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted November 14, 2013 Report Share Posted November 14, 2013 Bytte på min Cleveland då jag råkat sätta den åt fel håll...Tog väl ca 2h över en smörjgrop, räkna med 1-2h till om du inte gjort det förut och säkert 1h till om du ligger under bilen... Är inte svårt men lite söligt och bökigt, ta det lugnt, tänk efter före och fota allt du är minsta osäker på så du kan rådfråga här på forumet och har nått att kika på om du glömmer bort hur det satt.Mina bästa tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 21, 2015 Author Report Share Posted April 21, 2015 Börjar ångra att jag gav mig på detta skitgöra. Skulle behöva lite assistans...Jag har demonterat bakre ramlagret samt lossat de övriga. Kan inte avgöra om vevaxeln har rört sig överhuvudtaget. Den befintliga tätningen är tvådelad och sitter kant i kant med lagerhalvorna. Den nedre halvan sitter väldigt tight. Att rotera den övre runt vevaxeln verkar alltså kräva ganska stor kraft. Har försökt trycka in den ena änden med en mässingsdorn. Men tätningen deformeras istället för att röra sig. (Den verkar inte helt frisk) Kan som sagt inte avgöra om vevaxeln har rört sig och så länge den inte gör det löser jag knappast detta!Är det någon som kan beskriva i detalj hur han demonterade tätningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MustangDriver Posted April 22, 2015 Report Share Posted April 22, 2015 Låter ju inte roligt detta......... trist när det jävlasPackningen verkar ju inte vara korrekt installerad då den sitter kant i kant med lagerhalvorna,borde ju vara vriden så det blir ett utstick på ena sidan ?!Kan kanske vara en orsak till läckaget ....Utan att vara ngn expert men kan det gå att skruva in en lämplig plåtskruv i packningen på ena ändenför att dra med tång i denna då man knackar med dornet i andra änden ?Men behövs troligen 2 gubbar för att kunna göra detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted April 22, 2015 Report Share Posted April 22, 2015 Kan vara så att det är en org "rope " tätning. Den får du nog inte bort så lätt med vevaxeln på plats ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 26, 2015 Author Report Share Posted April 26, 2015 Ja det är tydligen en rope seal och jag har konstaterat att den övre halvan inte är lätt att demontera.Numera är den dessutom deformerad och måste bytas på ett eller annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted April 28, 2015 Report Share Posted April 28, 2015 Är det en original rope seal så sitter det en liten "pigg" i varje halva - en i blocket (ganska säker) och en i överfallet (troligen). När man byter till neoprene seal ska man knacka ur dessa piggar och täta med silicon. Denna pigg ska hålla rope seal'en på plats - och den verkar ju lyckas med det, tyvärr. Troligen måste veven ner :-(Claes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 28, 2015 Author Report Share Posted April 28, 2015 Ja det sitter en pigg i nedre överfallet. Sitter det även en i blocket så är det bara att ge upp detta. Även om jag mot förmodan lyckas demontera rope sealen så kommer den nya tätningen att skadas när jag försöker montera den.Finns det något sätt att göra en tillfällig fusklagning? Ex vis sätta in en något längre nedre rope seal-halva för att kompensera deformationen som jag åstadkommit i den övre? Troligen är det den övre halvan som läckte från början, den nedre verkar hel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MustangDriver Posted May 4, 2015 Report Share Posted May 4, 2015 Värt att prova helt klart.Är vevhusventilationen i ordning ? PCV ventilen i funktionIn och utgående vent slangar monterade på ventilkåpornaJag hade ngn oljedroppe som kom ibland efter körning men försvann helt då jag bytte PCV ventilen.Även hört att man gärna bör undvika full oljenivå på oljestickan......... oljenivån rekommenderas att ligga mellan min/max sträcken just för att minska "belastningen" på vevaxeltätningarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted May 4, 2015 Report Share Posted May 4, 2015 Sitter nog ingen pigg/tagg i motorblocket vad jag kan minnas !Utan bara i överfallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted May 4, 2015 Report Share Posted May 4, 2015 En dags jobb att ta ut motorn o byta inget att välja på ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted May 4, 2015 Author Report Share Posted May 4, 2015 Vevhusventilationen (öppen) är ok. PCV ventilen är ny och slangen går från höger ventilkåpa till förgasaren.Jag har ingen möjlighet att lyfta ur motorn där bilen står nu. Och tråkigt nog är bilen inte körbar med tätningen i nuvarande skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 4, 2015 Report Share Posted May 4, 2015 (edited) Chansa och åk till Mekonomen och köp en burk Wynns Engine Oil StopHar du tur funkar det en tid så du får köra i sommar.Om du nu funderar på sätta ihop allt och testa försök applicera RTV Silicon där du kan.Brukar ju vara så har man haft isär nått så läcker det ännu mera. Annars enda botemedlet är att lyfta motorn.Går även droppa vevaxeln underifrån om du inte kan lyfta motorn.Motorlyft är annars klart snabbast och bäst Edited May 5, 2015 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MustangDriver Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Vevhusventilationen (öppen) är ok. PCV ventilen är ny och slangen går från höger ventilkåpa till förgasaren.Jag har ingen möjlighet att lyfta ur motorn där bilen står nu. Och tråkigt nog är bilen inte körbar med tätningen i nuvarande skick.Och slang från den vänstra ventilkåpan till luftrenaren ?20W/50 olja är ju givetvis också en fördel ur läckagesynpunkt jfrt med tunnare varianter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted May 5, 2015 Author Report Share Posted May 5, 2015 Tack för tipsen men jag har redan tidigare övervägt och förkastat läckstoppare eftersom läckaget redan från början var rikligt och det är garanterat inte mindre nu.Vänster ventilkåpa ventileras genom oljelocket.Jag har fått uppfattningen att rope seals har överlängd och ska kapas till rätt längd. I så fall kan det vara en temporär nödlösning. Någon som kan bekräfta om det stämmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Stämmer att rope sealen är längre. Men kräver ett speciellt verktyg för att säkerställa rätt montering.Rekommenderar ej rope seal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.