Jump to content

Oljeläckage svänghjulskåpa


mikael_s CMC2293

Recommended Posts

289:an är inkontinent

Oljan rinner ner på svänghjulskåpan. Har rengjort motorn och kan inte spåra något läckage vare sig från oljetråg, insug eller ventilkåpor.

Kan det vara något annat än bakre ramlagertätningen?

Går det att byta denna utan att demontera motorn?

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

hej .

ner med tråget . lossa först ramröret under tråget. lossa oljepickupen. sen kan du ta ned tråget. tätningen sitter i bakre ramlagret och går att byta nu . om du lägger den lite omlott så att den sticker ned en del i överfallet brukar det blir det bra När du har tråget nere är det enkelt att kolla övriga ramlager och oljepump.

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du får det att låta enkelt men det är nog inget jag vågar ge mig på. Behöver man inte lossa ramlagren för att ta bort tätningen?

Tror jag börjar med att byta oljetrågspackningen i alla fall. Det syns inget läckage på sidorna men däremot lite i framdelen vid remskivan. Detta hade jag missat tidigare.

Mikael

Link to comment
Share on other sites

Om du är säker på att det är motorolja är det ramlagertätningen. Jag bytte min genom att ta bort tråget och 6verfallet. Sedan tryckte jag

runt neoprene packningen med tummen. Lade skarven ca 1 cm under kanten samt silicon i hörnen. Tummen gjorde ont i veckor men tätt blev det.

Mvh Bosse Sewallius, CMC 342.

Link to comment
Share on other sites

Om du är säker på att det är motorolja är det ramlagertätningen. Jag bytte min genom att ta bort tråget och 6verfallet. Sedan tryckte jag

runt neoprene packningen med tummen. Lade skarven ca 1 cm under kanten samt silicon i hörnen. Tummen gjorde ont i veckor men tätt blev det.

Mvh Bosse Sewallius, CMC 342.

Hej Bosse

Var kan man inhandla neoprene tätning/packning med rätt dimension som du nämner ?

Link to comment
Share on other sites

Bytte på min Cleveland då jag råkat sätta den åt fel håll...

Tog väl ca 2h över en smörjgrop, räkna med 1-2h till om du inte gjort det förut och säkert 1h till om du ligger under bilen... Är inte svårt men lite söligt och bökigt, ta det lugnt, tänk efter före och fota allt du är minsta osäker på så du kan rådfråga här på forumet och har nått att kika på om du glömmer bort hur det satt.

Mina bästa tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Börjar ångra att jag gav mig på detta skitgöra. Skulle behöva lite assistans...Jag har demonterat bakre ramlagret samt lossat de övriga. Kan inte avgöra om vevaxeln har rört sig överhuvudtaget. Den befintliga tätningen är tvådelad och sitter kant i kant med lagerhalvorna. Den nedre halvan sitter väldigt tight. Att rotera den övre runt vevaxeln verkar alltså kräva ganska stor kraft. Har försökt trycka in den ena änden med en mässingsdorn. Men tätningen deformeras istället för att röra sig. (Den verkar inte helt frisk) Kan som sagt inte avgöra om vevaxeln har rört sig och så länge den inte gör det löser jag knappast detta!

Är det någon som kan beskriva i detalj hur han demonterade tätningen?

Link to comment
Share on other sites

Låter ju inte roligt detta......... trist när det jävlas

Packningen verkar ju inte vara korrekt installerad då den sitter kant i kant med lagerhalvorna,

borde ju vara vriden så det blir ett utstick på ena sidan ?!

Kan kanske vara en orsak till läckaget ....

Utan att vara ngn expert men kan det gå att skruva in en lämplig plåtskruv i packningen på ena änden

för att dra med tång i denna då man knackar med dornet i andra änden ?

Men behövs troligen 2 gubbar för att kunna göra detta

Link to comment
Share on other sites

Är det en original rope seal så sitter det en liten "pigg" i varje halva - en i blocket (ganska säker) och en i överfallet (troligen). När man byter till neoprene seal ska man knacka ur dessa piggar och täta med silicon. Denna pigg ska hålla rope seal'en på plats - och den verkar ju lyckas med det, tyvärr. Troligen måste veven ner :-(

Claes

Link to comment
Share on other sites

Ja det sitter en pigg i nedre överfallet. Sitter det även en i blocket så är det bara att ge upp detta. Även om jag mot förmodan lyckas demontera rope sealen så kommer den nya tätningen att skadas när jag försöker montera den.

Finns det något sätt att göra en tillfällig fusklagning? Ex vis sätta in en något längre nedre rope seal-halva för att kompensera deformationen som jag åstadkommit i den övre? Troligen är det den övre halvan som läckte från början, den nedre verkar hel.

Link to comment
Share on other sites

Värt att prova helt klart.

Är vevhusventilationen i ordning ? PCV ventilen i funktion

In och utgående vent slangar monterade på ventilkåporna

Jag hade ngn oljedroppe som kom ibland efter körning men försvann helt då jag bytte PCV ventilen.

Även hört att man gärna bör undvika full oljenivå på oljestickan......... oljenivån rekommenderas att ligga mellan min/max sträcken just för att minska "belastningen" på vevaxeltätningarna

Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen (öppen) är ok. PCV ventilen är ny och slangen går från höger ventilkåpa till förgasaren.

Jag har ingen möjlighet att lyfta ur motorn där bilen står nu. Och tråkigt nog är bilen inte körbar med tätningen i nuvarande skick.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Chansa och åk till Mekonomen och köp en burk Wynns Engine Oil Stop

Har du tur funkar det en tid så du får köra i sommar.

Om du nu funderar på sätta ihop allt och testa försök applicera RTV Silicon där du kan.

Brukar ju vara så har man haft isär nått så läcker det ännu mera. :)

Annars enda botemedlet är att lyfta motorn.

Går även droppa vevaxeln underifrån om du inte kan lyfta motorn.

Motorlyft är annars klart snabbast och bäst

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen (öppen) är ok. PCV ventilen är ny och slangen går från höger ventilkåpa till förgasaren.

Jag har ingen möjlighet att lyfta ur motorn där bilen står nu. Och tråkigt nog är bilen inte körbar med tätningen i nuvarande skick.

Och slang från den vänstra ventilkåpan till luftrenaren ?

20W/50 olja är ju givetvis också en fördel ur läckagesynpunkt jfrt med tunnare varianter :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen men jag har redan tidigare övervägt och förkastat läckstoppare eftersom läckaget redan från början var rikligt och det är garanterat inte mindre nu.

Vänster ventilkåpa ventileras genom oljelocket.

Jag har fått uppfattningen att rope seals har överlängd och ska kapas till rätt längd. I så fall kan det vara en temporär nödlösning. Någon som kan bekräfta om det stämmer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...