Jump to content

Borgensen styrsnäcka. 16:1 eller 20:1


stickan ht-68

Recommended Posts

kan någon förklara skillnaden mellan 16:1 och 20:1 Borgensen styrsnäcka. Ska köpa en ny styrsnäcka utan servostyrning till min -68 Mustang 302. Jag själv förmodar att det är mindre rattutslag på en 16:1 jämfört med 20:1. I så fall blir 20:1 mer lättstyrd. Förhållandet ute på vägarna vid landsvägskörning påverkas väl också antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag blev rekommenderad att ha samma som jag hade, prata med någon säljare i USA, jag har tyvärr glömt varför han sa att jag skulle ha 16:1 i stället för 20:1, det fanns tydligen någon nackdel, men jag har servo, men det finns säker någon annan här på forumet som kan o vet detta.

Så får du inget bra svar ta reda på vad du har o köp samma lika.

Undrar om han inte sa något om att 20:1 är bättre utan servo! är lite osäker på detta!!

16:1 servo 20:1 manuell styrning

Får du inget bra svar kan du skicka ett mail till http://www.cjponyparts.com och fråga dom om vad dom tycker o rekommenderar dom kommer att hjälpa dig med detta och så kan dom lite oxå!

((ps jag byte denna på min bil oxå ganska nyligen, kan bara säga att det blir som att åka en ny bil.))

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som upplever att 20:1-utväxling ger något trögare/tyngre styrning vid krypkörning jämfört med 16:1-utväxling. Observera att detta gäller endast manuell styrning.

I slutänden får man väga den (eventuellt) något trögare styrningen vid krypkörning mot snabbare respons i övrigt.

Annat som kan bli tydligt efter att man har bytt till ny styrsnäcka är skicket på övriga styrningens/framvagnens delar; kulleder, bussningar, etc. D v s styrsnäckan är tajt, men övriga delar hänger kanske inte hänger med i svängarna beroende på hur slitna/glappiga de är.

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som upplever att 20:1-utväxling ger något trögare/tyngre styrning vid krypkörning jämfört med 16:1-utväxling. Observera att detta gäller endast manuell styrning.

I slutänden får man väga den (eventuellt) något trögare styrningen vid krypkörning mot snabbare respons i övrigt.

Annat som kan bli tydligt efter att man har bytt till ny styrsnäcka är skicket på övriga styrningens/framvagnens delar; kulleder, bussningar, etc. D v s styrsnäckan är tajt, men övriga delar hänger kanske inte hänger med i svängarna beroende på hur slitna/glappiga de är.

Har bytt hela framvagnsuppsättningen. Glappet sitter inne i min ordinarie styrsnäcka. Har provat att dra åt med justerbulten men det hjälper inte. Det finns ju repsatser och utbytes snäckor har jag hört men jag vet inte om det är lönt att satsa på det. Det blir nog en helt ny snäcka, får fundera lite mer på 16:1 och 20:1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...