Jump to content

Del till servostyrning. Behöver hjälp!


martin_65ht

Recommended Posts

Hej allihop!

Rookie-Martin här ;)

Hoppas att någon kan hjälpa mig och möjligen putta mig i rätt riktning.

Igår när jag var i garaget gjorde jag och min garagepartner en liten undersökning av en liten pöl med servo-olja jag hittade under höger framhjul.

Vi märkte att det läckte ganska mycket ur en del där under.

Jag tänkte sätta mig nu idag och leta och jämföra priser på nätet men jag har ingen aning om vad delen heter?! :confused: Hehe!

Så det har inte varit så lätt... Jag ser delen på olika bilder när jag söker men då är det ofta hela styr-kit och alla delar på bilderna,

eller bara hela underreden på bilar.

Eftersom jag inte vet vad delen heter eller hur jag skall hitta den, så har jag bifogat en bild där jag har ringat in den aktuella

delen som pissar olja när jag svänger. (bilen på bilden är inte min)

Jag har en svensksåld 65.a och jag antar att alla servodelar har suttit på sen dess.

Hoppas att någon enkelt kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

/Martin

post-8122-144839364269_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den kallas kontrollventil för servostyrningen. Eller "control valve" på utrikiska. Den

går att reparera. Det blir betydligt billigare än att byta till ny. Men du måste vara

ganska händig för att fixa det själv. Det är många små delar som måste tas isär,

bytas ut och sättas ihop igen. Så, om du inte kan eller har nån kompis som fixar

det, måste du nog byta.

Men kolla först så att det inte bara är nån slang som läcker. Kopplingssätena för

dessa slangar är inte helt täta. Det går också att fixa med slippasta och med

mycket tålamod. Torka helt rent kring ventilen, starta motorn, vrid ratten några

varv, stäng av och kolla om du ser nån läcka på nåt speciellt ställe. Det kan ge

dej en indikering var läckan finns.

Om du byter till nya grejjer är det inte helt säkert att det blir 100% tätt i alla fall.

Bättre kvalitet har inte USA på sina nya grejjer!

Jag har testat att reparera själv. Vill du ha råd och hjälp, är det bara att du hör

av dej. Jag hjälper gärna till!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen renoverat min styrventil och det gick bra förutom att jag förväxlade slangarna till kolven men det redde sig till sist. Det finns två bra filmer på youtube där de visar hur de renoverar. Sök på controllvalve Mustang bara så hittar du den. Alla delar finns på VP Autoparts

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...