Jump to content

Färg på inredningen


Uffe N

Recommended Posts

Hej

Ska lacka om en svart inredning i en 68 FB.

Jag har hittat några gamla inlägg här på forumet där det sägs att färgen heter Charcoal black IRID.

Är fabrikatet på färgen PPG? Och var får man tag på den?

Med vänlig hälsning.

Uffe cmc 1154

Link to comment
Share on other sites

Så här svarade jag på typ samma fråga för några dagar sedan (se nedan). Tipset kommer från Jeff Speegle som varit national head judge i MCA för Shelby.

Om du inte vill göra som nedan så måste du hitta receptet på charcoal black irid (poly) hos ngn färgleverantör, PPG eller annan - det blir nog inte så lätt (att hitta koden är säkert inga problem) eftersom många gått över till vattenbaserade färger och inte översatt gamla recept...

"Den heter Charchoal Back Poly och har en metallic eller iridicent (regnbågsskimrande) effekt - ytterst minimal, men synlig. Effekten uppnås genom att spraya dörrens plåtdelar med semi gloss black (sidenmatt) - inte för tjockt för då försvinner lädermönstringen. Därefter ett par tunna sprayvarv med en spraybomb med rätt charchoal black poly - inredningsfärg.

Kolla med VP, Ullman etc eftersom det är det snabbaste sättet att få tag i denna färg. köp från USA betyder ytfrakt IIUC."

/Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tackar för tipsen, jag hade inte tänkt använda sprayburkar, jag har läst i tidigare inlägg här på forumet att färgen är så tunn att det är svårt att få till ett bra resultat.

Utan jag hade tänkt att anlita en billackeringsfirma, därför behövde jag veta om färgen fanns att köpa färdig hos en leverantör eller om en billack kan blanda rätt nyans efter recept.

/ Uffe

Link to comment
Share on other sites

Kolla då med en av dom större färgfirmorna. Dom kan "fotograferaa" färgen och få fram

ett recept som dom blandar till. Funkar perfekt, jag har provat, det var hos Colorama.

Det finns säkert fler som kan fota färgen.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Men basen ska inte vara sprayburk - bara toppskiktet för att få irid effekten. Jag har haft sprayburk röd lack från Pro products på mina dörrar i 15 år utan förslitningsproblem.

Om du inte ska göra jobbet själv så instruera firman MYCKET NOGGRANT att färgen måst läggas på tunt för att behålla lädermönstret. De/du måste dessutom se till att få bort tidigare färg ut mönstret först annars fyller de garanterat igen mönstret och resultatet blir kass.

Link to comment
Share on other sites

Hej Claes

Menar du att man ska lacka med vanlig svart halvblank färg och sedan toppa med den tunna färgen som man kan köpa på sprayburk från t.ex Scott Drake för att endast få fram irideffekten?

Du nämner sprayfärg från Pro Products var köpte du dom?

/ Uffe

Link to comment
Share on other sites

Ja så beskriver Jeff denna procedur.

Jag köpte hos Sven Ullman och han har säkert (kanske inte just PRO) ngn annan som fungerar. Bra är förstås att provspruta på annat än din inredning..fungerar säkert att använda bara sprayburken också - jag lackade mina för säkert 15 år sedan och har nog kört 3000 mil utan nämnvärt slitage.

mvh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Ullman har inte färg längre det går inte att ta hem med flygfrakt, VP-Autoparts har Charcoal black irid från Scott Drake i lager, jag får en sprayburk imorgon

så kan jag testa i helgen, jag kan återkomma med resultatet.

/ Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag testat sprayburken med Charcoal black irid från VP, det fungerade jättebra.

Den är inte så tunn som det sägs, jag har provat både med röd och svart grund, den

är täckande redan efter två lager.

/ Uffe

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...