Jump to content

Hjälp mig gärna med min "control valve" .


martin_65ht

Recommended Posts

Hej hej!

Efter lite om o men, en del kaffe, svordommar och telefonsamtal så fick jag äntligen loss kontrollventilen på min 65.a! :clap:

Den läcker ölja och jag tänker göra en renovering.

Men innan jag går vidare så tänkte jag höra om någon här har erfarenhet av kontrollventilen och kan ge mig något tips eller trix på hur jag "enklast" får isär själva klumpen från staget!:confused:

Kan inte hitta någon info på HUR staget sitter i ventilen... Om det är konat? Gängat eller vad??

Jag kanske är helt ute och cycklar här!!? :crazy: Den kanske inte går att dela mer än i ventilen?

Hela staget kanske ÄR den bakre delen av ventilen?

När jag googlar eller kollar på youtube när folk renoverar så har dom bara själva ventilen när dom skruvar, staget är borta.

Därför har jag tagit för givet att det skall går att få av....... Hmmmmm...

Jag tänkte att jag hör mig för här innan jag ger mig på den så att jag inte gör något klumpigt och har sönder den i onödan.

Tack så länge!

/Martin

post-8122-144839377754_thumb.jpg

post-8122-144839377709_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Tack för era svar.

Jag dök in i skiten och började plockade isär... Och det visade sig att den bakre delen där kulbulten sitter är en helgjuten del, alltså hela staget och bakre delen av ventilen (där kulbulten sitter) är en enda långa helgjuten del!

Men men.. nu är allt renoverat, tvättat, smörjt, målat och ihopsatt igen!

Nu skall det bara tillbaka på bilen och så får jag hoppas att allt funkar som det ska. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena! Ja... Jag plockade isär allt, bytte ut delar till dom jag fick med i renoverings-kitet, tvättade allt, målade om själva ventilen och staget,

smörjde och satte ihop det igen! :thumbup:

Det var (nästan) inga problem... Hehe! Och jag visste (nästan) precis vad jag höll på med. :crazy:

Men jag tycker själv att det gick hur bra som helst och ventilen ser ut som att den är helt ny. 6 timmar tog allting.

Jag har dock inte monterat den på bilen ännu. Den ligger på bänken och väntar....

Men jag kunde inte hitta några skador eller några uppenbara fel på den förutom en eller två dåliga packningar, så jag hoppas verkligen att problemet är löst och att det nu inte skall vara något läckage.

Jag är inte så jättesugen på att köpa en ny, otroligt "tråkiga" tusenlappar.

Men den ska fan funka nu... Annars kommer jag verkligen klia mig i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra! Skönt att du fick ihop den. Vi fick också renovera våran men det var inte pga läckage utan att fjädern var kaputt. Bronsbussningen där kulan sitter hade det också hänt något med för den satt fast och båda sätena till kulan var spräckta så det fick bli en massa nya grejor där :-) Nu funkar det jättebra! Hoppas den gör det för dig med när du får den i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...