Jump to content

Lite frågor om min mustang till ett skolarbete...


LinusAlthinsson

Recommended Posts

Hejsan! Jag har valt att ta mig an att renovera upp och trimma min 302:a i min 1969 fastback samtidigt som jag skall lacka om skärmar, huv och jag fronten i allmänhet tillsammans med motorrummet. Jag har beställt ett Edelbrock Top End Perfomer RPM Power Package vilket innebär edelbrocks performer rpm toppar, insug, kam, kam drivning m.m. (det går inte så bra med tanke på att dom tar typ 1,5 månader att få in i lager så jag vet ej ens om jag hinner få hem det i tid...) Min fråga är lite ur stor förgasare vill man ha i CFM antal eller liknande för att få ett bra tryck men att inte bensinräkningen får åt skogen? jag har tittat på edelbrock 4-portsförgasare på kring 600 cfm som är bestyckad för en lite smått trimmad motor och med tanke på att jag väntas få ut 367 motorhästar ur toppar, kam och insug så kanske den förgasaren fungerar bra eller behöver jag större respektive mindre? har någon några bra förslag eller tips eller kanske en bättre begagnad förgasare hemma? kan man ha en 4-portsförgasare till edebrocks insug som har två avlånga stora hål vilket jag antar man kallar typ 2-ports insug? Jag är oerhört tacksam för alla tips och all hjälp! Tackar på förhand! :D

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det är en ganska bra trimmning till 367 hk om du skulle få ut detta .Tänk på en bra botten del. I min 289 med ca 300 hk vid 6000 rpm kan man märka viss flex på vevaxeln, man får kolla och byta lager ibland. Förgasaren kan kanske vara för liten jag har en 600dp och den hänger med. Shelby hade 715 vid 307 hk.

Link to comment
Share on other sites

Ska du göra iordning botten delen?

Grunden är antagligen för detta "kit" rpm performer att man ska varva maskinen väsentligt mer än vad den var gjord från början.

Då är det viktigt att ha rätt grejer i bottendelen.

Inte nödvändigtvis smidd vev, men en välbalanserad bottendel.

Friska runda cylinderlopp, bra kolvar och ringar.

Tycker att du ska börja med att göra en cylinder läckage test för att veta status på vad du har.

Tyvärr är det som så att internet uppgifter om effekt mycket sällan stämmer med verkligheten.

De flesta även jag blir lite besvikna på effekten efter en motorbromsning, men det är en del av livet.

Den kombinationen du pratar om så tror jag att en 600 cfm är en bra utgångspunkt.

Link to comment
Share on other sites

"Den där skolan skulle man ju gått i"

1.5 månaders lev.? Det var lång tid.

Ha ingen övertro på dom 367hk, gör ett bra jobb bara, det är rätt skönt att

ha känslan "är det verkligen bara 300hk?" ;)

Vikta gärna kolvar o stakar.

Pierre

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tog det som examensarbete :D Nej jag tror inte heller på dom hästarna men jag hade blivit glad om jag lyckats få ut 300 häst på bakhjulen :) Jag körde den på en rullande landsväg innan jag plockade isär den och då hade jag 148,4 hästar kvar på bakhjulen och då bestämde jag mig att det var dags att göra något åt det ;) tack för alla tips, det uppskattas verkligen :D

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nästan exakt vad jag har pulat ner i min motor.

Detta med övertro på siffror från diverse fabrikater/säljare skall du ta med en stooor nypa salt.

Jag har visserligen en förstärkt C4 som skall förmedla kraften men min är bromsad till 252Hk

på bakhjulen.

Förbrukningen ligger stadigt på 1,5 liter/milen.

Ligger man och slökör i 70 så kan det gå ner lite men handen på hjärtat, det sker inte så ofta då det är en MUSTANG.:D

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...