Jump to content

Värde på renoveringsobjekt?


taxidriver

Recommended Posts

Hej. Jag har sprungit på ett objekt som består av en mustang från 1965. Det är en 2 dörrars ht (fanns det några andra?) Den har en rak 6a som verkar vara en 200 cid med topplock från en 170 cid som går runt och en c4 automatlåda. Bilen behöver verkligen allt men är inte utom räddning. Bla mycke rost + lack inredning bromsar och motor. Tyvär så har den 4 bultade fälgar och ramlat ur registret:(

Tråkigt nog så har bilen stått uppställd väldigt dumt utomhus i en slänt bakom ett skjul med pressenning dom senast 20+? årena. Vad ska man då betala för ett sådant objekt? 6a och fyrbultat verkar ju inte så kul...fast de e ju klart att dom verkar ju tacksamma att trimma:D

post-8340-144839393627_thumb.jpg

post-8340-144839393649_thumb.jpg

post-8340-144839393733_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hade det varit en 8 så hade det kunnat va lite värde i den, men med en 6:a hyfsat skick 50 000 till 60 000kr kanon skick

60 000 och upp till 120 000 kr typ. Denna bil skulle jag ha svårt att ge mer en max 10 000 till 15 000 kr, men det beror på hur mycket rost det är, o enligt bilderna så skulle jag säga runt 10 000 kr max. Mycket som ska fixas nytt om du ska göra om den till en 8, rinner bort många tusingar där oxå tyvärr. Mn kan vara nice att göra ordning en 6 :a oxå.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Eftersom att jag har renoverat en del Mustanger så vill jag faktiskt avråda ett köp,

den senaste i min ägo hade stått i 22år i en trädgård.

Rostlagning är inget man längtar efter, som jag ser på bilden så tror jag mark-

syran ätit upp mycket redan, undersidan kan inte vara så rolig.

Okej den är ganska rolig nu, men vägen har varit lång, den första modellen som

jag skruvade isär rostlagade och renoverade motor, låda, bakaxel besiktades mm

var en 65 HT med 8a 4vxl och svensk såld den ägde jag i tolv år.

65an kostade då som renoveringsobjekt 25000.-

Jag är inte något proffs, men sansa dig lite, du kanske behöver längre tid att

komma igenom tankarna. Jag vet också att man kan bli påverkad (nykär)

och lura sig själv mer än man kan tro.;)

Link to comment
Share on other sites

Ja man får väl se vad det blir av det...Kanske blir att man drar hem den och vidareförmedlar den om priset blir det rätta. Rostlagning och tillverkning av golvplåtar är jag inte särskilt orolig över eftersom att jag har en del erfarenhet av det. Jag tycker mest att det är synd att bilen rostar bort till ingen nytta.

Link to comment
Share on other sites

Ja man får väl se vad det blir av det...Kanske blir att man drar hem den och vidareförmedlar den om priset blir det rätta. Rostlagning och tillverkning av golvplåtar är jag inte särskilt orolig över eftersom att jag har en del erfarenhet av det. Jag tycker mest att det är synd att bilen rostar bort till ingen nytta.

Jag förstår de andras svar men respekterar din inställning, jag har räddat några Mustanger. Om man enbart ser till det ekonomiska så undvik, men med din inställning så kan det till och med bli utmanande. Dina bilder visar inte på bra förutsättningar och det finns fler Mustanger som behöver räddas.

Link to comment
Share on other sites

1986 köpte jag en 66a HT utan motor/låda/bakaxel i ungefär samma skick som den här bilen, fr 2000 kr. Jag sålde delar på den för 11500 kr, innan jag skrotade taket och bakdelen.

Link to comment
Share on other sites

En 66:a ser det ju ut att vara om man kollar instrumenteringen. Som sagt tidigare, kolla bilen noga under, har den stått sådär är det stor risk att den tagit mycket stryk. Jag ställde en Capri på nästan samma sätt och den försvann fort, a-stolparna bla rostade av helt och golvet rostade av ända till kardantunneln som var det enda som höll ihop bilen. Det är också mycket jobb om man vill bygga om en 6:a musse till v8 bil, jag tänkte själv göra det med en 66:a som var i bättre skick än den där men jag gav upp och sålde bilen istället.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Får se vad det blir av det som sagt....Av gammal sur erfarenhet så vet man ju att ett litet rosthål alltid blir mycket större när man börjar knacka än vad man kunde tro från början. V8 konvertering e nog inget som som jag skulle fundera på om man tog tag i projektet utan istället trimma och renovera motorn som sitter i. Frågan e ju bara hu resten hänger med i drivlinan. C4 automaten brukar ju vara tålig+att det finns gott om prylar om man vill förstärka den men frågan är ju hur det är med den 4 bultade bakaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Helt realistiskt:

En Mustang med en 6:a är inget som är lättsåld, att trimma och renovera motorn är bortkastat. det är fortfarande en 6:a

Visst finns det människor som tycker det är trevligt med en orginalbil och inte bryr sig så mycket om motorn, men de flesta förknippar Mustang med en V8:a, kolla bara på de nya mustangerna med V6or, helt omöjliga att sälja

Om du tycker att din tid inte är värt någonting och om du gör allt jobb sjöälv så kanske du kan tjäna lite pengar på bilen.

Men faktum kvarstår: Det finns massa mustang HT, 6orna är inte eftertraktade=dålig marknad

Link to comment
Share on other sites

Jag får faktiskt lov att säga att det är synd att inte fler i Sverige har fått upp ögonen för raksexorna. Varför skulle det vara bortkastat med att trimma en raksexa? Med rätt prylar så kan du få riktigt bra prestanda +bättre vrid än vad du kan få ur en v8. Sedan så det finns bättre plats att plocka på en turbo på en sådan motor om man så skulle önska.

Ja marknaden beter sig lite lustigt...Egentligen borde ju en fin bil med orginal sexa vara värd mer eftersom att den är ganska ovanlig. Uppskattar man en vackert designad bil som faktiskt Mustangen är och gillar att åka på olika träffar så borde det inte spela så stor roll vad det sitter för motor i den, utan att istället njuta av ekonomin som en mindre motor medför och använda den mer... som att ha den som bruksbil tex.

Link to comment
Share on other sites

Jag får faktiskt lov att säga att det är synd att inte fler i Sverige har fått upp ögonen för raksexorna. Varför skulle det vara bortkastat med att trimma en raksexa? Med rätt prylar så kan du få riktigt bra prestanda +bättre vrid än vad du kan få ur en v8. Sedan så det finns bättre plats att plocka på en turbo på en sådan motor om man så skulle önska.

Ja marknaden beter sig lite lustigt...Egentligen borde ju en fin bil med orginal sexa vara värd mer eftersom att den är ganska ovanlig. Uppskattar man en vackert designad bil som faktiskt Mustangen är och gillar att åka på olika träffar så borde det inte spela så stor roll vad det sitter för motor i den, utan att istället njuta av ekonomin som en mindre motor medför och använda den mer... som att ha den som bruksbil tex.

Håller med dig där, Men 6:or som är fina är lika dyra nästan som fina med V8, dom kommer att bli lika dyra här oxå inom tid, o det försöks att sälja dom dyrt i bland ser man dom på blocket o det är dröm priser på dom. (eller så är dom bara för tidig)

Jag skulle lätt kunna ha en 6:a orginal att brumma i året runt, för dom är ju lite billigare att snurra runt med en 8:orna, men jag skulla ha min med 8 kvar som jag kan åka i på sommaren, Å sedan är ju 8 ljud trevligare.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Hittade en trevlig 6a som verkligen flyttar på sig ;)

Herre jösses vilket ös:cool: E ju farligt å kolla på sådant. V8 ljudet e ju alltid trevligt, men det njuter jag redan i min galaxie 64.

Tycker man ljudet från raksexan e för tamt så e ju en lösning att sätta en ordentlig högtalare i motorrummet å bränna en skiva med lite olika motoljud:D Då kan man ju välja vad den ska låta som....tänk er folks reaktion när dom går förbi och den fina bilen låter som en gammal catterpillar eller varför inte som en tänkulemotor

Ändrade %s av %s (%s)
felstavning
Link to comment
Share on other sites

I slutänden handlar det ändå om pengar och en bil med sexa får man i stort sett hälften för vid försäljning.

jag kunde gett 5000:- för den och sålt den i delar och då hade man tjänat mer än vad man gör på att renovera den.

tråden handlade om vad den kunde vara värd och snart är den väl värderad till 100000.- med alla goda idéer som ges.

Link to comment
Share on other sites

Ja de där med motorljudet var ju på skoj....Men i helhet så har tråden varit till väldigt mycket hjälp. Gäller ju bara att få säljaren att förstå att det inte är en guldskatt som han sitter på (vilket det verkar som) .

En annan sak så är det att när jag kollat runt på olika annons sidor så verkar det som att det inte är jättemånga mustanger till salu alls och speciellt inte renoveringsobjekt. På blocket ligger det bar ett objekt med raksexa, en 69a som dom begär 65000kr för http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mustang_52095334.htm?ca=16&w=3 Det fanns ju även ett par v8 projekt som var lägre pris på en 67a för 40k och en 70a för 55k Är detta fenomen årstidsbetonat eller är det generellt dåligt med bilar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...