Jump to content

Vätskor


Jester

Recommended Posts

Hej

Du kan köra med Vanlig glykol om du har gjutjärnstoppar.

Bromsvätska jag vanlig om du inte lägger ner jobb på att tömma allt och köra med silikonvätska den hygromerar inte men den kan ibland ge en svampig pedalkänsla.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har bytt bromsvätska i alla minna Mustanger och övriga tidigare hobbybilar, det är inga problem

att byta, vätskorna kan inte blandas.

Prova att blanda en glasbehållare med lika mängd silikon och vanlig bromsvätska, skaka och ställ

burken på bänken, så kommer du att förvånas.

Det du gör när du vill byta till silikon är att försöka lufta ur så mycket som möjligt av vanliga bromsvätskan,

fyll efter med silikon, börja med att lufta ur hö-bak sedan vä-bak, hö fram och sist vä-fram.

Använd genomskinlig plastslang och glasflaska eller glasburk (spolarslang eller typ luftslang syrepump akvarium)

var gärna två, en som bromsar och en som luftar bromsnippeln på hjulet.

Man ser klart och tydligt när den oftast färgad lila silikonvätskan är ren och luftningen är klar på stället.

OBS vid något tillfälle har det förekommit att man fått läcka på hjulcylinder, mycket ovanligt, men kan

förekomma.

Anledningen till ett eventuellt läckage är att cylindern är skadad eller rättare sagt påverkad av vatten inblandningen

som är mycket vanlig i vanlig bromsvätska, vattnet i vätskan ligger alltid i nedre delen av cylindern och kan

göra loppet i cylindern ovalt (rostskada av vatten inblandning), påverkan på gummin är ibland också ett

tätningsproblem.

Fördelarna med silikon är att det håller gummi i bromsystem mjukt och smidigt också att det inte

skadar lacken, resterna av silikonvätska som är genomluftad är att du kan använda den till däcksidor, gummi-

lister mm delar som är av gummi.

En liten information till om bromsvätska och DOT, om du har en vanlig bromsvätska, inte silikon så går det att

efterfylla en liten del DOT oavsett 4 - 5 osv, men aldrig av silikon typ.:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Oj......... har alltid fått varning att om man skall byta från vanlig bromsvätska ( Dot 3 ,4 eller 5.1) till

silikonvätska (Dot 5) så måste man ha ett helt rent system för att de ej är blandbara och det kan bildas partiklar .

Så detta är en myt alltså ? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Gör du som Lasse skriver så ska det inte vara något problem. Personligen gillar jag inte Silikon bromsvätska då jag tycker att pedalen blir svampig men det är min egen personliga åsikt. Problemet med att vanlig bromsvätska hygromerar har jag inte då jag byter bromsvätska ofta och alltså inte får problem med att det står vatten i bromssystemet. Den enda fördeler som jag ser att det finns är att det inte fräter på lacken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...