Jump to content

Problem att tanka bilen - Hjälp med felsökning och vad som är vad


fredrikla

Recommended Posts

Köpte bilen (Mustang GT -01) i augusti förra året och upptäckte ganska snart att den var väldigt svårtankad. Börjar man tanka så klickar pumpen efter en liten stund. Sen kan man hålla på så, klick, klick, klick. Går att få lite flyt i tankningen om man lyckas hålla handtaget intryck 1/5-del av max och virder det lite men även då slår det ifrån efter ett tag. Hur som haver så tar det runt tio minuter att tanka fullt vilket blir väldigt störande i längden, speciellt när kön bakom börjar hopa sig med ett gäng sura blickar.

Känner jag måste få rätsida på detta annars lär tråkiga saker inträffa ;)

När jag sökt runt lite så har jag sett att årsmodellerna 05-07 typ haft lite problem med för snäva påfyllnadsrör vilket skapat ovanstående problem men lär ju inte vara fallet med min bil. Misstänker snarare att det är något med avluftningen som strular. Man hör ju att nivån stiger i röret och det bubblar. Har även när jag stängt av bilen hört ett smällande ljud i tanken, som det varit undertryck och tanken bucklar ut sig när suget från bränslepumpen försvinner.

Började med att kolla kolkanistern, solenoiden till denna samt slangarna runt tanken utan att hitta något.

Har nu rivit ner tanken för fortsatt letande, vet dock inte vad jag ska leta efter. Sitter två ventiler och en tryckgivare (tror jag) som alla sitter ihop med samma slangpaket till kolkanister, motoråterledning, och ventilation upp i tankröret.

Den stora blå ventilen tror jag är någon form av tryckutjämningsventil då den har ett rör som går rakt ut i luften. Antar det jämför trycket i och utanför tanken på något vis och släpper ut övertryck vid behov. Har läst att man ska vara rädd om den då den både är svindyr och svår att hitta. När jag tog ner tanken var röret som går ut i luften täppt till hälften med jord, funderar på om det kan vara felet även om det inte känns som den har med tankpåfyllningen att göra.

Sen finns de en liten ventil som jag mer misstänker är för att släppa ut övertrycket när man tankar och troligen ångor på något vis. Sett att den iaf finns som reservdel lite varstans och funderar på om det alternativt kan vara den som strular.

Någon som vet lite hur EVAP/gasåterledningssystemen fungerar på dessa bilar och som kanske haft liknande problem?

Verkar ju vara lite anorlunda system på 99-04 än de tidigare.

post-8094-144839401321_thumb.jpg

post-8094-144839401193_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte haft så stora problem som dig så kan jag bara spekulera /förklara hur det funkar.

Har också tanken ur på min Mustang, men tyvärr inte hemma för tillfället för att kunna kolla exakt hur det ser ut.

När du tankar så går bensinen ner i det "stora" röret (självklart), men det finns restriktioner som verkar vara för att inte kunna slanga bensin.

Sen finns det ett avluftningsrör från tanken som bredvid tankröret upp till tanklocket (kolla att detta inte är igensatt).

Dessa är till för tankningen.

Sedan är det systemen vid normal körning, EVAP kolfilter mm.

Normalt ska det vara ett litet vacuum i tanken detta för att förhindra att inte några bensin ångor går ut i luften.

Dessa bensin ångor ska fastna i kolfiltret.

Vid vissa lugna körförhållanden ska luft från kolfiltret tas in i motorn och förbrännas.

Finns det inte vacuum i tanken under normal körning så kommer en felkod att sättas, normalt har du då glömt att skruva åt tanklocket.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Har du någon koll på vad de blå grejorna gör? Den stora går ner halvvägs i tanken och den lilla sitter bara i toppen.

Blåste igenom alla slangar med tryckluft på lågt tryck idag, flödande fint överallt utan något annat än luft som kom ut i ändarna. Testade även att trycksätta tanken och samtidigt klämma slangarna från de blå ventilerna, kom luft ur båda. Vilket jag antar är bra.

Såg däremot att påfyllningsröret rostat lite och det fanns en del småhål i det. Har ju inte varit så jag sett något bensinläckage men hål var det allt och kommer ju knappast bli bättre. Tycker dock inte det borde påverka tankningen annan än att möjligen soppan rinner ut. Hittade även en halv gummitätning från där påfyllningsröret går in i tanken i tanken, så är väl någon som bytt packningen men glömt halva kvar. Men antar inte heller den bör ha påverkat, mest legat på botten och tatt upp lite bränslevolym ;)

Kommer troligen att testa att sätta upp tanken med nytt påfyllningsrör och se.

Det där luftröret ur stora ventilen var ju halvt tilltäppt så är ju om det haft med det att göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, nu är jaq hemma igen och kollat hur det funkar.

Stora röret som går ner i tanken för bensin har även en ventil med en fjäder som ska vara väldigt lätt att trycka in.

Denna ventil har 2 funktioner, 1 se till att ingen bensin eller hellst ångor går tillbaka i påfyllningsröret, 2 går inte att slanga bensin ur tanken.

post-7564-144839404901_thumb.jpg

Nästa är avluftningen vid tankning.

Avluftningen för tankning går ut under tanklocket precis under "metall dörren" där man trycker in tank munstycket.

post-7564-144839404934_thumb.jpg

På undersidan vid påfyllnads röret så finns en skarv.

post-7564-144839404974_thumb.jpg

Sedan går det direkt in i tanken för att kunna avlufta.

post-7564-144839405048_thumb.jpg

post-7564-144839405088_thumb.jpg

Det blå röret som går rätt ut är endast en övertrycks ventil, detta för att inte tanken ska expandera om det blir övertryck.

Min gissning att problem med tankning som du har är antingen ventilen vid påfyllningsröret eller att det är stopp i avluftningsröret.

Mao. precis som jag svarade i mitt tidigare inlägg på frågan.

Resten av slnagr och grejer har bara att göra med EVAP systemet.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för hjälpen! Ska dubbelkolla slangarna en gång till. Har även köpt ett nytt påfyllningsrör så därmed blir det ju en ny ventil också, även om jag tyckte den gamla gick rätt så lätt också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...