Jump to content

nytt år nya problem


Happy

Recommended Posts

Hejsan alla Musse ägare.

Nu så fungerar varken bränsle/vatten/olje mätaren. Har bara stått still under vintern

Vad har de gemensamt för att fungera?

Mvh Happy

Årsmodell 68

Link to comment
Share on other sites

Hallå igen

Jag har kollat och har ingen ström till mätarna.

Med en ohmmätare så fungerar givarna i allafall. Jag har ingen ström till säkringen den minsta som används till instrumenten.

Har jord så det är inte problemet.

Vad är det då?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ha gissat på 'constant voltage unit' ända tills du sa att du inte har ström till säkringen. Med tändningen på ska det vara 5-6 Volt på den ena terminalen på tempmätaren och jord. Med en digital mätare kan det fladdra en del, det är inte en stadig spänning från original spänningsregulator.

Link to comment
Share on other sites

Har 11,7volt på ena sidan. Kör multimetern på ena och andra sidan på constant voltage unit så får jag 11,7 volt.

Men om jag jordar multimetern och plus på andra sidan constant voltage unit.så får jag noll.

Hoppas du förstår hur jag menar

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om din regulator har gjort sitt. :(

Den heter 'Constant Voltage Unit' och tanken är att den ska ge en lite lägre spänning till de tre mätinstrumenten, tempmätaren, bränslemätaren och oljetrycksmätaren. Problemet var att 1968 fanns inga billiga krestar som gjorde det, så man skapade spänningen genom ett litet relä som snabbt kopplar in 12-volten och kopplar ifrån den. Med 50% inkopplingstid så blir utspänningen 6V, om man mäter medelvärde. Den kopplar till och från nånstans 10 gånger per sekund. Har man den frånkopplad, utan last, kommer spänningen snabbt växla mellan 0V och 12V, en modern, digital voltmeter kommer fladdra rätt bra. Med inkopplade mätare blir det lite lugnare spänning. Nu för tiden skulle man nog inte komma på tanken att kalla det 'konstant spänning'.

Hur som helst, mät med plus-polen på voltmetern på ena anslutningen på spänningsregulatorn, och den andra på jord. In-kontakten ska visa stadigt 12V. Mellan den andra polen, ut, och jord ska det vara nånstans 6V, eller fladdrigt, inte 0V.

Det låter som om din regulator fastnat i öppet läge,

Min regulator funkade inte bra längre så jag har ersatt den med en modern regulator, en så kallad 7805, men det kräver ju en gnutta kunskap i elektronik och lödning...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...