Jump to content

ALT-lampan slocknar inte på Mustang 1965


goced

Recommended Posts

Jag har ett nästan nytt el-system inkl nytt laddningsrelä och alternator. Har endast gått några hundra mil. I höstas började problemet med att ALT-lampan slocknar vid tändning på men sedan lyser den hela tiden efter motortstart. Kontroll av laddning visar att det inte kommer laddning till batteriet. Efter att motorn blivit riktigt varm/gått kanske i en 15-20 min så slocknar lampan och det laddar.

Tidigare hade jag problem med fladdrande ALT-lampa men det avhjälptes med att montera ordentlig jord mellan motor och kaross.

Någon som har tips vad det kan vara?

Link to comment
Share on other sites

En fråga, är det nya relät av elektronisk typ, det händer ibland att det

lägger av ganska tidigt.

Har du det gamla kvar, testa att montera det igen, är det mekaniskt

så är det sällan fel på dessa.

Det mekaniska går att justera, ibland räcker det.;)

Men som sagt det är bara en av alla saker i laddning som kan fela.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Ja, det verkar vara det nya och låga reläet. Jag har mätt det och det verkar som det inte är ok så jag provar med ett nytt av den mekaniska sorten istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådärja. Bytt till nytt laddningsrelä (gamla mekaniska typen för tidig 65-a som jag har), , ny generator/alternator, nytt batteri, kollat allla kablar ingående i laddnings-systemet, bytt ut en kabel pga sliten kabelsko. Mätt på korsan och tvärsan. Jord ok överallt. har dessutom förstärkt jord mellan motor och kaross. Hittade endast möjligt fel i att stator-kontakten endast ger ett svagt flämtande sken på kontrollampan när motorn går. Alt-lampan fladdrar på tomgång och det nya mekansika reläet knackar på rätt bra när detta sker. Verkar inte ladda som den ska. Får endast ca 12,2-12,5 Volt uppmätt på batteriet vid gång. Ska väl vara över 13 V? När jag ändå gick igenom allt verkade signalhornet vara kortslutet vid användning men det är fixat nu.

Finns det någon vass på el här på forumet som har något tips?

//Göran

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för alla tips!

Det visade sig att original mekaniskt laddningsrelä som VP Autoparts levererat var felaktigt. Fick ett annat från dem och nu fungerar allt som det ska och på köpet fick jag både alternator och batteri utbytta trots att dessa förmodligen var ok.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...