Jump to content

Boss 302 -70


Thomas302BOSS

Recommended Posts

Häftigt...spännande och se vad för HK en frisk 302 Boss motor ger.

Jag tror min egen 1990 302 HO med lite bättre avgas och mer tändning ( gammalt 90-tals chip) ger straxt över-

200 på bakhjulen, men, den har lååångt ifrån lika bra flöde (toppar) och kamaxel som en riktig Boss 302...

Kul att följa tråden!

/Olle

Link to comment
Share on other sites

tittade lite noggrannare på motorbild, den med kam-spec-sheet, ser att du kör B303 kammen... rull-kam 1985 uppåt..

Kul, den återfinns i rätt många in-spruts foxar, var ett hett val på 90 talet. tuff "Combo". Original Boss med rull-lyft och B kammen.

har faktist inte sett något liknande motor-bygge. spännande.. uppskattar att du lägger ut !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dagen idag var en fin dag.

:D:D:D

Först inkörning,tänd och förgasarinställning på rullen.

Vi drog den bara till ca 4200 och det blev ca 220 hkr. Vad det blir när vi drar fullt blir en senare fråga.

Det är en liten pigg varvvillig sak som definitivt kommer att behöva varvtalsbegränsning. Det tjuter verkligen till när man gasar på.

Original låg den på 6250.

Sedan blev det en tur hem till mitt garage. Jag har ett tvåvåningsgarage. Cobran på våning ett och Mustangen på tvåan.

post-8196-144839508668_thumb.jpg

post-8196-14483950865_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Häftigt! kolla in en gammal artikel från 1970 jag scannade, hur du får Bossen att gå fortare!

( hoppas den går att läsa ok? web-anpassningen gjorde filen/bilden mycket mindre)

post-5982-144839513203_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta är en av anledningarna till att så många BOSSmotorer kördes sönder.

Man varvade lätt sönder dom.

Dom varvar 7000+.

Det finns anledning till att varvtalsstoppet finns där.

Det ligger på 6250 varv.

Hursomhelst intressant artikel och som sagt mer vill ha mer.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Detta är en av anledningarna till att så många BOSSmotorer kördes sönder.

Man varvade lätt sönder dom.

Dom varvar 7000+.

Det finns anledning till att varvtalsstoppet finns där.

Det ligger på 6250 varv.

Hursomhelst intressant artikel och som sagt mer vill ha mer.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vet!!!!

7500 rpm/ 2 Vexel = grym ax = spunnet vevlager ++++ = DYRT!

Blev totalrenoverad av Seved i 1986. Borning av block, 8 kolvar spesialbesteld i 040. Linehonad + +. 2 nyrenoverade toppar + mycket annet. Totalkostnad då tror jag var ca 30 papp!

Efter renovering blev det Max 6000 rpm ;-) Såld 1999.

Saknar den.

Grym bil. Många med MC som blev lite forvånad.

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

ok, så, trots smidd vev-axel och vev-stakar( forged crank/rods) och 4 bultade överfall mm mm , så, var alltså

den svaga länken ( weak link) att lagrerna inte stannade kvar?..jag som trodde att Boss 302 motorn var "bullet proof"

så länge man inte över-laddade med komressor etc etc..? intressant...grymt coolt med hög-varvande V8 !

Link to comment
Share on other sites

ok, så, trots smidd veveaxel och vev-stakar( forged crank/rods) och 4 bultade överfall mm mm , så, var alltså

den svaga länken ( weak link) att lagrerna inte stannade kvar?..jag som trodde att Boss 302 motorn var "bullet proof"

så länge man inte över-laddade med komressor etc etc..? intressant...grymt coolt med hög-varvande V8 !

Nja, i mitt tilfelle kan det ha nåt med at motoren va "lite" dragraceuppsat. Med 12:1 i komp! Rett lagerspel og rett olja er også viktig. Nyrenoverade motoren fikk 10,4:1. Sen ska en inte varva motoren innan den er gjenomvarm.

Va vel en kille på 80 talet som totalkvaddade en dragracebil med en Boss 302. Varvreknaren stod kvar på over 10000 rpm. Tror det va nån bild i Start & speed, Wheels eller Power. Ja, motoren va OK etter smellen!

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

ok, så, trots smidd vev-axel och vev-stakar( forged crank/rods) och 4 bultade överfall mm mm , så, var alltså

den svaga länken ( weak link) att lagrerna inte stannade kvar?..jag som trodde att Boss 302 motorn var "bullet proof"

så länge man inte över-laddade med komressor etc etc..? intressant...grymt coolt med hög-varvande V8 !

Nja det var väll inte den svaga länken om man höll sig till varvtalet som den var konstruerad för.

Alla motorer går sönder om du varvar över. Men visst Ford gjorde inte allt rätt och de fick ingen tid på sig att utvecka den....Det händer aldrig att saker blir "Rätt" första gången

Största svaga länken var kolvarna som sprack redan efter några 1000-mil.

Åtgärdades av Ford rätt snabbt på garantin så andra året fick motorn riktiga kolvar från TRW!

Övrigt den bästa motorn Ford gjorde under den perioden så det var synd Ford la ner produktionen.

Topparna fick ju 351 Clevland ärva men tyvärr klanta Ford till det med resten som blev av glas i jämförelse med BOSS prylarna.

Link to comment
Share on other sites

Motorn rasade -79.

Efter det så renoverades den med bl a ett nytt serviceblock.

Vid inkörning efter renoveringen -80 så gick kamaxeln ner sig. Man tröttnade och sedan blev bilen stående i ett garage tills jag köpte den. 34 år i garage!!!

Den gick inte på alla 8 och lät väldigt illa. Detta är anledningen till att jag rev ner den.

Fick sedan hjälp av ett företag "AAenginering" i Uppsala för att på rätt sätt kontrollera att allt var juste för att sedan skruva ihop den igen enligt konstens alla regler.

Det blev nya ventiler,lyftare och ny rullkam mm.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Olle_L said:
Fråga: Är den någon skillnad på gjutningen etc av Service block / Original block ?

Kul med bilderna!

/Olle

Nej det är ingen skillnad. Original reservdel. Tillverkat juli -70

Blocket köptes direkt från Ford Motorsport.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Efter 34 år i garage så såg motorn ganska sunkig ut.

Trots att den var nyrenoverad och oanvänd.

Vi visste ju att blocket var helt nytt.

Vi la ner mycket tid och energi på att kontrollera alla gjutnr och mäta upp spel i ramlager/vevlager mm.

T ex radialkast, spel på vevaxel, längd stötstång mm mm.

Det blev som jag tidigare nämnt.

Ny kamaxel, nya rulllyftare, nya ventiler mm.

Känner mig :)

post-8196-144839519108_thumb.jpg

post-8196-144839519055_thumb.jpg

post-8196-144839519067_thumb.jpg

post-8196-14483951908_thumb.jpg

post-8196-144839519096_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...