Jump to content

Boss 302 -70


Thomas302BOSS

Recommended Posts

(redigerad)

Här kommer några bilder till.

Karossen efter sista varvet med slipklotsen och den transparenta fästgrunden lagd.

 

IMG_1423.thumb.JPG.f4ff8b21a4f05e18f9794

 

Karossen med originallacken Bright Gold Metallic och två lager med klarlack lagd.

IMG_1424.thumb.JPG.8dc34f3207a46187fc5d2

 

Kommande steg kommer att vara lackering av skärmar, huv, bagagelucka, dörrar samt de mattsvarta fälten och stripes.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Några bilder till.

Känns rätt kul nu när slutresultatet börjar skönjas efter allt jobb. Nu ska Mussen "karossen" fraktas hem och resterande delar dörrar mm lackeras. Har även varit i kontakt med folieringsfirman som kommer att foliera de svarta fälten och montera stripessatsen. Jag vet att de svarta fälten egentligen ska lackas men har valt att foliera istället. Min erfarenhet av de mattsvarta fält som satt på original var att det var väldigt svårt att hålla dom fräscha. Det ska tydligen vara mycket enklare med mattsvart folie.

 

P1010053.thumb.JPG.c81d5e1c55c8363eb94f8

 

P1010065.thumb.JPG.a98712dbce546b6ac59aa

 

P1010063.thumb.JPG.8f83e6862109391d6a1d8

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har nu transporterat hem karossen som nu är lackad och klar.

Nu är det bara resten kvar. Huv, bagagelucka och dörrar mm dvs allt som jag plockade bort för att komma åt, kolla rost, spackla, slipa och lacka på ett grundligt sätt.

Har nu slipat rengjort förtennat och lagt på sligrund på dörrarna. Ett ganska stort jobb då dörrarna var ganska rostangripna i nedre kanten.

Huv bagagelucka skärmar backspeglar mm väntar å sin tur.

 

P1010066.thumb.JPG.488b66a3c37485946be40

P1010068.thumb.JPG.10c134588b914931677d1

 

Har fått ganska många frågor angående slipgrund.

Viktigt att förtenna eller spackla "vad man nu väljer" de stora skadorna först. Sedan har vi lagt på slipgrund som liknar en grov färg eller ett tunt spackel med en ton av svart färg. Denna ljusnar så fort man slipar. På ställen man inte kommer åt tex vid skador eller bucklor ljusnar det inte. För att detta ska fungera så slipar man för hand med klots.

På bilden nedan har vi slipat mitt på dörren och där ser man ett ljusare område. Blir det mörka partier kvar där man slipat så beror det på att man inte kommit åt där. Då lägger man på ett nytt lager slipgrund där och slipar igen tills det blir bra.  Detta förutsätter mindre skador. På karossen blev det sex lager på vissa ställen. 

P1010067.thumb.JPG.e9130c318455ded6937b6

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Jag rensade karossen så mycket som möjlig för att komma åt med förarbete och lack på ett bra sätt.

Då blir det ju mängd olika delar som skall lackas. Det tar sin tid men det går så sakteliga framåt.

Dörrarna är nog det som tagit mest tid

Det mesta är klart nu. Bara jalusi och vinge kvar som ska lackas matt svart.

Nu är det bara det roligaste kvar dvs skruva ihop bilen igen.

P1010099.thumb.JPG.7473843cd017a710f12e5

P1010102.thumb.JPG.1de81d43ea478c2e2569d

P1010109.thumb.JPG.b8e8ab92a8674683a634d

P1010110.thumb.JPG.3be35cee1a46d35454a0b

P1010101.thumb.JPG.3a87c62b53778ee2d67ee

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Nu står den på lyften igen med dörrarna på plats.

P1010148.thumb.JPG.8f140dd9d5d19b64b6f1f

 

Som synes en hel del kvar att göra innan den får komma ut i vårvärmen.

Skärmar motorhuv bagagelucka ruta fram/bak mm

P1010150.thumb.JPG.0dec4ec5cd06e7a73012f

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 minuter sedan, Tbird said:

Riktigt seriöst kommer att bli om inte bättre än ny.

Bra kämpat.

Tack

Det kommer väl bli så att allt som såg hyfsat ut tidigare kommer att se sunkigt ut med den nya lacken. Det ena ger det andra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Det känns riktigt kul nu när sommarvärmen snart är här. Daschboard och framrutan är nu monterad.

Snart klar med foliering och stripes sedan är det bara bakrutan, shaker och vingen kvar.

P1010321.JPG

P1010325.JPG

P1010322.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, Tbird said:

Wow.

Utan att sett den i verkligheten så tycker jag folieringen är bättre än att lackning.

Tycker jag med. Den folie jag valt har samma matta färg som stripesen.

Har fått intrycket att det ska vara mycket lättare att hålla snyggt. Den gamla lackeringen blev flammig och ful.

Folieringen kan man ju lätt ta bort och göra om om man vill.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Som sagt var nära nu.

Bakruta, baklucka, vinge, shaker mm kvar. Sedan ska bilen förhoppningsvis vara redo för en tur upp till min barndomsby Olofsfors i Västerbotten. 120 mil tor. Där är det en bilträff den 18/6.

 

P1010329.JPG

 

P1010326.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
(redigerad)
On 2016-06-12 at 21:00, Thomas302BOSS said:

Äntligen klar efter ett digert vinterprojekt.

 

P1010384.JPGP1010385.JPG

Jag är riktigt nöjd med folieringen.

Jag folierade inte allt svart utan lackade bakvingen shakern och jalusit. Märker genast att den mattsvarta lacken är väldigt känslig. Det lutar väl åt att jag kommer att foliera bakvingen också. Håller ni på med att lackera mattsvart så är foliering ett hett tips.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vad har du för mattsvart som du inte är nöjd med ???

Har lackerat mängder med mattsvart (Opel rallysvart)utan några som helst problem med känslighet.

Det enda problemet är väl om man försöker vaxa på det. Inte så lyckat kanske.

// John

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att jag kanske är lite känslig nu när allt är nytt. Det var nog mest en jämförelse mellan lackat och folierat.

Det folierade ger en mer hållbar känsla. Eftersom jag nu har både lackerat och folierat så kommer jag säkert med en bättre analys om ett tag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Förra veckan så blev det en bekymmersfri tur upp till min barndomsby Olofsfors. Det blev 120 mil tor. Där besökte vi bl a en bilutställning. Trots dåligt väder med regn så kom det ca 250 bilar.

P1010395.JPG

 

Sedan åkte vi till vår sommarstuga vid Lögdeälven.

Lägger även in en Youtubelänk med Bossen på bron över älven.

P1010408.JPGP1010414.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...