Jump to content

C4. Vad krävs för att den ska hålla.


Recommended Posts

Hej.

Tänkte höra med er här om någon är bekant med att bygga om en C4 för att hålla för en viss effekt/vrid. Vilka delar behöver bytas (allt antagligen) och vilka specifika artikelnummer (om någon har rekommendationer). Jag har eldat upp min FMX och det finns inga eftermarknadsdelar vad jag vet till dessa, förutom shift kit.

Motorn har ca 525hp och 760nm och det är väl vridet som knäckt min nuvarande. Verkar finnas uppsjöar med enklare modifieringar där en C4 klarar ca 450. Går det över så verkar det bli viktigt att byta planetväxel och ingående axel? Tar gärna tips från folk som är insatta. Jag har tittat upp att köpa färdigbyggd låda men pengarna... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänkte höra med er här om någon är bekant med att bygga om en C4 för att hålla för en viss effekt/vrid. Vilka delar behöver bytas (allt antagligen) och vilka specifika artikelnummer (om någon har rekommendationer). Jag har eldat upp min FMX och det finns inga eftermarknadsdelar vad jag vet till dessa, förutom shift kit.

Motorn har ca 525hp och 760nm och det är väl vridet som knäckt min nuvarande. Verkar finnas uppsjöar med enklare modifieringar där en C4 klarar ca 450. Går det över så verkar det bli viktigt att byta planetväxel och ingående axel? Tar gärna tips från folk som är insatta. Jag har tittat upp att köpa färdigbyggd låda men pengarna... :)

Vill inte svära i kyrkan men.... om du behöver en hållbar låda redan i sommar kanske detta kunde vara en del i lösningen?

http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/viewad.aspx?adid=89215#toppen

Bär emot men det finns gott om hållbara lådor av "det" märket... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallå Stefan!

Plenty of Power! :)

Finns en uppsjö av pinaler till C4 men för det vridet skulle jag överväga titta på en annan låda.

C4ans nackdel är de små dimensionerna på det mesta av komponenterna och det är ju bra när man tävlar.

För gatbruk vill man ha något att lita på med det vridmomentet!

Är syftet att tävla eller att använda på gatan?

För gatbruk har jag en annan rekomendation

Ta en funderar på om du inte vill gå över till 4R70W (som passar 351/302 block)!

Här får du hållbarheten men du får även dessutom överväxel samt "Wide Ratio"

Det vill säga du får en högt växlat 1:a som tål vridet.

C4 har en låg växel

Blir ju dyrare men en lösning som håller och är trevlig att köra med.

Komplett kitt

http://www.broaderperformance.com/ford-aode-4r70w/94-4r70w-transmission-package.html

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jo det blev nästan lite för mycket för gatan iom nya kammen förra säsongen. Men det är ingen bil för strippen, den körs uteslutande på gatan.

Har fått en rekommendation att köra AOD för en extra växel och även 4R70W ska vara bra som du skriver. Vet du att just den du länkade pallar med? Det är väldigt få som skriver specifikt hp/torque värden på sidorna. Jag har haft mailkontakt med Broader Performance och de svarade att dom inte skeppade hela lådor internationellt. Då frågade jag på lösa delar och fick aldrig något svar. Har mailat två gånger till dom. :)

Går 4R70W att köra utan controllern med automat/manuell?

Link to comment
Share on other sites

Håll dig undan för AOD då den har för många svagheter.

Kört en sådan med 428 och det var mycket problem trots att den skulle hålla.

Jag upplevde den rätt slö i växlarna dessutom.

Fördelen är endast att dimensionerna är bra för karossen

4R70W krävs lite mer HotRod handlag för att få dit den.

När elektroniken kom in i lådorna AODE/4R70W gjordes stora andra mekaniska förbättringar!

Broader är rätt sega via mail så kanske du ska fråga någon annan.

Lentech är erkänt specialiserade på Ford överväxlade lådor

Deras 4R70W för gatbruk ska stå pall för 700 ponys.

http://www.lentechautomatics.com/streetetrans.html

Du måste ha Bauman kontrollen

Är du nyfiken kolla med Lentech

http://www.lentechautomatics.com/aodproducts.html

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Becontrols.com där det står om styrenheten som maste till om du inte vill kora mannuel shift.En 4r70w kan du hitta i bildelsdatabasen. Tänk på att det måste vara från en V6. Den passar 289-351. Det är samma låda invändigt som till V8 dock har den en lamell mindre vilket kan stoppas in. Har själv en sådan låda nu som skall in när jag får tillgång till ett garage. Bästa årsmodellerna är 1999-2002. Då finns fortfarande mekanisk drivning för hastighetsmätaren och de är starkare än de tidiga lådorna. Ca 450 hk i standarutförande. Är själv intresserad av att komma i kontakt med någon som har gjort denna modifiering i en äldre mustang.

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns mycket att välja på. Jag kommer låta bilen stå magasinerad, kanske hela säsongen. Fruktansvärt trött på den efter alla utgifter och mängder av tid man lagt ner på den.

Been there!!

Jag tog timeout från Mustang överhuvudtaget i 2år!

Det är nyttigt göra andra saker också!

Gör man inte det blir man en "nörd" som inte kan tänka på annat!

Link to comment
Share on other sites

Lurigt det där. Jag har byggt 3st lådor med hjälp av mentor Per B här. Kört sönder alltifrån inputshaft, planeter som gått i flera delar... mm.mm, efter det fick man tänka om lite och handla lite dyrare prylar från staterna

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja alltid tråkigt med läropengar. Har hört mig för och vet att stora plånboken måste till, som vanligt. men man har sig själv att skylla när man gett sig in i leken. Ibland önskar man att man kört original men då hade man väl önskat sig det andra ;)

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar att läsa litet på tccoa.com thunderbird & cougar club of america.

Faktiskt den bästa informationen som jag läst ang. Ford lådor från AOD till 4R70W.

Kom ihåg Jerry som nämns en hel, har varit med och utvecklat en del automat lådor på Ford.

http://www.tccoa.com/articles/tranny/index.html

Det kan också nämnas att som jag förstått så går det att använda de flesta delarna från 4R70W i en AOD.

Mao. man kan få en ordentligt förstärkt AOD för billig penning.

Själv skulle jag göra iordning en 4R70W och förstärka den som Jerry förklarar i Ford OD transmissions.

Hur mycket beroende på vad ska ha den till.

Dessutom ta kostnaden för Baumann Engineering elektronisk kontroll om den sätts i en äldre bil.

Fördelen är att man lätt kan programmera för växlingspunkter, linje tryck.

Dessutom så kan enkelt fixa manuell styrning med knappar/paddel kontroll.

Bara som en parantes.

Det bästa shiftkit som jag har stoppat in i AOD lådor är Baumann engineerings kit.

Tyvärr har lentechsautomatics fått ganska dåligt rykte på sista tiden. Många klagomål av dåligt gjorda lådor (begagnade delar och dåligt ihopsatta).

Link to comment
Share on other sites

Visst det går flytta över planetväxel men du har ändå kvar en massa svagheter i AOD designen.

För mega Nm så går AOD bort helt!

Från och med AOD-E kommer uppgraderingarna men eftersom den är elektroniskt så anser jag också att det är värt besväret att gå för 4R70W eftersom då har du Wide Ratio på köpet

Wide ratio har inte AOD/AOD-E

Det är stor skillnad att ha 2.84 i utväxling på 1an istället för 2.40 som det är i gamla AOD/FMX designen

Vem som bygger bäst verkar ständigt vandra runt. För 10år sedan var det Lentech man skulle köpa.

Man får väll surfa runt och leta referenser.

Jag har petat i lådor i åtminstone 20år nu och den som varit pålitlig när det gäller C4,C6,FMX så är det Broader Performance trots brister i kommunikation.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig att Lentech var den som hade bästa rykte för 10 år sedan, men det senaste åren har jag sett mycket problem med Lentech lådor på olika Ford forum.

Troligtvis är en anledning att det blir lättare att få ut mer effekt ur motor som håller med hjälp av olika luft pumpar. Tyvärr då blir automaten svaga länken igen (bara en gissning från min sida).

Kanske jag har fel, men jag har förstått att man kan "stuva" in de flesta delarna från en 4R70W i en AOD.

Jag vet att det finns AOD med wide ratio från automatlåde byggare (fanns bara i 4R70W), dessutom använder man sig av AOD-E, 4R70W grejer för överväxel bandet så ökar man friktionsbredden från 1.5 in till 2.0 in .

Det som troligtvis behöver "offras" först är lockup, gäller både AOD och 4R70W.

Detta pga. svagheter i lockup kopplingen i turbinen plus 2 axlar (inre och yttre) in i turbinen.

Den stora skillnaden blir ventilhusen, 4R70W elektrisk kontrollerat medan AOD det gamla hydrauliska.

Oftast bara en smaksak hur man vill ha.

Kolla gärna in på freddy Brown performance.

AOD finns att välja på 2.40 eller 2.84 1:an

De har AOD som klarar för 900hp, 750 ft lb, då med överväxel. Mer utan överväxel.

http://www.fbperformance.com/Ford-Transmissions/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...