Jump to content

Tvåpelarlyft


ThomasX

Recommended Posts

Hejsan

Har just införskaffat en Stenhöj hydraulisk tvåpelar lyft :D begagnad, någon manual har jag inte fått tag på, än.

Det jag funderar över är infästning, kemankare är väl bäst antar jag, vilka alternativ är gångbara.

Finns det "mutter" iställlet för bult som man kan fästa med kemankare, så man slipper uppstickande bult som måste kapas om man vill ta bort lyftarna sen?

Några andra goda råd eller tips inför infästningen?

Plattan är gjuten i förra våren, så den har fått gott om tid att härda och det är 20cm betong så det ska räcka också :)

Tack, Thomas

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jobbar rätt mycket med sånna här infästningar i golv och det gäller att vara noga att det blir godkänt!

Problemet är sällan bulten utan att man får rätt infästning i betongen.

Kemankare är en trygg men jävligt jobbig produkt.

Både Fischer och Hilti som är experter på detta bör hitta alternativ till kemankare

Jag skulle tippa på ett alternativ vore Expansions ankare

I princip installerar du en mutter i betongen och just expansions ankare får ett "långt grepp" i betongen som är just det som är viktigt för just pelarlyft

Den går att få i stora bult dimensioner.

Den tar höga laster också

post-2532-144839409687_thumb.jpg

Men som sagt kolla med en tekniker på Fischer eller Hilti

Hör av dig om du inte lyckas för jag har direktkontakt då jag köper sisådär 10.000st om året fast inte i denna dimension.

Vi kör en härdad självgängande bult som greppar hela bultens längd i betongen

Finns bara upp till 12mm så tror inte den funkar för dig.

Men för jävla bra om man vill flytta prylar ofta.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Ja, expansionsankare verkar ju som ett gångbart alternativ. Hittade en manual på nätet för en annan tvåpelarlyft och där användes just expansionsankare.

Får ta en titt på vilken diameter det ska vara.

Vet du händelsevis något bra ställe i Göteborg att inhandla dessa? Finns väl kanske inte på närmaste byggmarknad förmodar jag :)

Fast hornbach har iofs ett ganska omfattande sortiment med just Fisher-grejer. Men jag är ändå lite skeptisk :)

Link to comment
Share on other sites

Fischer finns just på K-rauta och andra men glöm någon form av hjälp

Hilti har lagt ner alla återförsäljare och säljer endast från nätet eller egna butiker och det finns ju ett par stycken i Göteborg

På en Hilti butik bör det finnas experter iallafall!

Vet ej om privatpersoner får handla där men du kanske känner någon som har konto

Link to comment
Share on other sites

Aha, tack för tipsen. Brukar inte vara några problem att fixa eget konto... :)

Tror du att K-Rauta har expansionsankare i typ 16mm? I så fall kanske Hornbach har också, klart närmre.

Å som jag trodde så finns en Hiltibutik inte långt ifrån där jag bor, kollade just nätet, så jag tar nog en tur dit imorgon oavsett vilket, om inte annat så för skojs skull :)

Tack för hjälpen, plötsligt känns det hela enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag måste passa på att fråga.

Jag har fått en manual på liften och fått fram att den skall monteras med expansionsbeslag Liebig B15/85 , som enligt någon hemsida (randrtools.co.uk) har total längd 121mm. Manualen specar borrdjup 125mm. Men den modellen B15/85 verkar inte finnas på marknaden längre (liften är från -87)

Det finns en modell som heter M10-15/70/40 som verkar vara ungefär motsvarande, samma borrdiameter, samma gänga, med total längd 135mm. Och som dessutom finns på Ahlsell i närheten till vettigt pris (av allt att döma, 60:-/st ink.moms). Varken Hornbach eller Hilti hade hemma, bauhaus hade faktiskt men enbart en storlek för liten. Hilti är dessutom 50% dyrare.

Det som förbryllar mig är att borrdjupet enligt manualen motsvarar hela expanderns längd drygt, och jag tyckte det verkade vettigt eftersom jag trodde att hela expandern, undantaget själva skruven, skulle ner i golvet och att toppen på expandern ska ligga flush med golvet.

Men, när jag kollar på hemsidorna, både Sormat/Liebig och Hilti så ser man på bilderna att själva expanderns distanshylsa ligger flush med ytan på det som ska fästas (i mitt fall foten på pelaren). Då borde borrdjupet bli motsvarande tjocklek grundare.

Det jag blir orolig över då är att man inte kommer få någon kraft på själva pelarfoten, utan att skruven skruvar fast expandern och pressar fast själva expanderdistansen mellan expanderdelen i golvet och skruvskallen. Hur är detta tänkt, ska man ta bort själva distansen efter att man fäst expandern i golvet, eller vad. Har letat som en galning men ingenstans hittar jag någon monteringsanvisning för själva expandern.

Sormats hemsida med en bild i genomskärning som visar distanshylsan flush med toppytan på det som fästs, en bit ner på sidan.

http://www.sormat.com/en/tuotesivu.html?mgid=1&pid=142

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Okej det är en säkerhetsbult som är specad!

Man har väll tänkt som så att en billyft blir utsatt för påkörningar och andra sidokrafter när man kör av och på bilar.

Säkerhetsbulten har ju en hårdmetallhylsa som går tajt upp i pelarlyftens fot och kan då ta skjuvningskrafter bra.

Men tar du bort lyften så sticker ju dessa bultar upp ur betongen motsvarande tjockleken på fotplattan.

För att få ett förband så ser du på brickan att den är konkav.

Det är nog bara brickans tjocklek plus att den är konkav som kör att den klämmer foten.

Inte mycket kan tyckas men tillräckligt.

På Fischers hemsida ser du en film på installation....Faktiskt en billyft!

Kollar man belastningstabellen på säkerhetsbult så ser du att skjuvkraften den tål är dubbelt mot dragkraft (10KN drag och ca 20KN skjuvning)

Bulten i sig är inte stark utan enbart hylsan.

Men kolla istället Fischer Betongbult FSS14 som jag skrev om ovan så är den god för 14 KN i båda riktningarna

Med den får du funktionen du vill ha

14mm diameter

Bultlängd 130mm

http://www.fischer.de/en/Home/Product-Range/Product-Selector.aspx/cpage-details/pcategory-1001059002/usetemplate-productdetails/

Ser enkelt att dra men jag kan säga dig att vi kör 12mm och dra 1 bult för hand med spärrskaft får man nästan hjärtinfarkt av

Man måste ha en 400Nm stark mutter slagare.

Kan kolla med Fisher Tekniker om den kan funka!?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja, det får bli sådana, då är man säker på att det blir rätt och det är ju rätt viktigt :)

Har dock inte hittat någon som säljer Fishers FH II. Bauhaus hade en modell från Stabilit (som väl är samma som Fisher?) men bara en enda modell och den var för kort.

Så det blir Sormats/Liebig från Ahlsell, de hade 9 st på lager, men det går åt 16 stycken, så jag lägger en beställning där.

Jag insåg att det inte blir några större problem om det ska bort, för själva distansen som sticker upp ur golvet är ju lös och, antar jag, bara att lyfta rakt upp, resten som sitter kvar nere i golvet får väl sitta där om jag inte får loss det, vilket jag tror kan bli tufft.

Tack för hjälpen! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja Fischer är mest direkt mot företag så det är svårt att hitta annat än på K-Rauta, Bauhaus och några till

Säkert lika bra med Sormat men kolla att den verkligen går dra upp senare om du behöver det.

Som jag fatta från Fischer så var det lite speciellt med just deras FH II men det var kanske bara säljsnack! :)

Skiter det sig kan jag skicka dig mailadressen till säljaren.

"Safety First" är i allafall alltid det man ska ha som prioritet!

Link to comment
Share on other sites

Har en liknande av samma fabrikat använder expander bult m12 x 150 helt vanliga varmgalvade hilti och det sitter nog 8 st i varje pelare , men det går väl att ringa någon återförsäljare och fråga vilka bultar som är lämpliga

Link to comment
Share on other sites

Har en liknande av samma fabrikat använder expander bult m12 x 150 helt vanliga varmgalvade hilti och det sitter nog 8 st i varje pelare , men det går väl att ringa någon återförsäljare och fråga vilka bultar som är lämpliga

T.S ville ha en bult som han kunde ta bort och det går inte alls med Expander eftersom den måste du slå av eller kapa.

För övrigt är expander vanligt "blötjärn" som har ganska usla värden för just skjuvningskrafter.

En M12 Expander tar som mest 31 KN

Motsvarande M12 säkerhetsankare ligger på 95KN

En faktor på 3ggr i skillnad!

Manualen för lyften föreskriver säkerhetsankare så att frångå det känns sådär.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...