Jump to content

färgkoder, lack, 71-73


72Jönsson

Recommended Posts

Hej,

Någon som har hittat ett bra ställe i Sverige som kan blanda till riktig 2-k på burk?

Behöver bättra min, har Bright Blue Metallic 3J som färgkod. Jag nämnde denna kod för ett företag som säljer och blandar

lack men de kunde inte hitta något på denna kod.

Finns de gamla Mustang färgkoderna översatta till "moderna" koder kanske?

Undrar också om någon har lyckats att hitta rätt nyans och kod på original "Argent" som Mach1 dekalerna, huv och trösklar hade i kombination med mörka färger? För ca 15 år sedan lyckades jag hitta denna Argent på burk i Sverige men minns självklart inte var.

Alla tips mottages med tacksamhet.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tack! Mkt bra sida.

Dessa koder är nästan alltid inte användbara efter som idag använder man inte samma kemiska sammansättning i färgerna.

Går inte heller översätta i de flesta fall heller.

Det bästa är om du tar loss en del som du vet har originalnyansen (oblekt) och lämnar in den till färghandlare som har en spektrometer

Då läser dom av exakt kulören på molekylnyvå som bilen hade när den tillverkades.

Du skriver "Bättra"...Är det en svgränsad yta så ska du ta med hela bilen till färghandlaren så skjuter dom med spektrometern direkt i närheten av skadan.

Färg bleknar alltid så du vill ju bättra på med samma blekta färg

Jag har gjort det flera gånger och det blir nästan perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Jo förstås, det går alltid att ta bilen till en lackerare men jag behöver i princip bara 500 ml på burk så det blir en dyr procedur.

Vet ingen lackerare som kan blanda på burk här nere i Skåne, men men det löser sig på något sätt.

Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Jo förstås, det går alltid att ta bilen till en lackerare men jag behöver i princip bara 500 ml på burk så det blir en dyr procedur.

Vet ingen lackerare som kan blanda på burk här nere i Skåne, men men det löser sig på något sätt.

Tack för tipsen!

Nej en billackerare ska du inte åka till.....färghandlare skrev jag.

De flesta lackerare åker själva till färghandlare och gör samma sak.

När det gäller små mängder så kan flesta färghandlare kan trycka in färgen i sprayburk. Då sitter härdaren i en ampull i burken.

det blir svinbra resultat.

en sådan burk kostar ungefär 400kr

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag var inte uppmärksam sorry, ja ok, då skall jag leta efter någon i trakterna. Brukar beställa lack till mina andra bilar hos Tipro Lack som

är superbra men de finns långt uppe i landet.

Tips på någon i Lund/Malmötrakten?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...