Jump to content

Ny på forumet, frågor ang. ytterligare effektökning och mappning Fox body kompressor!


Marks

Recommended Posts

Hej, jag har nyligen köpt mig en Mustang GT -90 som har fått sig en hel del uppgraderingar.

Det som är gjort hittills enligt förra ägaren och en del kvitton är följande:

303B kamaxlar.

GT40 toppar.

Ford supercharger kompressor (Laddtryck 0.55bar).

MSD box, spole,fördelare, kablar och kallare stift.

"större" bränsletrycksregulator.

Ford racing headers med 4st race kattar.

Förstärkt växellåda (5vxl manuell)

Allt detta är byggt/monterat på verkstad i USA strax innan bilen togs till sverige -96 och uppskattad effekt är ungefär 350hk.

Jag antar att ECU'n har blivit mappad/flashad för att det skall funka med dessa uppgraderingar?

Hur ni tycker att man skall fortsätta detta bygge för att ytterligare öka effekten, givetvis högre laddtryck men hur mycket vågar man ladda på utan större modifikationer?

och montera intercooler, större LLM, större spjällhus, spridare m.m?

Och sedan hur/vart jag skall få bilen mappad med de nya uppgraderingarna?

Kan man använda SCT custom tune eller kanske få den mappad med Unichip.

Mycket frågor men jag är också mycket tacksam för den hjälp jag kan få.

Bilder kommer! ;)

MVH Markus

Link to comment
Share on other sites

SCT har inget bra för EEC-IV, det de har är bara dyrt.

Vanligast var på dessa tidigare att endast sätta i chip (går inte att flasha).

Nu finns det flera alternativ som dessutom har loggning.

Det man då också behöver är en bredband lambda mätare.

rekomenderar NGK Powerdex AFX. http://www.summitracing.com/dom/parts/ngk-91101/overview/

För mappning av EEC-IV (upp till Mustang 1993) ska du utan tvekan använda dig av Moates Quarter horse hårdvara.

För senare med EEC-V 1994 - 2004 går det att använda Quarter horse, men om det är det optimala får man fråga sig.

Program för att programmera Quarter horse är också utan tvekan Binary editor.

För tidiga mustanger 1988 - 1995 finns allt fritt. Då menar jag strategy filer (program fil) och definition filer (kalibrerings fil). För din ör det GUFB och A9L.

Vänlig läs mera :

https://www.moates.net/ford-19862004-c-63.html

Effekt mässigt, håll dig till max 500 hk på bakhjulen. Efter det ger original blocket upp.

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för tipsen. Moates quarter horse låter lämpligt.

Finns det någon i Sverige som mappar med den utrustningen eller får man skicka logg till någon i USA som får mappa efter den?

Link to comment
Share on other sites

Då jag vill göra så mycket själv som möjligt på mina bilar, då även mappningen.

Har haft ett antal olika hårdvara och mjukvara för mappning av min T-bird genom åren.

Har man en bredband lamda mätare så får man svar direkt hur mappningen är.

För dessa tidiga Mustanger är det inte svårt att mappa om man har gjort rätt bygge från början med val av delar.

Finns mycket info på nätet även mycket bra böcker ang. mappning.

Jag har en del erfarenhet med kompressor system.

Har haft ett liknande system på en Bronco som du har.

Grabbens T-bird har ett ATI procharger system och konverterad till E85.

Ang. din nuvarande kombination.

Detta gissar jag att du har

Originasl 19lb spridare.

Original bensin pump

FMU (fuel managening unit), den ökar bensin trycket 4:1 för att få mer flöde i spridarna vid laddtryck.

original spjällhus

original luft mätare.

Ingen ladd luft kylare.

Om du ska gå vidare och ladda mer så har du kommit till en brytpunkt.

Det kommer att kosta en del.

Allmänt:

Måste ha en laddluft kylare om du ska ladda mer. Värme är värsta fienden.

Kompressor, kanske nuvarande för liten?

Bränsle systemet:

Bränsle pump 255 liter/tim (största som jag vet finns för tidiga fox som direkt utbyte i tanken)

Större spridare, storlek helt beroende på effekt uttag men välj Ford då de är väl dokumenterade (enkla att mappa)

Om FMU finns så ska den skrotas och ha en bra bränsle trycks regulator.

Insug sidan:

Större luft mätare, 90mm lightning eller slot type som finns på 2005- rekomenderas då de är väl dokumenterade.

Större spjällhus, med original insug är det 70mm.

Ev. större luft filter.

Ev. annat insug.

Link to comment
Share on other sites

Återigen tack för tipsen Tbird, alltid bra att kunna få lite hjälp av någon med erfarenhet.

Bredbandslambda är redan inköpt, det blev en innovative MTX-L med loggfunktion och den kan tydligen jobba ihop med quarter horse, så det var ju ett plus.

Jag har mailat med en kille på moates support och han rekommenderar som du säger Quarter Horse med binary editor software. Han rekommenderar också Jaybird J3 men jag har inte riktigt förstått vad jaybird kortet skall fylla för funktion.

Vad innebär detta med kalibreringsfil och programfil (GUFB & A9L)? hade varit kanon om du visste nån bra hemsida där jag kan läsa på lite om allt detta som har med quarter horse och mappning att göra, just nu känns det väldigt överväldigande med alla nya beteckningar och grejer :P

Jag såg också att jag hade en FMU som du skrev om, skall man ersätta denna med en linjär eller progressiv bränsletrycksregulator?

Och om kompressorn är tillräckligt stor för mer effekt det hoppas jag.

Jag lägger upp lite motorrumsbilder så ni får se va det är jag har att leka med :Dpost-8455-144839463793_thumb.jpg

post-8455-144839458857_thumb.jpg

post-8455-144839459288_thumb.jpg

post-8455-14483945955_thumb.jpg

post-8455-144839459897_thumb.jpg

post-8455-144839460578_thumb.jpg

post-8455-144839461696_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaybird är en chip programmerare.

Du behöver inte den om du använder Quarter horse.

Ang. bredbandslambda så tar du in den signalen direkt i EEC-IV datorn. Man får stänga av EGR funktionen och sen använda sig av ingången för EGR ventilen.

Det är endast det enklaste sättet att kunna läsa/logga signalen, går inte att styra med den.

Börja med att läsa ang. Ford tuning på Moates hemsida. Finns en hel del hjälp där.

Ladda gärna ner en annan programvara för att tuna Fox, tweecer. Denna är det ingen licens då den endast funkar mot tweecer som är betydligt dyrare än Quarter horse. Men i det stora hela funkar lika som Quarter horse.

Då får du uppfattning om vad som det innebär med att tuna själv.

http://www.tweecer.com/downloads.htm

Det är bättre att ha en bränsle regulator 1:1

FMU som har 4:1 ger 4 psi högre tryck för varje laddad 1psi.

Om du laddar 8 psi ger FMU 39psi(bas tryck för Ford) + 8*4 = 71psi bränsle tryck

Med bränsle regulator ger det 39 + 8 = 47psi.

Det kan synas bra med högre tryck men bensinpumpen ger mindre bränsle vid högre tryck (finns grafer för Walboro pumpar på nätet).

Ser att du har original spridare 19 lb/hr

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Det gäller att man har intresset och tiden för att lära sig om man ska ge sig på det själv. Vill man så är QH förmodligen vägen att gå, då det verkar vara den bästa lösningen (möjligheten att datalogga osv). Har aldrig prövat tweccer, men vad jag har läst mig till så verkar det som att QH är det som flest rekommenderar.

J3 chippet som du blev rekommenderad är förmodligen för att QH bara är tänkt som ett verktyg. En del har haft problem med att batteriet påp QH dör, och då försvinner dina inställningar.

Finns väldigt mycket att läsa om mappning för EFI. Jag rekommenderar www.efidynotuning.com samt eectuning.org

På efidynotuning så finns det en sektion som heter write ups. Där finns mycket matnyttigt!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...