Jump to content

Mattias foxbody 92


Recommended Posts

Tjena

Heter Mattias och är 27 år från Umeå området. Har haft en hel del novor förut men bytte nu till en mustang istället. Importerade en mustang från Florida för ca 2 år sedan.

Bilen är en 1992 foxbody notchback som är ganska så ombyggd. Framvagn utbytt till k-member ( rör Framvagn), UPR bakvagn, manuell låda som är uppgraderad med delar från G-Force, inredning från nyare mustang osv

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Tack för välkomnandet :). Här kommer lite mer info och lite bilder längst ner. Bilen är från början en gammal polisbil och har byggts om. Rodney som gamla ägaren hette var tvungen att sälja bilen då han drabbades av cancer.

Han hade gjort ett kanon jobb med att bygga bilen.

Sitter en 302 som jag bytte Till RHS toppar i alu (26 kg lättare), kamaxeln är en Crane kam, monterade mappbart sprut i vinter. Hade även problem med att växellådan inte ville hålla så jag och en kompis monterade G-Force 450hk drevsats. Inredningen är från en 2004as mach 1 och åk kvalitén är kanon bra. Bytte ut bakvagnen till Upr products pro series Kit, båda länkarmar är justerbara, bussningar utbytta till uniballs och sitter även en rejäl krängare bak nu också. 28*10.5-15 dragradialer bak. Är även bytt Framvagnen mot en K-member, kort styrväxel och coilovers. Blev lite mycket text nu hehe, har säkert missat en massa. Tanken med bilen är att ha en rolig bil som man kan åka ut med kompisarna under helgerna och ta till jobbet under veckorna då man känner för det, även att den inte ska skämmas för sig på dom nattliga racen.

Här kommer lite bilder, hoppas att ni gillar den.

post-7470-144839447006_thumb.jpg

post-7470-144839447019_thumb.jpg

post-7470-144839447031_thumb.jpg

post-7470-144839447043_thumb.jpg

post-7470-14483944706_thumb.jpg

post-7470-144839447073_thumb.jpg

post-7470-144839447086_thumb.jpg

post-7470-144839447092_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den ser riktig fin ut.

Gillar "gamla" notch back, ser inte så mycket ut men ger en utmaning till de flesta andra bilar.

Dessutom är foxen mycket lättare än nyare mustanger.

Vilka grejer använde du för att mappa bilen? Funkade det bra?

Link to comment
Share on other sites

Den ser riktig fin ut.

Gillar "gamla" notch back, ser inte så mycket ut men ger en utmaning till de flesta andra bilar.

Dessutom är foxen mycket lättare än nyare mustanger.

Vilka grejer använde du för att mappa bilen? Funkade det bra?

Tackar tackar. Ja dom är ju det, och i USA är dom ruskigt populära. Vet inte om du brukar kolla på x275 dragradial klassen i staterna? Det är i princip en mustang klass hehe. Många som underskattar den, helst när man har vanliga däck monterad. Det gjorde en nyare camaro, och jag tror inte att han skrattar lika mycket efter den kvällen hehe.

Jag använder quarterhorse plug in ecu, ett chip som du monterar i original boxen. Fungerar rätt bra, bilen har alltid varit stökig då kammen är rätt stor, men efter lite mappning blev den faktiskt riktigt bra.

Bilen gick betydligt snyggare på låga och kändes som vi tjänade en del effekt genom hela registret. Behövs fortfarande en del jobb innan mappen är riktigt bra.

Www.Moates.net

Link to comment
Share on other sites

Du har valt helt rätt, Quarterhorse och har du ockskå BE (Binary editor) som programvara?

Använder själv Quarter horse och BE för min T-bird och grabbens T-bird, men med mustang datorer, helt nöjd.

Har du också en bredband lambda installerad?

Var nere i Bradenton i våras och kollade på NMRA (mer eller mindre Ford event).

Mycket trevligt med många potenta Fordar.

Gissar att mappningen inte var så svår att göra på foxen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det var Be jag använder, inte helt hundra. Märkte att det kan bli väldigt intressant med gat mappning hehe, kan gå väldigt fort på vissa ställen när man kollar värdena. Vi provade med bredbands lambda och vi låg på ca 12-13 på full gas så vi ligger rätt safe.

Vi ska fortsätta med mappning i sommar för att få en ännu bättre mapp.

Det är en kompis som sköter mappning, han mappar en hel del rallybilar så det känns tryggt att han ansvarar för mappning. Justering har gått faktiskt bra och bilen blev betydligt roligare.

Imponerad av supporten man får av moates också. Har ni alltid åkt quarterhorse? Åker ni med bredbands lambda?

Link to comment
Share on other sites

Nej inte alltid Quarter horse, har gått igenom en del andra hårdvara och mjukvara (började faktiskt med den första som fanns för Ford, EEC-tuner)

Det som är bäst i dagens läge för fox är Quarter horse med BE

Har alltid bredbands lamda inkopplad....

Billig försäkring.

Har du några frågor så hör av dig.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte alltid Quarter horse, har gått igenom en del andra hårdvara och mjukvara (började faktiskt med den första som fanns för Ford, EEC-tuner)

Det som är bäst i dagens läge för fox är Quarter horse med BE

Har alltid bredbands lamda inkopplad....

Billig försäkring.

Har du några frågor så hör av dig.

Var sugen på EEC tuner men tyckte att det såg lite billigt ut så jag gav upp det. Roligt att fler använder quarterhorse.

Kommer att montera en bredbands lambda framöver och även en knacksensor. Kommer säkert ställa frågor framöver och tack för erbjudandet :)

Link to comment
Share on other sites

Knack sensor behöver du inte.

Mycket mycket viktigare med bredbands lambda.

Vet du AF behöver man inte knack sensor, ska man ha det så ska den gå direkt in i styrningen (datorn), men tyvärr finns det inte sådan anslutning, funktionalitet för tidiga fox.

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt gött ut :D hoppas du lägger upp en projekttråd så man kan följa bygget!

Tack så mycket. Det skulle jag kunna göra. Det är lite grejer på gång såsom byte av Insug till bbk:s övre plast Insug som är 7,4kg lättare än original samt att det slipas bort en hel del material på nedre Insug för att spara vikt, och ska även börja gjuta av original huven för att tillverka en kolfiber huv. Då jag hade problem ifjol att den gick lite varm i stadstrafik så är det beställt stewarts värsta vattenpump = svindyr som förhoppningsvis ska lösa värmeproblemen. Även fjädrar samt dämpare bak ska bytas ut till justerbart.

Lite videolänkar för den som vill se

Detta var när vi precis installerat sprutet

Lite expert hjälp fanns tillgängligt när vi höll på ställa in höjden

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...