Jump to content

Styrservo 1968, ratten slår fram och tillbaks


nisse

Recommended Posts

Har renoverat styrservon på min 68 fastback. Har bytt ut ventilhuset och renoverat slav cylindern. Justerat in ventilen på ventilhusets ända och allt verkade fungera som det skulle, men när jag vrider på ratten så börjar den slå våldsamt fram och tillbaks. Om jag däremot tar tag i hjulet och vrider styrningen från sida till sida så inträffar inte detta, då slår inte ratten. Någon som haft detta problem som kan bistå med lite nyttig information? Bilen har hela tiden hängt på lyften med hjulen i luften. Kan det vara så att, trots att jag tror mig ha fått ut all luft, trots allt inte har det :crazy:, eller är det kanske så att cylindern kanske är kass?

Link to comment
Share on other sites

Prova att skifta slangarna nästan 100% säker på att de sitter fel. Har själv råkat ut för detta väldigt lätt att sätta dem fel.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, tanken att slangarna sitter fel har slagit mig. Men, jag märkte dem ju när jag tog av dem?? Jag kan ju för all del stått och drömt om kommande sommarträffar och gjort någon tabbe, ska dubbel kolla det i morgon. Justeringen har jag gjort enligt verkstadshandboken, drog till den med ca 10 Nm och lossade den sedan 1/4 varv. Hur skulle du föreslå att den bör justeras Thomas?

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara korrekt justerat om du gjort så (1/4 varv).

Då får nog även jag föreslå en skiftning av slangarna och hoppas på det bästa.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej, Nisse!

Jag har exakt samma problem som du efter en renovering!

Vilka slangar hade du satt fel? Dom mellan pumpen och ventilen, eller ventilen och styrkolven?

Med vänlig hälsning Conny.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har också haft detta problem. Konstigt att det kan bli så fel fast man varit så noga med

att märka upp slangarna. Det är slangarna mellan ventilen och kolven eller rättare sagt,

styrcylindern, som är förväxlade.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det var slangarna mellan ventilhuset och kolven, skönt att det bara var jag som sov när jag satte ihop det. Hade varit katastrof om jag hade behövt lägga ut mer pengar på reservdelar. ;-)

Hej, Nisse!

Jag har exakt samma problem som du efter en renovering!

Vilka slangar hade du satt fel? Dom mellan pumpen och ventilen, eller ventilen och styrkolven?

Med vänlig hälsning Conny.

Link to comment
Share on other sites

Haha lol. Det var tydligen inte helt ovanligt att dessa slangar monteras fel. Nu gör ingen detta misstag igen! Eller...? :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...