Jump to content

Hur breda däck


Recommended Posts

Hur breda däck kan man ha på 9,5" breda fälgar? Original sitter det 285/35/20 men i den storleken finns inte så mycket däck att välja på.

Men däremot om man går upp till 295/35/20 så finns det mycket att välja på. Men skulle den bredden passa?

Link to comment
Share on other sites

Håller själv på och ska hitta däck till min och det är bara ?????? i huvet

285/35-20 finns det 11 st olika att välja mellan på dack online.

295/35-20 15st olika men billigaste är betydligt dyrare bland dessa.

295/30-20 15 st olika man bör nog gå ner i profil när man tar bredare.

Har 10" bak och jag håller mig till 285 annars blir det nog lite utbuktande på sidorna och med 9,5" fälgar buktar det ut ännu mer.

Men jag tycker nog att det finns en hel del o välja på men vilka är bra ??????????

Så tips om fabrikat bland de som säljs av dackonline mottages gärna.

Link to comment
Share on other sites

Hur breda däck kan man ha på 9,5" breda fälgar? Original sitter det 285/35/20 men i den storleken finns inte så mycket däck att välja på.

Men däremot om man går upp till 295/35/20 så finns det mycket att välja på. Men skulle den bredden passa?

Jag har 295/35/20 bak och 265/40/19 fram och ångar att jag inte gick upp till 275 fram, jag kör Michelin

och är mycket nöjd har just nu rulla ca 1500 mil på dem.

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har 295/35/20 bak och 265/40/19 fram och ångar att jag inte gick upp till 275 fram, jag kör Michelin

och är mycket nöjd har just nu rulla ca 1500 mil på dem.

//Janne

Men på din bil sitter det väl 10" original bak? Min sitter det 9.5 runt om på. Men det blev pirelli P Zero 285/35/20 bak de där fram får rulla lite till.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tänkte passa på att använda mig av denna tråden då den passar in perfekt på det som jag undrar över?

Har en GT -07 med original 18" fälgar med 235/50-18.

Undrar hur pass stora och breda som man kan få plats med på denna kärra?

Funderar på ett par 20" liknande dessa: http://www.blocket.se/gavleborg/Boyd_Coddington_20__falgar_o_dack_NYTT_53321150.htm?ca=23_15&w=3

Skulle dem kunna passa till min GT tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har jag inhandlat ett par 20". Blev 10" bak med 275/35 och fram 8,5" med 255/35.

Visade sig att fälgen kom utanför skärmkanten och det gillar jag inte.

Så jag tog kontakt med säljaren och han blev väldigt förvånad att dem inte passade. Han hade sålt flera uppsättningar exakt likadana som denna till andra Mustang ägare.

Vad jag förstått så original ligger det 235/50/18 med ET mått 50. Dessa 20" hade ET måttet 35.

Så det blir till att leta vidare men nu blev jag himla fundersam vad jag skall kolla på för storlek.

Har läst och sett flera andra som har allt från 275 till 305 på sina bakfälgar. Annars får man sätta 8,5" bak men vill ju hellre att det skall vara något bredare baktill än framtill.

Så finns det någon kunnig som förstår sig på alla dessa olika siffror och paragrafer när det gäller fälgar får denna gärna förklara det för mig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en GT -06 och hade samma problem med 10*20" med ET 34. Säljaren påstod att det var rätt fälg men det stämmer inte. Dom stack ut 6mm utanför skärmkanten på bägge sidor med bakaxeln centrerad med justerbart panhardstag.

Hade nog passat på en GT500 där original ET är 34.

Vad jag har kommit fram till är original ET 45 på en GT -06.

Skaffade ett par 10*20" med ET 45 och då är dom innanför skärmkanterna.

En fälg med ET 34 kommer 11 mm längre ut jämfört med en fälg med ET 45.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror t o m att original ET är 50. Det som jag tycker är märkligt är att kollar man på Americanmuscle så rek dem 10" 275/285 bak ET 35 och fram 8,5" 255.

Även om inte bilen varit sänkt så är jag tveksam till att det passat.

Tror att jag kommer satsa på ett par 9" eller 9,5" bak istället med ett ET mått runt 45. Då kan man vara rätt säker på att det passar. Sedan vill man ju att det fyller ut hjulhuset så mycket som möjligt också.

Fram blir det nog 8,5" med 245 eller 255 ET mått runt 35. För fram ligger där 235 nu med 50 i ET mått och vill gärna ha ut dem lite. Räcker nog inte bara att bredda däcken utan får nog ha lite lägre ET mått där.

Eller vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt Tobbe, det är ET 50 original. Kollade på originalfälgarna nu.

Jag har 8,5*20" ET32 med 255/35-20 fram och 10*20 ET45 med 275/35*20 bak.

Detta fyller ut bra tycker jag, ligger precis innanför skärmkanterna utan att det kan ta i någonstans.

Min är också sänkt.

Är det nån som behöver ett par 10*20 ET34 Torq Thrust II kromade så har jag ett par till salu för en billig peng.

Link to comment
Share on other sites

Ni som kan detta med olika dimensioner och allt, ni får rätta mig om jag har fel.

Jag har original fram 235/50/18 på en 8" fälg med ET måttet 50.

Om jag byter till 255/35/20 på en 8,5" fälg med ET måttet 38. Kommer då bredden på fälgen med däck bli 3,2 cm bredare ut mot skärmkanten?

Har räknat som så att 255orna kommer komma 20 mm längre ut än 235orna. Sedan var ET måttet 38 vilket på dem mot original 50. Vilket då innebär att fälgen kommer komma 12 mm ut mot skärmen. Stämmer denna uträkning?

Link to comment
Share on other sites

Däckkanten kommer 22mm närmre skärmkanten och fälgkanten kommer 18mm närmre skärmkanten.

Det bredare däcket breddar ju 10mm inåt och 10mm utåt.

Den bredare fälgen är 0,5" bredare så den breddar 0'25" (ca 6mm) inåt och 0,25" utåt.

Skillnaden i offset blir som du skriver att centrum på fälgen kommer 12mm närmre skärmkanten.

Link to comment
Share on other sites

Däckkanten kommer 22mm närmre skärmkanten och fälgkanten kommer 18mm närmre skärmkanten.

Det bredare däcket breddar ju 10mm inåt och 10mm utåt.

Den bredare fälgen är 0,5" bredare så den breddar 0'25" (ca 6mm) inåt och 0,25" utåt.

Skillnaden i offset blir som du skriver att centrum på fälgen kommer 12mm närmre skärmkanten.

OK. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang där men det stämmer säkert. :)

Om jag tar ett nytt exempel istället och jämför inte mot original utan jämför med de 20" som jag hade hemma som inte passade.

Dem var 275/35/20 ET 35 på en 10" fälg. Vad kommer skillnaden bli mot ett par med 275/35/20 ET 42 på en 9,5" fälg?

Vad blir skillnaden mellan båda dessa i mm trots att det är samma däckbredd?

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang där men det stämmer säkert. :)

Om jag tar ett nytt exempel istället och jämför inte mot original utan jämför med de 20" som jag hade hemma som inte passade.

Dem var 275/35/20 ET 35 på en 10" fälg. Vad kommer skillnaden bli mot ett par med 275/35/20 ET 42 på en 9,5" fälg?

Vad blir skillnaden mellan båda dessa i mm trots att det är samma däckbredd?

Med ET 42 istället för ET 35 kommer hjulet 7 mm längre in i hjulhuset, längre från skärmkanten.

Fälgbredden kvittar, däcket har ju sin bredd ändå, det är bara fälgkanten som kommer längre in i hjulhuset om du har en smalare fälg.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tack för hjälpen.

Undrar om det är något lurt med min Mustang. Min är ju som sagt också sänkt. Då förskjuts bakaxeln ca 1 - 1,5 cm mot förarens sida. Jag var ute och mätte och det var mer tvärtom på min bil. Slog inte på många mm men hjulet satt lite längre ut på passagerar sidan.

Eftersom man blir rek att köpa ett justerbart panhardstag för att kunna köra med 10" fälgbredd bak. Då jag testade med de jag hade hemma som hade ET mått 35 satt dem en bra bit utanför skärmkanten.

Om jag då monterar staget kommer hjulet att komma in dessa 1 - 1,5 cm men det blir ändå på gränsen. Iofs kan jag gå upp i ET mått men då istället dyker problemet upp om att fälgen kan ta i bromsoket.

Känns bara lite konstigt när man läser om alla andra som har sina 10" bak med 275or. Annars får man köra på 8,5" bak men vill ju helst ha lite bredare bak än fram.

Eftersom säsongen snart är slut får man fundera över vintern hur man skall göra. Det tråkiga är ju att man börjat kolla på det nu och vill fixa det så fort som möjligt. Finns ju inte direkt så många ställen heller som man kan åka till och testa för att se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobbe!

Ser att du oxå bor på Österlen. Själv bor jag i Hammenhög och har 295/30-20 bak på min 06:a och du får gärna titta hit o se hur de sitter på o mäta om du vill, lättare o se i verkligheten kanske. Och min är sänkt oxå. Hör av dej bara isf. Hälsn. Kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tar upp denna tråd igen då jag funderar över en sak som kanske någon annan som är mer säker på detta än mig.

Har hittat ett par fälgar som jag är intresserad av. Dem jag har hittat är 9.5" breda fram med ET mått 44.

Original är ju 8" breda med ET måttet 50. Om jag inte är helt fel på det så kommer de 9.5" breda fälgarna komma 2.6 cm längre ut, stämmer det?

Sedan undrar jag. Finns det risk att en sådan pass bred fälg tar i bromsoken?Har iofs original bromsarna på min GT.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog dax att ta fram fick räknaren.

Det är bara DU som vet att det definetivt passar.

Som sagt mäta och räkna är det enda som gäller.

Tycker du det är för jobbigt / komplicerat, då kan du köpa en sån här. 

http://www.ebay.com/itm/Percys-01201-WheelRite-Wheel-and-Tire-Fitment-Tool-Measuring-Device-/361212248397

 

Annars finns nedan hur man räknar.

https://nordicaudi.com/faq/165/10

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...