Jump to content

Värt att kosta på en 302a?


Blomdahl94

Recommended Posts

Hej har ett mustangprojekt jag tänkte börja med i sommar.

Jag har en 302a i okänt skick med en C4 låda i okänt skick också. (Ska riva motorn i sommar och kolla så den inte är helt slut på.)

Det jag funderar på är om det är värt att kosta på 302an lite billigare "trim" så som kam,förgasare och insug. (Har headers redan.) Vad kan man få för effekt då?

Målet är inte någon dragracingbil direkt, men en som går leka lite med ändå. Och gärna hyfsat soppasnål, har hört att en fräch std 302a drar runt litern ?

Har funderat om det är billigare att hitta en färdig motor från USA med låda och allt i bra skick. Vad tror ni?

Tacksam för råd:D

Link to comment
Share on other sites

Är bottendelen fin är det absolut värt att kosta på. Topparna kommer begränsa, med lite portning och större ventiler i ett par 289-toppar kommer du en bit med övriga delar du nämner.

Link to comment
Share on other sites

Okej jo har kikat lite på toppar med men ska man ha alutoppar skjuter det iväg i pris...

Jasså det är bättre med ett par 289-toppar då?

Verkar ju finnas väldigt billiga renoveringssatser http://www.ebay.com/itm/FORD-Premium-Master-Engine-Rebuild-Kit-302-5-0-1968-72-/271120928764?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f20110ffc&vxp=mtr

Har ett par järntoppar till salu, 302:a, portade men behöver nog överhalas

Link to comment
Share on other sites

Okej jo har kikat lite på toppar med men ska man ha alutoppar skjuter det iväg i pris...

Jasså det är bättre med ett par 289-toppar då?

Verkar ju finnas väldigt billiga renoveringssatser http://www.ebay.com/itm/FORD-Premium-Master-Engine-Rebuild-Kit-302-5-0-1968-72-/271120928764?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f20110ffc&vxp=mtr

289-topparna är bättre för att du får högre kompression, dom behöver lite större ventiler och portning - speciellt i avgaskanalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej funderat lite över växellåda och har sett att Fords T5 låda ska fungera att köra med om man vill ha manuell och 5växlat.

Sprängkåpa och upphängning finns att köpa på ebay har jag sett men det jag undrar är hur det blir med hastighetsmätaren?

Om jag inte läst fel så ska det inte vara hydralisk koppling så borde inte vara några problem?

Men som sagt går det att få till orginalhastighetsmätaren så man kan köra orginal instrument?

Link to comment
Share on other sites

Okej bra! Jo kanske är värt att göra det. Vad skaffar man lämpligast för pedalställ? (Har automat för tillfället.)

Är du nöjd med den lådan? Vad klarar den lådan opreppad? Måste man byta svänghjul eller något annat?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Hej ja svänghjul ,plattan mellan motor och låda (kommer inte ihåg namnet) startmotor. Det är viktigt att du får tag i en wct5 låda den tål betydligt mer effekt än den klenare T5 lådan. Lyssna med www.set-engineering-team.com dom hjälpte mig med delar. Finns en hel del att läsa om detta på den sidan.

lycka till blir en klart roligare bil att köra.

Link to comment
Share on other sites

C4 o T5 har "samma" yoke eller de passar iaf på bägge.

Om du har en "gammal" 302 så tänk på att du får lilla 28oz vikten och lilla diametern till en 5.0/T5 bellhousing. Gjorde en sån installation åt en kund med 67a småblock och C4 för ett par årsen... startmotorn funkade också. Kopplingspedalen köptes lös med allt man behövde för att få till pedalstället. Hydraullager på lådan och kopplingscylindern i fäste vilket bultades i bromscylinderbultarna (manuella bromsar).

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...