Jump to content

Tänka på när bilen tas ut från vinterförvaringen?


pony

Recommended Posts

Bilen har stått vinterförvarad (kall, men inte minusgrader) sedan september förra året.

Då detta är mitt andra år med mustangen (cabbad, rak 6:a, 1965) så är detta första gången jag har haft den vinterförvarad.

Har läst igenom tråden http://www.mustangclubsweden.org/threads/17720-Vinterf%C3%B6rvaring men skulle gärna vädra mina tankar en extra gång innan

Är ingen riktigt bilexpert och har därför googlat runt lite på vad jag ska tänka på. Skulle vara tacksam för hjälp med vad jag har missat. Jag ställde av bilen med en tank som är i princip helt tom.

- Byta olja; tyvärr missade jag detta innan bilen ställdes av. Bilen har rullat ca 200 mil sedan oljefiltret byttes så det känns som att byte av filter inte är nödvändigt.

- Fylla på med 10 liter bensin, för att sedan direkt köra och tanka fullt.

Andra tips eller saker att tänka på?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Se bara till att batteriet är laddat sen starta kan ta lite tid innan soppan kommer till förgasaren.

Sen är det bara att köra och njuta:cool:

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske du redan har startat bilen, men ändå. Om din motor var i bra skick när du ställde in den så skall den inte vara några problem att starta den nu. Precis som föregående inlägg sa så kan det ta en liten stund att få upp bensintrycket till förgasaren. Men då å andra sidan så får ju oljepumpen lite extra tid på sig att pumpa runt oljan innan den går igång så det är väl bara bra. Sen så brukar jag alltid låta den gå på tomgång ett tag innan jag börjar gasa och samtidigt håller koll på oljetrycket och tittar efter läckage. Mer än så är det väl inte, men om man skall starta en motor som stått i flera år så är det ju mera saker att gå igenom.

Jag brukar byta olja+filter cirka vartannat år för jag kör inte så jättemycket under en säsong. Då gör jag det när motorn är lite ljummen för då är den mer lättflytande.

Min bil startade faktiskt upp på första nyckelvridet i år :P

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. har ej startat upp den än, utan det blir nästa helg :)

Se bara till att batteriet är laddat sen starta kan ta lite tid innan soppan kommer till förgasaren.

Sen är det bara att köra och njuta:cool:

Nu kanske du redan har startat bilen, men ändå. Om din motor var i bra skick när du ställde in den så skall den inte vara några problem att starta den nu. Precis som föregående inlägg sa så kan det ta en liten stund att få upp bensintrycket till förgasaren. Men då å andra sidan så får ju oljepumpen lite extra tid på sig att pumpa runt oljan innan den går igång så det är väl bara bra. Sen så brukar jag alltid låta den gå på tomgång ett tag innan jag börjar gasa och samtidigt håller koll på oljetrycket och tittar efter läckage. Mer än så är det väl inte, men om man skall starta en motor som stått i flera år så är det ju mera saker att gå igenom.

Jag brukar byta olja+filter cirka vartannat år för jag kör inte så jättemycket under en säsong. Då gör jag det när motorn är lite ljummen för då är den mer lättflytande.

Min bil startade faktiskt upp på första nyckelvridet i år :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...