Jump to content

Tickande/knackande Mustang -68


trucker

Recommended Posts

Vill självklart ha effekt men är övertygad om att originalkolvarna är stabilare än mkt av det kinaskräp som finns lite varstans.

Men vill inte losa hk pga för låg komp,hmm

Link to comment
Share on other sites

Gällande kvalitet är det nästan tvärtom!

Ford kolvar och stakar håller tämligen låg kvalitet.

Kolvar råkar ofta ut för sprickor.

Stakar är ofta rätt dåligt tillverkade där storända och lillända inte linjerar med varandra

Krokiga stakar är också vanligt.

Men de tuffar på ändå p.g.a det låga effektuttagen

Stakar är lika förutom att själva överfallsbulten finns i 2 utföranden

Den grövre vill man ha som har en skalle som liknar en melon.

Annars är de samma men man bör absolut kolla upp dom för rakhet

Link to comment
Share on other sites

Hehe stabilt svar,är ju van med bmw M10 M30 gamla spisar där 400hk på en överladdad 4cyl 2liters är en skottsäker historia.

Jag river den helt när jag blir ledig så får jag se då hur allt ser ut,har du nån länk på bra kolvar blir jag glad.

Link to comment
Share on other sites

Kan skriva under på det. När jag rev ner min 302 69 hade samtliga kolvar sprickor.

Gällande kvalitet är det nästan tvärtom!

Ford kolvar och stakar håller tämligen låg kvalitet.

Kolvar råkar ofta ut för sprickor.

Stakar är ofta rätt dåligt tillverkade där storända och lillända inte linjerar med varandra

Krokiga stakar är också vanligt.

Men de tuffar på ändå p.g.a det låga effektuttagen

Stakar är lika förutom att själva överfallsbulten finns i 2 utföranden

Den grövre vill man ha som har en skalle som liknar en melon.

Annars är de samma men man bör absolut kolla upp dom för rakhet

Link to comment
Share on other sites

Kan skriva under på det. När jag rev ner min 302 69 hade samtliga kolvar sprickor.

Ok trodde i min enfald att det var mer kvalite än så på usaford :D

Nu till en fundering ang kolvhöjd ,om man tittar på denna tabell så ska det vara 0.016 på 302 till -72 dvs ca 0.4mm men jag har 0.034 ca 0.8mm på min som enligt gjutning är från hösten -71.Då måste ju nån plockat i nyare kolvar.[TABLE]

[TR=bgcolor: #dddddd]

[TD]Engine[/TD]

[TD]Year[/TD]

[TD]Clearance(in)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]221-289(all)[/TD]

[TD]all[/TD]

[TD]0.016[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #eeeeee]

[TD]302[/TD]

[TD]68-72[/TD]

[TD]0.016[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]302[/TD]

[TD]73-76[/TD]

[TD]0.034[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #eeeeee]

[TD]302[/TD]

[TD]77-80[/TD]

[TD]0.011[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för dig? hoppas du får igång maskinen innan vintern. Har du kollat vilket år vevstakarna är ifrån?

Jo nog ska det väl lösa sig men jag har ingen panik , har inte kollat på årtal på stakarna..så det står menar du?

Jag mätte och det var identisk höjd mot dom i originalmotorn.ang däckhöjd på block finns det 2eller3 varianter??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hejsan!

jag hade ett liknande problem på en 66:a 289 2-V jag ägde fram till 1978. Det visade sig vara bensinpumpen vars

pumparm rörde sig i sidled. Eftersom pumpen fungerade lärde jag mig leva med ljudet.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

jag hade ett liknande problem på en 66:a 289 2-V jag ägde fram till 1978. Det visade sig vara bensinpumpen vars

pumparm rörde sig i sidled. Eftersom pumpen fungerade lärde jag mig leva med ljudet.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Jo jag vet att pumpen kan låta en del och det var det första jag tog bort.

Idag har jag monterat kamlager och mätt upp veven noga och allt är klockrent.

Kommer att montera dessa kolvar Speed-Pro Forged Pistons L2482F och hoppas dom ska funka bra.

Min gamla motor som var renoverad på firma hade inte många rätt

Den var borrad 0.40 och dom har tryckt i 0.60 kolvar,borde ju knappt gå med slägga,undra på att den nypit.

Vidare satt alla vevstakar på fel släng,och fyra var felvända,samtliga kolvringar var felmonterade osv

Så det ska bli skönt nu när jag själv monterar ihop den nya efter konstens alla regler.

Link to comment
Share on other sites

Ser fram åt du får ordning på motor m.m. alltid roligare när dom rullar, fast det klart lite ligger ju i att skruva oxå!

P.s hitta oxå en intressant sak på webben när jag snoka om kring lite, tyvärr hittar jag inte tillbaks.

Det stod att av modellerna som kom ut 1968 så är aldrig en bil med motor kod C en GT.

Gt´s minsta motor 1968 va tydligen 302 och då är motor koden J. (Bra info om man funderar).

Link to comment
Share on other sites

Spinner vidare i tråden

Bottendelen är klar och nu väntar topparna på en överhalning,blir även till att fila lite när man ändå håller på :)

Har även gått igenom framvagn nu när motorn är väck och fixat glappet i styrningen som visade sig vara ett fail när någon renoverat styrventilen.

Kunde inte hålla mig från att lägga på lite avfettning på bottenplattan då jag såg lite brun färg o se vad som uppenbarade sig,är detta originalfärgen från fabrik?

post-8241-144839535565_thumb.jpg

post-8241-144839535517_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man kanske skulle gjort en projekttråd av detta istället :)

Hur som så är shortblocket klart nu och håller som bäst på att grotta i topparna E7TE,var helt klart sugen på att köpa några trevliga alutoppar.

Men tänkte se vad som går att göra av dessa.

Känns riktigt bra med ett friskt oborrat block,har även öppnat plånkan på ,alutråg,vattenpump,bensinpump,svängdämpare,nytt tändsystem mm

post-8241-144839537138_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ju riktigt fin ut under! kan mycket väl vara original färgen, ser liknade ut i alla fall. Jag har oxå sätt lite röd färg på min bil, men jag har valt att spraya på body, så att man kan åka i alla väder. (varför ha en dålig behandling när man kan göra det bättre) Fan sugen på att renovera e 289 till min å ligga i lite mera pulver i samma veva. Jobba på å lägg ut mera bilder!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...