Antrax August 14, 2004 Report August 14, 2004 Någon som kan förklara H-pipans uppgift? Tycker att det bara borde Stanna upp avgaserna på vägen ut. Citera
ThomasFB August 14, 2004 Report August 14, 2004 Kort förklaring: Den jämnar ut avgaspulserna och tryckskillnaderna mellan sidorna, samt har en liten ljuddämpande funktion. Dessutom kan den hjälpa upp avgasernas flöde från förbränningsutrymmet genom avvägda pulser som bildar ett visst undertryck i avgassystemet, och därigenom effektiverar spolningen av utrymmet.I allafall i teorin.....................I praktiken blir avgasljudet lite mjukare med H pipa, och en del av "sprakandet" försvinner, men man märker knappast någon skillnad i effekten utan mätinstrument. Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 15, 2004 Report August 15, 2004 Hej.Det är helt rätt som (rtm) skriver men med ett litetfel motorn blir avsevärt myckt lättare att ställa in,tändning, förgasare. Du får oftast vid montering av H-Pipa ett kraftigarebottenvrid och därmed en starkare motor. Till saken hör att detta med H-pipa är framtaget avFords motortekniker och då tror jag att dom vissteredan då vad som skulle hända. Ford levererade alla sinna V8or med dubbelsystemmed H-pipa. Som medlem i Classic Mustang Club Sweden kan ni läsa lite om vad som händer och hur man kan fixa en H-pipa biligt.Mustang Forum nr1 2004 sid 37 klubbtidningen finns enhempular beskrivning. :wink: Citera
ThomasFB August 15, 2004 Report August 15, 2004 Hej.Det är helt rätt som (rtm) skriver men med ett litetfel motorn blir avsevärt myckt lättare att ställa in,tändning, förgasare. Du får oftast vid montering av H-Pipa ett kraftigarebottenvrid och därmed en starkare motor. Till saken hör att detta med H-pipa är framtaget avFords motortekniker och då tror jag att dom vissteredan då vad som skulle hända. Ford levererade alla sinna V8or med dubbelsystemmed H-pipa. Som medlem i Classic Mustang Club Sweden kan ni läsa lite om vad som händer och hur man kan fixa en H-pipa biligt.Mustang Forum nr1 2004 sid 37 klubbtidningen finns enhempular beskrivning. :wink:Att det blir lättare att ställa in, kan bero på att man får ett bättre vrid på ett bredare register (med betoning på lägre varvregister), jämnare vakum och stabilare tomgång. Detta kan iochförsig ge jämnare pulser, vilket i sin tur ger en mera förlåtande motor.(Om det var det du menade med fel i mitt inlägg.)H-pipan korrigerar också en del av problemet som uppstår med sk. "equal- length"headers, nämligen: Om alla primärrör före collectorn är av lika längd, så kommer bästa vridmomentet i motorn att ligga på ett smalare område(högre varvtal) än om man har olika längder på primärrören. Om man åter väger upp primärrören till olika längd, så kommer motorn att ha mera vridmoment på ett bredare område jämfört med jämnlånga rör, men sällan får man mera kraft med ett sådant arrangemang. Avgastekniken är ganska komplicerad, då avgasröret egentligen börjar i förbränningsutrymmet, och slutar först vid bakstötfångaren. I vissa fall kan en modifiering ge 1-2 hästar till, men på ett annan bil kan man förlora lika mycket.-Thomas- Citera
Antrax August 15, 2004 Author Report August 15, 2004 okej tack för alla svar satt en H-pipa på min -74 med V6, vet ej om den är orginal. men då jag byggde nytt avgassystem så byggde jag en ny h-pipa, dom som hjälpte mej med systemet tyckte det verkade helt onödigt, så jag var bara tvungen att forska lite i det Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 15, 2004 Report August 15, 2004 Hej.Det är helt rätt som (rtm) skriver men med ett litetfel motorn blir avsevärt myckt lättare att ställa in,tändning, förgasare. Du får oftast vid montering av H-Pipa ett kraftigarebottenvrid och därmed en starkare motor. Till saken hör att detta med H-pipa är framtaget avFords motortekniker och då tror jag att dom vissteredan då vad som skulle hända. Ford levererade alla sinna V8or med dubbelsystemmed H-pipa. Som medlem i Classic Mustang Club Sweden kan ni läsa lite om vad som händer och hur man kan fixa en H-pipa biligt.Mustang Forum nr1 2004 sid 37 klubbtidningen finns enhempular beskrivning. :wink:Att det blir lättare att ställa in, kan bero på att man får ett bättre vrid på ett bredare register (med betoning på lägre varvregister), jämnare vakum och stabilare tomgång. Detta kan iochförsig ge jämnare pulser, vilket i sin tur ger en mera förlåtande motor.(Om det var det du menade med fel i mitt inlägg.)H-pipan korrigerar också en del av problemet som uppstår med sk. "equal- length"headers, nämligen: Om alla primärrör före collectorn är av lika längd, så kommer bästa vridmomentet i motorn att ligga på ett smalare område(högre varvtal) än om man har olika längder på primärrören. Om man åter väger upp primärrören till olika längd, så kommer motorn att ha mera vridmoment på ett bredare område jämfört med jämnlånga rör, men sällan får man mera kraft med ett sådant arrangemang. Avgastekniken är ganska komplicerad, då avgasröret egentligen börjar i förbränningsutrymmet, och slutar först vid bakstötfångaren. I vissa fall kan en modifiering ge 1-2 hästar till, men på ett annan bil kan man förlora lika mycket.-Thomas-Hej igen Thomas (rtm).Din kunskap i detta är övertygande, tack för en bra förklaring. Jag har byggt ett antal sk H-pipor på dom Mustanger som blivitrenoverade med dubbelsystem. Jag kan bara säga att det finns ingen anledning till att inteha denna mycket enkla och väl fungerande lösning. Framför allt så är det betydligt enklare att justera motorntill det bättre. :wink: Citera
ThomasFB August 16, 2004 Report August 16, 2004 I de flesta fall kan H eller X användas med framgång."H" är det gamla klassiska, men man har börjat använda mera X-pipa också. Om jag inte minns helt fel, så var det NASCAR- teamen som började experimentera med denna lösning.I vissa tester har X-pipan varit överlägsen jämfört med H-pipan, men vid bromsning av andra motorer har H-pipan varit bättre.Faktum är dock att vilkensomhelst crossoverkanal är bättre än ingen förbindelse alls. Man bör vanligtvis ha lika dimension på H- röret som avgasröret i övrigt, största avvikelse nedåt ca 1/2 tum.-Thomas- Citera
Antrax August 16, 2004 Author Report August 16, 2004 Den pipan jag byggde var av 2 tums rör men "h:et" var bara ett rör på 1 tum, för det var det på den som satt där, vet inte om det är acceptabelt. är som sagt inte så kunnande inom det där. Citera
Tommyax August 19, 2004 Report August 19, 2004 En annan sak att beakta är böjarna över bakaxeln. Vill man minska motståndet i avgassystemet så motorn andas lättare. Är det enklaste sättet att lägga piporna raka under bakaxeln. Inte snyggt men effektivt.Det är så att en 90 gr. böj ger ett sånt luftmotstånd som en 3 meters rakbit.Motståndet blir i princip med 4 st 90 gr. böjar över bakaxeln , lika mycket motstånd som om du med raka rör under bakaxeln hade 12-15 meter pipor som stack ut bakom bilen.Eller omvänt motståndet minskar motståndet med 12-15 meter med raka istället för böjar över bakaxeln. Detta är ett vedertaget mått som används vid beräkning av ventilationstrummor och för att enklast räkna ut motståndet för att installera en lämplig fläkt som kan pressa luftpelaren och klara motståndet i rören.( 90gr. böj = 3 meter)Detta tryckmotstånd mäts i kilopascal. mvh Tommy. Citera
ThomasFB August 20, 2004 Report August 20, 2004 Till Antrax:Ett bra riktvärde för förbindelseröret är att det bör vara 1,5 ggr primärrörens diameter.Till HT -66:a:Det är inte alltid fördelaktigast att sträva efter minsta motståndet i ett avgassystem. Detta påståender härleder till ventilationen av förbränningsutrymmet, som måste vara rätt: Inte för mycket motstånd, men ej heller för lite. I en förbränningsmotor inverkar "allt på allting", så det är svårt att komma med absoluta påståenden. Om man ändrar på en faktor, så inverkar det också på annat håll. Det fiffigaste för gatåkare är att starta med generella riktvärden, och om intresse (läs pengar) finns, är det bara att experimentera vidare. Det är ingen ide att satsa megabucks på t.ex. ett par fina toppar, om resten av motorn inte funkar ihop. Citera
Tommyax August 21, 2004 Report August 21, 2004 rtm sa :"Det är inte alltid fördelaktigast att sträva efter minsta motståndet i ett avgassystem. Detta påståender härleder till ventilationen av förbränningsutrymmet, som måste vara rätt: Inte för mycket motstånd, men ej heller för lite. " Helt riktigt rtm, jag ville bara tipsa om det enklaste sättet att minska motståndet. Dessutom så känner inte alla till att en böj faktiskt bromsar luftflödet så pass som tidigare nämnts.Funderar faktiskt på att svetsa på ett H på mitt avgassyst.Finns det nått ung. mått om hur långt från grenrör den bör sitta för att funka? Mvh Tommy. Citera
ThomasFB August 22, 2004 Report August 22, 2004 Du har rätt angående böjarnas inverkan på flödet, i andra applikationer strävar man efter minsta motståndets väg. Dom värsta avgasböjar som finns, är som som har "veck" i innerböjen och det sämsta avgasröret är det för hand böjbara man kan köpa metervis... Alla tester visar att man bör ha H-pipan så nära avgasventilen som möjligt. I praktiken blir det dock ( på Mustanger o. flesta andra modeller) bäst att lägga den genast efter växellådan, annars blir röret mycket långt eller markfrigången minskar. Ett längre rör ger svagare puls och mera fördröjning.Jag själv strävar alltid till kortaste möjliga förbindelserör, och föredrar samma dimension som avgasröret i övrigt. På en gatbil vinner man ingenting på exotiska lösningar, det blir bara trams.Egentligen är H-pipans rätta plats där sotet från en rätt justerad motor börjar hållas kvar på rörets insida (varierar från motor till motor), men det är ingen idé att lägga ner jobb på detta.-Thomas- Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.