Jump to content

Förteckning över skruv och bult


Fröberg

Recommended Posts

Hej,

Finns det någon förteckning över dimensioner på skruvar, bultar etc? Jag har en -73 Mach 1.

Jag behöver bl.a. dimensionerna till dom fyra skruvar samt clips som håller fast motorhuven mot fjäderarmarna.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det finns det - AMK's "Guide to Ford fasteners" 200+ sidor - men pga att det finns så otroligt många skruv, bult, muttrar, clips... så jobbar den utifrån Fords stora monteringsmanualer. Där har varje typ av skuvförband etc ett eget nummer. Numret baseras på olika saker som typ av ytbehandling, antal gängor, hårdhetsgrad... etc.

Man behöver ett ex av manualen (finns reproducerad av Osborn's och till salu hos alla handlare) för att hitta numret.

Med detta nummer kan du gå in i AMK's "Guide to Ford fasteners" och hitta typen avd detalj och sedan då hitta rätt i sina egna gömmor eller handla av AMK.

För din applikation borde det rimligen vara (utan att veta ngt om -73) ett fast mutterstycke i motorhuven och en bult liknande de som finns "i närheten" i motorrummet. Har du ingen lös eller kan ta lös ngn och testa? Brickan på rätt bult borde också antinen ha "taggar" eller vara av tpen "star washer" .

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Är det denna manual du menar?

1973 MUSTANG BODY ASSEMBLY MANUAL

Och så finns det ett ex för Chassi.

Angående skruven så ser den ut som sen som chassit skruvas fast med. I motorhuven ska det sitta ett "clip" med invärtes gäng. Jag beställer manualerna och kollar upp storleken.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Håller fortfarande på och rensar I garaget.

Slängde en massa skruv men I bild nedan det som är kvar som ska säljas om det finns nått intresse.

Kommer annars säljas på Ekeby marknaden I augusti.

För övrigt kommer klubben ha en stor utställning där!

En hel flyg hangar full med Mustanger förutom den ordinarie hagen.

Klicka på bilden så syns det tydligare eller ladda ner

post-2532-144839484001_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håller fortfarande på och rensar I garaget.

Slängde en massa skruv men I bild nedan det som är kvar som ska säljas om det finns nått intresse.

Kommer annars säljas på Ekeby marknaden I augusti.

För övrigt kommer klubben ha en stor utställning där!

En hel flyg hangar full med Mustanger förutom den ordinarie hagen.

Ursäkta inhoppet var är Ekebymarknad? :confused:

Link to comment
Share on other sites

låter som det är den manualen - finns body och chassis till 73 och en del andra till andra årsmodeller. även om du skulle hitta rätt skruv nu så är manualerna vettiga att ha! Finns även kopior på Master parts catalogs i pappersformat eller på DVD - på ebay tex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...