Jump to content

Recommended Posts

Kan det förklara att det inte är något motstånd när man trycklufts test ar kopplingen???? Kan man pkocka ur kopplingwb framideån ellwe nåste kela kådan rivas

Svårt att säga. Som per säger ovan så blåser luft ganska smidigt igenom när det egentligen är gjort för olja.

Det som är lurt för dig nu är att om inte bellhouset suttit på plats och pumpen åkt fram och tillbaka så kan husen och bussningarna hamnat ur läge. Vilken då innebär att det kan ha tagit skada om man sedan provocerat ihop lådan.

Link to comment
Share on other sites

Provocera va kanske fel ord. Menar mer att det behövs inte mkt för att ngt ska hamna fel.

Detta paketet hade jag gått igenom.

https://www.dropbox.com/s/ieh71i73l90alu0/20120926_223522.jpg

Tack så mycket för hjälpen. Ska åka till jobbet i morgon och fixa den tjärvande ventilen och inhandla en ny kula sen får jag se om jag prövar efter jag åtgärdat felen eller om jag river lådan tycker att det inte kan vara hur många fel som hälst samtidigt som det klåperiet som jag hitils sett är förmodligen resterande växelådan oxå drabbad av???

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intresant att veta oljans väg genom ventilpaketet så man begrep vad man pysslade med fins det några skisser på det eller är det en yrkeshemlighet...???

Hehe. Jag har alla scheman. Dock i pappersform. Och scanner finnes inte tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intresant att veta oljans väg genom ventilpaketet så man begrep vad man pysslade med fins det några skisser på det eller är det en yrkeshemlighet...???

Det finns inget som är "oljans väg" utan det är egentligen en ganska enkel konstruktion där man förvillas av kanalerna.

Allt är trycksatt och ventilerna flyttar sig enbart om de får en signal i form av ökat oljetryck på ett eller annat sätt.

Signaler kommer från ett par olika håll så som din hand när du flyttar spaken, kick down, vakuum modulator och en ventil som sitter på utgående axel och ändrar sig med farten.

Det svåra är dimensionera rörelserna utefter applikation

Hur exakt det ska vara vet i princip bara Ford teknikerna.

Jag räknade ihop någon gång till att det finns ca et 30-tal olika ventilhus för bara C4 och det är beroende på ålder, vikt på bil, utväxling, motor.

Helt omöjligt för någon att veta exakt vad som ska sitta i utan man kör på lite universella grunder som funkar.

Modifieringar är ingen vetenskap utan det finns en massa som hittats på utifrån erfarenhet eller trial & error.

Jag har själv slipat ventiler, borrat och klippt fjädrar på prov som både floppat och blivit bra men inget jag rekommenderar.

Nu är paketen så billiga att det är bara slöseri med tid att hålla på om man inte råka njuta av pillet av någon anledning.

Dessutom är det en slitdel som oftast blir obrukbar efter dålig service.

Stöter jag på ett struligt paket som någon pillat med slänger jag det direkt och köper ett nytt.

Ett nytt menar jag ett renoverat FORD paket som är proffesionellt genomgången och kalibrerat till användningsområdet.

Alla paket har en kalibreringsbricka påskruvat därifrån man kan tyda till var det hör till.

Har det suttit i någon tung van, Lincoln eller liknande så lirar det inte särskilt bra i en liten nätt Mustang.

Annars är det bara vara noggrann att kolla att varje ventil löper smidigt och tajt i sin position.....Renlighet är A & O och man ska vara extremt renlig för minsta hårstrå kan sätta allt på paus!

Det är allt du kan göra

Link to comment
Share on other sites

Har en växelådan till som kommer från en krockad mustang sim säkert är riktigt. Men det skulle ju vara roligt om man fick denna att funka . Beställde honingsborstar i går så får se om njutningen kommer med hjälp av ett lagat ventilpaket eller en bytt växelådaframåt veckan.

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning så är det kanske. Men altinh har sin tid och jag känner att sommaren är kort och jag tänkte besiktiga bilen innan hösten så jag byter till låda nr 3 frågan är om man sla ta turbinen som tilhör lådan eller den som som man hadde till lådan innan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...