Jump to content

Vad är det här för bakaxel? (bilder)


Recommended Posts

Har sett den på blocket och här på forumet men det finns ingen original Gt500 med aut vad jag vet så någonstans brister infon.......

BXY511 är en 2010 mustang kupé gt aut 403 SAE HKR enligt bilregistert alltså ingen GT500

Link to comment
Share on other sites

Exakt! Jag är ingen hejare på mustanger då så då har det blivit så att jag har skrivit fel i annonserna... Men vet någon här hur man mäter detta tum? Alltså 8,8 eller 9 tum eller vad det nu kan vara? Även hur man räknar ut utväxlingen på den då det inte står något. När man snurrar på en hjulaxel så snurrar båda åt samma håll så vet inte riktigt hur man räknar ut utväxlingen.

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen bild på bakaxeln från baksidan, det är det som behövs.

Jag tror du har visat en Ford 8.8 med största sannolikhet.

8.8 och 9 tum bakaxel ser helt olika ut och är dessutom helt olika uppbyggda.

9 tum tar man loss hela klumpen framifrån.

post-7564-144839486407_thumb.jpg

8.8 skruvar man bort en kåpa på baksidan för att komma åt utväxlingen.

För att identifiera en 8.8 ska man titta på antalet bultar plus bultdelningen på kåpan som jämförs med bild.

post-7564-14483948642_thumb.jpg

När du snurrar på en hjulaxel och bägge hjulaxlarna går åt samma håll = diffad bakaxel.

När du snurrar på en hjulaxel och bägge hjulaxlarna går åt olika håll = odiffad bakaxel.

För att checka utväxling.

Märk upp både pinion och ett av skivor/trummor.

Diffad bakaxel, snurra pinion axeln och räkna varv tills 1 varv uppnås på skiva/trumma.

Fick du lov att snurra ca 3.5 varv på pinion axeln så är utväxlingen ca 3.5.

Odiffad bakaxel, lås fast ena hjulaxeln så den inte kan snurra.

Snurra pinion axeln och räkna varv tills 2 varv uppnås på skiva/trumma som snurrar.

Fick du lov att snurra ca 3.5 varv på pinion axeln så är utväxlingen ca 3.5.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...