roda July 10, 2014 Report Share July 10, 2014 V6:a-01 har gått som en klocka men plötsligt började den gå väldigt ojämnt.spottar och hoppar i motorn,trögt att få upp varvet.ses-lampan blinkade till ett par gånger.kan luftmassen vara igensatt eller kan det va så enkelt som stiften.Tacksam för svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwall July 10, 2014 Report Share July 10, 2014 Hej!Du kan ju alltid börja med att rengöra luftmassemätaren. Annars skulle det kunna vara bränslerelaterat.mvh Andreas Link to comment Share on other sites More sharing options...
roda July 14, 2014 Author Report Share July 14, 2014 Hej,rengjort lmm:en ,startade och kopplde från den men märkte ingen skillnad på motorljudet är den kass då?Bilen skakar på tomgång och när man gasar går den väldigt ojämnt finns liksom inget drag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird July 15, 2014 Report Share July 15, 2014 Kan vara ett tändproblem.Nu vet jag inte om V6 -01 har konventionella tändkablar till en "platta" som är tändspolarna eller COP (coil on plug) tändspolen sitter på varje tändstift.Det du kan göra är att låta motorn gå på tomgång och koppla bort tändningen till ett tändstift i taget.Om varvet sjunker eller stannar, då vet du att det tändstiftet/tändspole är OK.Händer inget med varvtal och gång på motorn när du kopplar bort tändningen till ett stift. Då vet du att den cylindern inte tänder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roda August 1, 2014 Author Report Share August 1, 2014 Yes! Tackar för hjälpen.Bytte alla stift(trångt som f),ingen förändring.Beställde en ny "platta" från AM och sen gick den som en klocka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird August 2, 2014 Report Share August 2, 2014 Då bytte du tändspolarna, det är det som "plattan" är.Bra ut du fick iordning på bilen igen.Det är endast 3st tändspolar på en "platta" för en 6 cylindrig bil.De jobbar som alla motorcyklar med "wasted spark".Det betyder att gnista ges till två cylindrar samtidigt, cylindern som ska tändas och är i tändläge tar nästan all energi för att ge gnista den andra cylindern som är under att få ut avgaserna behöver knappt någon energi för att ge gnista (men är meningslöst då avgaserna ska ut) därav namnet "wasted spark" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu