Jump to content

byta låda till T5


Happy

Recommended Posts

Jag läser om lådor etc . Fattar inte så mycket. Några säger att jag ska byta startkrans och startmotor också.

Jag har en 302 cui. Med 3 vxl. Manuell Och vill bara ta bort och sätta dit en 5 vxl låda.

Hur göra lättast.

Link to comment
Share on other sites

Japp du måste byta det mesta och mer därtill.

Klart enklast är en färdig sats som bara är att beställa

Exempelvis detta.

http://www.cjponyparts.com/t5-transmission-conversion-kit-deluxe-289-302-351w-c-1968/p/T5CK12/

Allt även växellådan är flång nytt men har du beg T5 på lut så kan du beställa kittet utan själva lådan.

Fast grymt lockande med en ny Ford Racing Heavy Duty låda istället för någon glapp och svag begagnad T5a.

Startmotorn är jag osäker på men klart man sätter dit en ny helst för slippa bekymmer.

Här ser du omfattningen och rätt enkelt med detta kitt

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

På länken som jag skrev i förra inlägget är det komplett inkl allt

Här är länken igen

http://www.cjponyparts.com/t5-transmission-conversion-kit-deluxe-289-302-351w-c-1968/p/T5CK12/

Jag har haft kontakt med CJ pony parts tidigare om T5 och de är hjälpsamma med vad annars du kan behöva eller ej

Föresten om man vill ökan komforten ytterligare så har de även satser för att bygga om kopplingen från kabel till hydraulisk.

Gör det klart skönare att koppla

Se här för plussmenyn! ;)

http://www.cjponyparts.com/hydraulic-clutch-conversion-kit-t5-tko-1967-1970/p/HCC2/

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Med dollarkurs 7kr så blir hela satsen från CJ Ponyparts 24`000 kr

Vp autoparts har också. Är det samma med låda och adaptersats?

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=9100000025

Du får nog räkna med dubbla dollarkurs för att få med frakt,tull och moms...Så snarare 45.000kr för hela satsen men där är en massa delar du kanske inte behöver så som kardanaxel och ny transkåpa.

CJ hade flera olika satser beroende på hur mycket du vill återanvända

Det är inte samma sats på VP utan det är lösa växellådan för 18.000kr plus en adaptersats som kräver att du återanvänder transkåpa och koppling.

Kardanaxeln kan du säkert återanvända

Vad som VP har glömt är att du måste ha ett nytt urtrampningslager!

Använda din befintliga koppling kan bara du avgöra om det går annars tillkommer det

Så från VP hamnar du på minst 23.000 beroende på hur mycket du kan återanvända

Egentligen väldigt billigt för ny växellåda tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

Det låter riktigt bra. Kan säkert återanvända mycket.

Ska ringa de i morgon och kolla slutpriset. Har ny startkrans oz ? och startmotor. Kopplingen är mycket bra.

Byta ser jag inte som ett problem . Bara att det ska fattas saker när man står mitt upp i allt. Vill ju ha komplett.

Link to comment
Share on other sites

Det låter riktigt bra. Kan säkert återanvända mycket.

Ska ringa de i morgon och kolla slutpriset. Har ny startkrans oz ? och startmotor. Kopplingen är mycket bra.

Byta ser jag inte som ett problem . Bara att det ska fattas saker när man står mitt upp i allt. Vill ju ha komplett.

Det enda jag har köpt till min som verkligen var bolt on var mina 13"tums cobra bromsar fram. allt annat har krävt ngn slags modifiering för att passa. Har också t5a i min bil. Har ej provkört efter sista uppdateringen hoppas jag dock på att det blir riktigt riktigt ok nu!!

Köpte dock inget kit utan löste allt själv

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att man behöver en kortare kardan :confused:

Tror man klarar sig om man tidigare har 4 växlad Toploader....Men det är inget jag skriver under på! :silent:

Det är ju något som jag tror är billigare i Sverige...Bytte min häromåret och har för mig Svea Kardan tog 5000 spänn komplett med Yoke

Kan ju ändå vara värt kolla om den behöver bytas...speciellt om man har en 69-70 som kan ha en lustig 2-delad kardan

Link to comment
Share on other sites

Vad kan tänkas att jag har för låda?

Har 3 vxl. Plus back.

Heter den 4 vxl. Låda Eller 3 vxl. Låda då.

Efter som T5 tremec står som 5 vxl. Låda.

Du har en treväxlad låda, det är bara framväxlarna som räknas!

Mvh/Jonas

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hitta en bra bild där man tydligt ser skillnader på längd

post-2532-144839489277_thumb.png

Det är alltså bara 3.8mm i total längdskillnad.

Framgår inte om det är 3 eller 4 växlat

Men det är bara gå och mäta din toploader är totalt 806.55mm lång! ;)

OBS! Med adapterplatta får man räkna om måtten. Total längd blir då 6.375''+24.7''=31.075'' + tjocklek adapterplattan

Borde ändå inte gå över det totala längdmåttet på toploadern 31.6''

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det enda jag har köpt till min som verkligen var bolt on var mina 13"tums cobra bromsar fram. allt annat har krävt ngn slags modifiering för att passa. Har också t5a i min bil. Har ej provkört efter sista uppdateringen hoppas jag dock på att det blir riktigt riktigt ok nu!!

Köpte dock inget kit utan löste allt själv

Vad hade du för låda innan bytet?

Link to comment
Share on other sites

Hitta en bra bild där man tydligt ser skillnader på

[ATTACH=CONFIG]31326[/ATTACH]

Det är alltså bara 3.8mm i total längdskillnad.

Framgår inte om det är 3 eller 4 växlat

Men det är bara gå och mäta din toploader är totalt 806.55mm lång! ;)

OBS! Med adapterplatta får man räkna om måtten. Total längd blir då 6.375''+24.7''=31.075'' + tjocklek adapterplattan

Borde ändå inte gå över det totala längdmåttet på toploadern 31.6''

Jag fick det till 78 cm på min låda

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en 3vxl manuell. Fick korta kardanen ca 1tum om jag minns rätt . Tänk på om bilen fjädrar ner maximalt så får axeln inte bottna i lådan

Såg det på axeln som går in i lådan .

Det kan ju inte vara svårt att korta kardan så det passar. Bara såga av och svetsa ihop.

Hur många hästar tål T5 heavy duty lådan?

Link to comment
Share on other sites

Såg det på axeln som går in i lådan .

Det kan ju inte vara svårt att korta kardan så det passar. Bara såga av och svetsa ihop.

Hur många hästar tål T5 heavy duty lådan?

satt upp den i en svarv och skar av den och svetsade ihop den där också..

Link to comment
Share on other sites

Såg det på axeln som går in i lådan .

Det kan ju inte vara svårt att korta kardan så det passar. Bara såga av och svetsa ihop.

Hur många hästar tål T5 heavy duty lådan?

T5 tål mycket men det beror på däck och hur du behandlar den! ;)

Man kan absolut inte såga av en kardan och svetsa ihop rörbitar igen!

Antar Magnus svarvade av gamla svetsen mot Yoken och sedan svarvade av röret igen för att sist sätta tillbaka röret på den gamla Yoken

Då blir det rätt!

Korta en kardan bara på röret är BIG NO NO! En svets har ingen flexibilitet och seghet på samma sätt som röret.

Det slutar till slut med sprickbildning och rätt snart sticker en kardan upp genom golvet!

Link to comment
Share on other sites

Bytte från en Toploader på min bil för två år sen

Från Summit köpte jag:

JBA-1752 65-66 MUSTANG T-5 TRANS MOUNT

FMS-M-7003-Z SHD T-5 TRANSMISSION

FMS-M-4841-B YOKE

FMS-M-6392-E 5.0L T-5 BELL HOUSING

RAM-88794 CLUTCH SET

SDA-75C4OZ17271A SPEEDO GEAR

SUM-700105 MUSTANG CLUTCH FORK

Hade ett Ford Racing M-6375-C302B svänghjul på bilen sen tidigare

En firma i Göteborg som heter Kardanaxelservice gjorde en ny kardan med rätt längd.

Gav c:a 3000:- balanserad och klar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...