Jump to content

byta låda till T5


Happy

Recommended Posts

Tänkte bara passa på att tala om vad jag ändrade när jag bytte på min 67'a. Jag bytte från en 3-speed till T-5 WC.

- Adapterplatta för kopplingskåpa (för att få rätt bultmönster samt att kompensera för den längre ingående axeln)

- växellådsfäste

- yoke

- korta kardan lite drygt 2 cm

- bytte pilotlager till rullager

- växelspak

De två sista kan man ju strunta i om man vill. Mer än så är det inte. Det var dessutom mycket enkelt att genomföra.

/A

Link to comment
Share on other sites

bell housing casting number

The first thing we will need to know is the bell housing casting number. He can either use the T5 bell housing or his original bell housing – we have kits for both. We just need the casting number to be sure they are getting the correct adapter plate.

Unfortunately we do not supply the T5 transmissions. Our kits will be all that the customer needs most of the time. I say this because every now and then maybe about 5% of our T5 conversion customers have to shorten their drive shaft. Most of the time they do not.

Just let me know that bell housing casting number, and I will set you up with the right kit. Also, let me know if you have any other questions.

Thank you,

Link to comment
Share on other sites

Satte in en T5 direkt på en Ford 351C på mitt cobrabygge. Inga större modifieringar krävdes förutom att tillverka ett vxl fäste som passade + att kardan kortades som beskrivits ovan i svarv. Funkade kanon. Planerar nu att sätta in en AODE/4R70W (från en 2002 års model Mustang V6) i min -67 vilket också skall gå dock krävs en separat elekronikbox för att styra lådan + en tps på förgasarn. Letar efter nån som känner till någon som har gjort detta i Sverige. Nån som känner till ?

Link to comment
Share on other sites

Tror du måste ta bort lådan för att hitta casting numret tyvärr. På min var numret iaf på den plana ytan som ligger dikt an mot växellådan. Men det kanske varierar med vilken kåpa du har, vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon vänlig själ som kan mäta sin låda exakt från blocket till änden på lådan. Har fått olika mått från fabrik mm. Vill ha måttet i cm.

tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...