Jump to content

Köpråd Mustang GT


Guest nho1

Recommended Posts

Guest nho1

Hej på er!

Helt ny på forumet och ny inom intresset av muskelbilar. Har idag motorcykel men funderar på att sälja av den och skaffa en Mustang GT.

Vad ska man tänka på inför ett eventuellt köp?

- Hur har modellen ändras över åren? Någon som sett en översikt över sådan info?

- Vilka motoralternativ är att föredra alt undvika?

- Vilka andra saker skall man fundera över och undvika inför köp?

- Hur ser försäkringspremien ut för en Mustang GT?

Tacksam för alla råd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest nho1

Vet inte riktigt vilken årsmodell, därav lite funderingar vad som skiljer dem åt.

Är nog snarare vilken budget man kan komma till, kanske max 150'.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller äldre mustanger (1964-1973) verkar alla vilja ha V8 motor. Därför är det många som bytt raka 6:an till V8. Att få en sådan "konverterad" bil godkänd enligt svenska regler är inte lätt, om den är importerad. Detta betyder i sin tur att det börjar det bli ont om tidiga mustanger med original 6:a. Vad detta kan komma att betyda för värdet på bilen kan man spekulera om.:confused:

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Är "nyare" modeller från 2005 och uppåt som lockar. Budget kring 150', kanske lite mer.

Läst att 2005-2006 kan lida av lite barnsjukdomar, kanske ska ltea mer efter 2007?

Verkar kunna gå att få en GT med V8 i den årsmodellen strax under 200'.

Link to comment
Share on other sites

Är "nyare" modeller från 2005 och uppåt som lockar. Budget kring 150', kanske lite mer.

Läst att 2005-2006 kan lida av lite barnsjukdomar, kanske ska ltea mer efter 2007?

Verkar kunna gå att få en GT med V8 i den årsmodellen strax under 200'.

Du bör knappast oroa dig för barnsjukdommar på en snart 10 år gammal bil. De är fixade sedan länge. Ta en carfax, mycket krockat skit därute. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Har sett GT'n både med motorutförande 4.6 och 5.0. Vilka olika motoralternativ fanns V8'n i årsmodell 2005-2007?

Finns det några bra riktpriser vad man kan räkna med få ge för en GT årsmodell 2005-2007 som är hyffsat lågmilare (gärna kring 5000mil) med lite utrustning? Tror ni priserna kommer sjunk i vår nu när 2015 kommer?

Link to comment
Share on other sites

Har sett GT'n både med motorutförande 4.6 och 5.0. Vilka olika motoralternativ fanns V8'n i årsmodell 2005-2007?

Finns det några bra riktpriser vad man kan räkna med få ge för en GT årsmodell 2005-2007 som är hyffsat lågmilare (gärna kring 5000mil) med lite utrustning? Tror ni priserna kommer sjunk i vår nu när 2015 kommer?

2005 - 2007 som du nämner är en 4.6l V8 på 305 hk.

Verkar som att du hänger upp dig en del på priset och vad bilen får kosta. Det viktigaste tyckte jag när jag köpte min var att hitta den rätta med de spec och utrustning.

Hittar du en svart som kanske är 20 000:- billigare än exempelvis en svart du vill ja så tänker man ju inte på priset. Men en -07 med runt 5000 mil på mätaren ligger nog runt 180k beroende på när du köper den och om det är privat eller firma.

Som en annan nämnde så är en Carfax mycket viktigt. Sedan tror jag inte att en -07 kommer att bli påverkad prismässigt för att det släpps en ny modell, dem är ju ändå inte direkt lika varandra.

Link to comment
Share on other sites

Har sett GT'n både med motorutförande 4.6 och 5.0. Vilka olika motoralternativ fanns V8'n i årsmodell 2005-2007?

Finns det några bra riktpriser vad man kan räkna med få ge för en GT årsmodell 2005-2007 som är hyffsat lågmilare (gärna kring 5000mil) med lite utrustning? Tror ni priserna kommer sjunk i vår nu när 2015 kommer?

GT.n tillverkades med 4,6 3 ventils motorn mellan 2005-2010. 5,0 4 ventils motorn kom som 2011 modell. Miltalet är inte så viktigt (Gamla bilar) utan försök hitta en okrockad bil med premiumpaketet. Kanske du vill ha shaker 1000 med baslåda i skuffen.

tänk på att du mestadels sitter i bilen så skaffa en bil med rätt inredningsfärg från början

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Ju mer man surfar runt, ju mer blir man sugen på en Mustang till våren!

En fråga, är det vanligast att man importerar en bil från USA? Antar utbudet är betydligt större där, eller finns det hyfsat utbud (2005-2009) av lite utrustade GT's normalt sett på beg marknaden i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Innan jag köpte min bil så gjorde jag som du, surfade runt o kollade på blocket osv. Jag bestämde mig till slut för en GT 2011. Anledningen till detta var att

det är en helt annan motor med fler hästar och rejält mindre förbrukning jämfört med tidigare modeller. Som exempel så har GT modellen från 05-10 300 Hk.

Sexan från 2011 fick lika många hästar. V8 2011 fick 412 hästar. Jag kan köra min bil på 0,85 liter per mil vid ca 90 km i timmen om jag tar det lugnt (jag vet, det kallas gubbkörning....) Men funkar utmärk när man ska på långtur. Kraften finns ändå och busar man till det så drar det iväg på soppa kontot....

Många vill (hysteriskt) ha en bil med lågt miltal, frågan är hur många bilar det finns från 05 och uppåt med (ärliga) låga miltal, mitt bekymmer här är att många bilar är importerade från annat land där bilen gått i trafik kanske som vardagsbil innan den kommer hit och blir entusiast bil. Jag blir skum om en bil från 07 bara har 2700 mil på mätaren. Glöm inte heller att en bil från 07 kanske togs i bruk 06. Låga mil är inte en garanti för en okey bil. USA är motorvägarnas land och folk använder sina bilar over there. Kolla hellre att bilen är skött sedan den kom hit. Vad som hänt innan är lite svårare att få hundraprocentiga garantier för. Precis som sagts tidigare så finns det en hel del totalkrockade bilar här i Sverige som lappats o lagats, plåtskador kan alla bilar få men har bilen varit total kvaddad är den livsfarlig, har sålts som skrot hamnat i någon öst-stat och fått nytt riktigt dåligt liv.

Jag tittade på en bil och ville betala alla kostnader för en kontroll och reg. besiktning innan köp, men handlaren var helt ovillig att låta bilen genomgå någonting som hade med bilprovningen att göra och förhands besiktning fanns inte ens på kartan hos denna bilfirma som för övrigt även sålde SOFFOR!!!! Det blev naturligtvis inget köp där. Bilen rasade sedan från 220 000 till 148 000 på blocket, men den blev nog såld till någon som trodde klippet var gjort.

Köp den bil du verkligen vill ha, blir det fel vid första köpet så har du förlorat en massa pengar som du troligen aldrig får igen. Skit i eftermarknadsprylar som någon annan valt, dessa kan du köpa själva försök hitta en så nara original bil som möjligt.

Tja mina tankar och råd, som säkert får mothugg av någon annan som inte tycker som jag

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning vad den "borde" kosta jag har själv en 11'a men tror inte jag kan få ut det priset idag....som jag skrev ovan angående miltal, även om bilen togs ut 2011 har den inte gått mer än 300 mil per år, kan vara sant här i Sverige men jag lärde mig följande: När en bil importeras ska den vara minst 6 månader i trafik och ha rullat 600 mil i utlandet för att kunna importeras till Sverige som begagnad.

Fylls inte dessa krav upp så räknas bilen som ny och då kommer en massa kostnader till. Nu skall jag inte vara besserwisser och klanka ner på just denna bil, det kan finnas omständigheter som jag inte vet exempelvis flyttgods osv. Men jag blir alltid skum på "för" låga miltal.....

Link to comment
Share on other sites

conny T: låter som förnuftiga råd!

Kom prcis ut en 11'a på blocket: http://www.blocket.se/vastmanland/Ford_Mustang_GT_5_0_58525387.htm?ca=14&w=3

Någon som har kolla på liknande ovan borde stå i pris?

Det verkar inte riktigt som om du har bestämt dig vilken typ av mustang du vill ha?

Först snackade du om en GT årsmodell 05-09 och nu är du uppe på 11or.

När jag började kolla ville jag ha en av den gamla retro modellen då mellan 05-09. 11:an gillade jag inte utseendet i på GT modellen men i Shelby är den läckrare tycker jag. Förhoppningsvis kanske det blir en sådan lite längre fram. :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Stämmer Tobbe1977, jag har inte alls bestämt mig vilken årsmodell jag vill ha än. Försöker läsa på och få råd & tips från olika personer.

Till sist kommer det nog avgöras vilken prisklass jag till slut bestämmer mig för att investera, men jag vill samtidigt förstå vad jag får för de olika prisnivåerna. Precis därför jag ber om råd & tips i denna tråd.

Jag kommer säkert svänga fram och tillbaka ett par ggr till innan jag bestämt mig.

Link to comment
Share on other sites

Det påminner om när jag själv funderade, det började med en 05 6'a motiverat med att bara jag får en Mustang!! Slutade med en 11 V8. Så bara fråga på

och ta del av alla tips du kan få.

Link to comment
Share on other sites

Det är skillnad vad man begär och vad man får.

När vi köpte vår gav vi 85000kr mindre än vad dom begärde på blocket.

Jo det förstår jag. Personligen tycker jag mig se att de som säljer en mustang på hösten är priset lägre än om du hittar en likadan som är till salu i maj månad.

Så därför tycker jag att tabellen är lite missvisande.

När jag köpte min förra våren tyckte jag att den dealen var bra. Jag gav runt 60k lägre än vad andra låg på med samma miltal och liknande utrustning.

Men ändå högre än vad tabellen visar. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bra lista men tycker att siffrorna är väldigt lågt beräknade. Går du ut o kollar på blocket så är där inte en ända som ligger inom de intervaller som anges i tabellen

varför är de kvar på blocket?

kolla på 2015 års priser så förstår du med vad priserna borde hamna

vissa bilar ligger ju över vad en ny musse kostar idag, är det inte lite fel pris på den bilen?

Link to comment
Share on other sites

Jo det förstår jag. Personligen tycker jag mig se att de som säljer en mustang på hösten är priset lägre än om du hittar en likadan som är till salu i maj månad.

Så därför tycker jag att tabellen är lite missvisande.

När jag köpte min förra våren tyckte jag att den dealen var bra. Jag gav runt 60k lägre än vad andra låg på med samma miltal och liknande utrustning.

Men ändå högre än vad tabellen visar. :-)

Jo men nu har Ford dumpat priset på nya Mussen och därför åker ju priserna ner, fast finns säkert nån galning som köper en beggad bil istället för en ny till samma eller högre pris

Man måste ju få skylla lite på Ford men det är väldigt mycket bil man får för pengarna, lika illa var det ju när Camaro kom till europa

Om vi tänker högt och Ford inte hade lanserat Mussen i Europa, ja då skulle fan priserna gått upp tack vare dollarn som stuckit - det hade varit en sweet deal de

Link to comment
Share on other sites

varför är de kvar på blocket?

kolla på 2015 års priser så förstår du med vad priserna borde hamna

vissa bilar ligger ju över vad en ny musse kostar idag, är det inte lite fel pris på den bilen?

Ja varför den ligger kvar på blocket kan dels vara att det är kanske lite väl tidigt fortfarande att sälja den plus att den är för dyr. :)

Jag har kollat en del på den nya 2015 modellen och helt klart är det väldigt attraktiva priser. Men modellen påminner ju inte alls om den gamla retro modellen 05-09, är ju inte alla som gillar den nyare modellen utan kanske föredrar det " gamla " utseendet. :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...