Jump to content

Safety Recall Airbag. Utökat antal berörda bilar !!


Joachim

Recommended Posts

Har NI koll på om eran bil omfattas av den utökade "Safety Recall" som Ford gick ut med i December?

Betydligt fler är drabbade än man tror..

Hur kommer Ford US och Ford Sverige att agera?

Finns det någon Godwill lösning eller får ägarna själva lösa och bekosta detta?

Det finns mer info i ett annat forum..

http://mustangforum.se/showthread.php?2120-Airbag-recall

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade Ford Sverige om denna återkallning då min var med i listan.

Deras svar var att det inte berör bilar i Sverige då vi har bältestvång här.

Ger man ett svar som detta så visar man att man inte över huvud taget borde företräda Ford på något vis.

Att säga att airbag är oviktigt om man använder bilbälte bevisar den totala okunskapen denna personen besitter!

Link to comment
Share on other sites

2670 mustanger rullar i sverige som potentiellt omfattas av airbagrecallen. Fredrik på Grufman Bil kontaktade Ford Sverige för att höra efter hur många av dessa bilar som skulle återkallas, och om ford själva skulle dra igång en återkallelse (som innebär att man byter tändaren i rattairbagen).

Fredrik på Grufman Bil fick till svar att 17 bilar av ovanstånde var behäftade med fel - men efter Fredriks egna kontroll av 100-talet bilar mot Fords eget recallsystem så beräknar Fredrik antalet bilar som skall återkallas till över 2300st.

Ford Sverige har som bekant en lätt styvmoderlig inställning till att "ta itu" med amerikansksålda importbilar, som tex mustangen (som först nu säljs officiellt i Sverige).... och detta är inget undantag

På Fredriks direkta fråga till Ford om vad som händer med resten av bilarna, dvs dom 2300 utöver de 17 som ford kände till har jag ännu inte fått något svar. Det har gått en vecka sedan frågan ställdes.

Förvisso rullar det inte så värst många mussar just nu, men det behöver beställas in mycket delar om 2300 bilar ska fixas, och många kunder skall informeras........

Fortsättning följer. Kanske.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fredrik har mailat högsta hönset på Ford, Mike Berardi, som är ansvarig för recalls på Ford. Han svarade Fredrik att han omgående skall diskutera detta med sitt team. Han lovar att återkomma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fredrik har mailat högsta hönset på Ford, Mike Berardi, som är ansvarig för recalls på Ford. Han svarade Fredrik att han omgående skall diskutera detta med sitt team. Han lovar att återkomma.

Någon som har lyckats få fram mer uppdaterad info om denna airbag recall här i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har först nu blivit uppmärksammad på denna airbag recall. Är det någon som vet hur jag kollar om min GT 2006 är en av de som behöver repareras?

Hej

Har du en 2006 så är risken stor att du behöver ett besök hos verkstan.

Länk till recall-sidan finns här:

http://www.mustangclubsweden.org/threads/22361-Airbag-recall.

Edit:

Jag får inte denna recall-sida hos Ford att fungera med Internet Explorer nu, men med Chrome funkar det.

https://owner.ford.com/tools/account/maintenance/recalls.html

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du en 2006 så är risken stor att du behöver ett besök hos verkstan.

Länk till recall-sidan finns här:

http://www.mustangclubsweden.org/threads/22361-Airbag-recall.

Edit:

Jag får inte denna recall-sida hos Ford att fungera med Internet Explorer nu, men med Chrome funkar det.

https://owner.ford.com/tools/account/maintenance/recalls.html

Ok, tack för info.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik har mailat högsta hönset på Ford, Mike Berardi, som är ansvarig för recalls på Ford. Han svarade Fredrik att han omgående skall diskutera detta med sitt team. Han lovar att återkomma.

Hej har ni fått svar från Ford ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hejsan

Jag fick den dåliga nyheten av min lokala Ford handlare att "recall gäller ej i Europa".:( Och det svaret skall ha kommit från FMC, detta efter 4 månader.:mad:

Link to comment
Share on other sites

Det är jävligt dåligt! Nu är jag ny sen början av säsongen på mustanklubben men skulle man inte kunna diskutera fram något överklagande som skulle kunna skickas till Ford! Det rullar en hel del av dessa fordon i Sverige /och Europa! Vad är skillnaden på en bil som rullar i USA eller någon annan ställe? Farligt är det ju i alla fall!

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag mailade Ford Sverige för 2 dagar sen och krävde att de byter ut airbagen. De kollar upp om det finns en kampanj för defekta airbagar för Europa via deras

homologeringsansvarige och väntar på svar. De har öppnat ett ärende hos dem nu vilket det är en början.

En mustang-ägare i sthlm fick sin airbag fixad i torsdags så det borde finnas en kampanj för våra bilar.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet har inte Ford Sverige sålt Mustanger på flera år och det är nog ganska naturligt att de inte vill göra re-call på direktimporterade bilar

eller via andra icke Ford affilierade importfirmor. De har förmodligen varken verktyg eller know-how. Min Honda Accord hade två re-calls här i Texas, både förarsidan och passagerarsidan. Fick detta gjort hos dealern som sålde bilen ny 2004 till första ägaren. Kan vara samma tillverkare som till Mustang.

Fords kommentar att ni har bältestvång i Sverige gäller väl. Air-bag är inte farlig om man har bältet på sig samtidigt.

Just my two cents.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om en airbag vars utlösnings mekanism smäller iväg plåtbitar som blir som en typ " handgranat" det är inte airbagen i sig! Så det är väll skit Sam om vart bilen är såld det är en fel tillverkning av ett företag inte ford utan de som tillverkat dessa airbags Takata.. Tror jag! Detta ligger på Fords bord och berör inte bara mustang utan fler av dess modell program!så det med bältet vet jag inte om dom kan säja något om. Någon några har fått igenom det tydligen, USA ingen tvekan! Know how ? De är väll mekaniker!! Det handlar bara om vart fakturan skall skickas.. Ford Sverige - USA sen Takada! Detta är ett stort problem hos de tillverkare som har takada som ue! Har startat en mail konversation med ford i USA vad de har för åsikt i detta problem med bilar som exporterats ut.. Skadan sker ju lika mycket vart den är på jorden!

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

Mathias, du har rätt men jag tvivlar att Ford i Europa kommer att fixa denna recall gratis för ägarna av direktimporterade bilar. Vad jag vet är inte lagarna likadana som här i USA och stämningar för eventuella skador eller dödsfall ger väldigt lite medan de här i USA kostar miljontals dollar per skada.

Ni borde kanske gå ut mer i media om Fords svar och ge dem dålig PR.

Lyck till att få denna sak fixad innan någon råkar illa ut men som sagt jag tvivlar Ford i Europa gör något.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...