Jump to content

Safety Recall Airbag. Utökat antal berörda bilar !!


Joachim

Recommended Posts

Fick detta idag! Från ford i USA ! [ATTACH]35687[/ATTACH]

Svart Mustang GT 2007

Det är inte sant det hon skriver. Ford ska ta ansvar för alla bilar oavsett var de befinner sig i världen. Privatimport eller inte. Det finns ett organ i USA som NHTSA so rekommenderar biltillverkarna vad göra i sådana här situationer. Biltillverkarna gör som de säger annars blir det inte så kul för dem framöver.

Du ska alltså få den utbytt gratis och inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet har inte Ford Sverige sålt Mustanger på flera år och det är nog ganska naturligt att de inte vill göra re-call på direktimporterade bilar

eller via andra icke Ford affilierade importfirmor. De har förmodligen varken verktyg eller know-how. Min Honda Accord hade två re-calls här i Texas, både förarsidan och passagerarsidan. Fick detta gjort hos dealern som sålde bilen ny 2004 till första ägaren. Kan vara samma tillverkare som till Mustang.

Fords kommentar att ni har bältestvång i Sverige gäller väl. Air-bag är inte farlig om man har bältet på sig samtidigt.

Just my two cents.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Ford har aldrig sålt Mustang i Europa förrän nu 2015. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om en airbag vars utlösnings mekanism smäller iväg plåtbitar som blir som en typ " handgranat" det är inte airbagen i sig! Så det är väll skit Sam om vart bilen är såld det är en fel tillverkning av ett företag inte ford utan de som tillverkat dessa airbags Takata.. Tror jag! Detta ligger på Fords bord och berör inte bara mustang utan fler av dess modell program!så det med bältet vet jag inte om dom kan säja något om. Någon några har fått igenom det tydligen, USA ingen tvekan! Know how ? De är väll mekaniker!! Det handlar bara om vart fakturan skall skickas.. Ford Sverige - USA sen Takada! Detta är ett stort problem hos de tillverkare som har takada som ue! Har startat en mail konversation med ford i USA vad de har för åsikt i detta problem med bilar som exporterats ut.. Skadan sker ju lika mycket vart den är på jorden!

Svart Mustang GT 2007

Vill inte låta som en besserwisser med ditt inlägg innehåller fakta fel. Det är gasgeneratorn i airbagen som är felaktig och tyvärr så är det en receptur på krutet som borde varit förbjuden att använda i bil applikationer. Det fungerar utmärkt när man skjuter upp rymdfärjor men de behöver inte lagras som en airbag i en bil. Krutet bryts ner över tid och det skapas ett okontrollerat brinn-förlopp som i sin tur leder till en explosion och kärlet som innesluter gasgeneratorn klarar inte av trycket utan splittras. Ungefär som en handgranat. Det allra tråkigaste i den här historien är att om man får sin gas generator utbytt, så är risken stor att de sätter i en likadan eller ännu sämre från samma tillverkare (Takata). Det ni kan göra är att kräva att få en gasgenerator tillverkad av Autoliv som ersättning. Autoliv tillverkar ersättnings-gas som är 100% säker baserad på en annan kemisk formel som inte bryts ner över tid.

Ford har valt att byta bara gasgeneratorn i detta fallet vilket är väldigt ovanligt. Vanligtvis byter man hela Airbag modulen med lock och allt. Konstruktionen för denna modul tillåter att man byter endast gasgeneratorn. Denna operation är oerhört känslig av flera skäl och skall endast utföras av en tekniker som vet vad han/hon håller på med annars kan det leda till andra konsekvenser vid en eventuell olycka.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag fick den dåliga nyheten av min lokala Ford handlare att "recall gäller ej i Europa".:( Och det svaret skall ha kommit från FMC, detta efter 4 månader.:mad:

Faktafel igen! Denna recall gäller hela världen dit bilarna skickats för alla bilar utanför USA/Canada har exporterats av privatpersoner eller "gråimportörer".

Alltså alla bilarna i Sverige / Europa är noramerikanska. D.v.s. berörda av recallen.

Link to comment
Share on other sites

OK, Vad ska jag då göra nu för att få felet åtgärdat? Jag har en 2013 importerad från Canada. På min bil är det passagerarvarning på airbagen.

2013 är inte berörda (än måste jag tillägga) av denna recallen av förar airbagar. Det gäller bara bilar byggda fram t.o.m. ett datum i mitten på Augusti 2007 än så länge och bara förarsidan. Var har du fått fram att du måste åtgärda passagerar airbagen? Eller är det att SRS lampan tänts och diagnosen säger passagerar airbagen? I så fall är det ett kontaktfel någonstans mellan centralenheten och själva gasgeneratorn. Centralenheten ligger och konstant kollar resistansen mellan kontaktstiften som är väldigt snäv tolerans på så det behövs inte mycket ruckade på en kontakt för att få felmeddelande.

Link to comment
Share on other sites

Halloj, Sorry det var förarsidan och inget annat. Jag fick detta efter en Carfax report som drogs på bilen och gick då in på owner.ford.com o dammade in Chassienumret. Det jag fick fram att läsa: Recall Title: Driver Airbag inflator replacement. Längre ner i papprena står att läsa att man ska kontakta sin lokala handlare, och att det ska vara gratis bla bla bla. Men som jag har läst så har det varit lite knöligt minst sagt när andra som har samma fel och kontaktat lokala handlare. Sedan kan en ju tycka att det endast sträcker sig till augusti 2007, verkar konstigt, när jag nu i detta fall får den rapporten som jag har fått.

Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt från Ford Sverige. Citat från andra forumet.

Det kommer att komma en kampanj gällande alla mustanger från gen 5

och att dom få som blivit kallade tidigare kommer att kallas in igen

så vi alla med gen 5 kommer att beröras!

Link to comment
Share on other sites

Kampanjen har kommit redan. Ford har kontaktat mig via mobilsvararen och vill boka in min bil för bytet. De har fått hem delarna som behövs. Jag ska försöka fråga om gasgeneratorn kommer från Takata eller Autoliv när jag pratar med dem.

Link to comment
Share on other sites

Kampanjen har kommit redan. Ford har kontaktat mig via mobilsvararen och vill boka in min bil för bytet. De har fått hem delarna som behövs. Jag ska försöka fråga om gasgeneratorn kommer från Takata eller Autoliv när jag pratar med dem.

Låter bra! :thumbup::)

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Var på Bilmånsson i Halmstad idag och fick förarairbagen fixad :D

Är mycket nöjd med info o bemötande gällande recall av airbag .

Fick desutom möjligheten att provköra både Ecoboost och GTn medans bilen var på verkstaden .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min bil har fått airbagen fixad idag. Tog ca 40 minuter. Vad jag kunde se på gasgeneratorn, stod det varken autoliv eller takata. Enligt bilmekanikern söker Ford berörda bilägare via bilregistret även om man har själv inte kontaktat Ford.

Link to comment
Share on other sites

Min bil har fått airbagen fixad idag. Tog ca 40 minuter. Vad jag kunde se på gasgeneratorn, stod det varken autoliv eller takata. Enligt bilmekanikern söker Ford berörda bilägare via bilregistret även om man har själv inte kontaktat Ford.

Skulle vara intressant och veta hur dom gör gallringen för vilka som skall fixas när man får följande svar från Ford Sverige när man kontaktar dom om detta.

Hej Mikael,

Tack för ditt mail!

Normalt sett så servar och reparerar vi inte direktimporterade bilar från USA och har inte heller tekniska specifikationer eller reservdelar till dessa då de inte tillhör den europeiska marknaden.

Undantagsfall för detta är de tillfällena då Ford USA går ut till oss med information om att specifika exporterade bilar berörs av viss säkerhetskampanjer.

Utifrån de registrerade listade chassinummer skickas det ut brev om kampanjen till berörda bilägare.Dessa berörda bilar har vi möjlighet att ta emot och åtgärda med support från Ford USA.

Enligt våra uppgifter så berörs inte din bil av en världomspännande kampanj i dagsläget men kan komma att göra det framöver. I så fall så kommer du informeras via brev.

Så snart din bil registreras som berörd hos Ford Europa kan vi hjälpa dig till dess rekommenderar vi att du vänder dig till säljaren/importören.

Med vänliga hälsningar,

Monica Eliasson

Kundservice

Ford Motor Company AB

Box 6046, 400 60 Göteborg (Besöksadress: Torpavallsgatan 9)

Telefon: 031-707 10 10

E-mail: fordkund@ford.com

www.ford.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...