Jump to content

Safety Recall Airbag. Utökat antal berörda bilar !!


Joachim

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Tänkte slänga in ett inlägg på mitt "ärende".

Ställde på bilen i lördags och ringde Ford i Eklanda (Göteborg) och de ringde tillbaka och bokade tid till nästa vecka Fredag, så får min "granat" åtgärdad" =)

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fick brev idag från ford och ny kudde monteras på onsdag en 05:a GT Cab intagen av mig 07, den får nog stå tills på onsdag...

... den smäller antagligen när jag åker dit.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade och bad Ford uppdatera/ta bort recallen från min bil nu då den är åtgärdad sen länge, men dom skrev att jag

måste kontakta verkstaden som utförde jobbet så skulle dom hjälpa till med det. Så nu har Upplands Motor fått ett mail.

(man vill ju inte ha kvar en recall om den redan åtgärdats)

 

Link to comment
Share on other sites

Hej 

Fick min på förarsidan bytt i våras, men det ligger kvar på Stafett Recall att passagerarsidan är ett problem och behöver bytas. Är det fler som har samma? 

Var kontakt med Ford idag och de pratar om någon kampanj. Är airbagsen så farliga så borde man koppla ur dem tillsvidare med tanke på vad som hänt i USA.

// Rolf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
34 minuter sedan, Flat Rock said:

Fick min bytt idag på Skobes, Oskarshamn av Stefàn Sigurdsson. Det tog endast 20-25 minuter. Trevligt och bra bemötande dessutom :)

Ford i Kalmar ville ha bilen hela dagen för detta....

Hade min på Ford i Växjö, de ville också ha den hela dagen för planeringens skull. Väldigt drygt då jag fick ta ledigt en hel dag från jobbet för att åka 5 mil och lämna in den och inte veta när den blir färdig. Men men, efter några timmar tog de in den och sen var den klar på 30 min :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
15 timmar sedan, Ricksson said:

hade tid hos Upplandsmotor i Uppsala  i dag..

20min senare så var den utbytt på min bil.

snabb och trevlig kille som fixad det.

Håller med! Lämnade också in min där för några veckor sedan. Gick smidigt även om själva delen inte hade kommit än. Tur att det fanns fler Mussar som skulle göra samma sak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On ‎2017‎-‎07‎-‎11 at 12:19, Rolf Lenngren said:

Hej 

Fick min på förarsidan bytt i våras, men det ligger kvar på Stafett Recall att passagerarsidan är ett problem och behöver bytas. Är det fler som har samma? 

Var kontakt med Ford idag och de pratar om någon kampanj. Är airbagsen så farliga så borde man koppla ur dem tillsvidare med tanke på vad som hänt i USA.

// Rolf

Samma här. Fick bytt på förarsidan för några veckor sedan i Stockholm. När jag då klickade på länken ovan och skrev in mitt chassinummer stod det att jag hade två recalls. Förar- och passagerarsidan. Hörde mig för om det på Upplands Motor där jag lämnade in bilen och svaret jag fick var att de bara hade "kampanj" på förarsidan...

Problemet kvarstår alltså m.a.o. på passagerarsidan. Känns ju inte helt stabilt. Har funderat på om man kanske kunde låta någon ta bort kudden på passagerarsidan. Känns ju inte helt tryggt att ha den kvar, eller tänds det en julgran av varningslampor på instrumentpanelen då?

 

Skriver jag in mitt chassinummer på länken ovan idag möts jag istället av följande text "Your vehicle is affected by a Takata Airbags recall. Parts are not yet available, but your vehicle is safe to drive in the meantime."

Om det då är så "safe" varför byts de då ut kan man undra? Vet förresten någon om några Mustanger har krockkuddar som löst ut på ett farligt vis? Har googlat, men hittar egentligen bara Hondor från början av 2000-talet som verkar haft problem och där folk tom har dött.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har haft mail kontakt med Ford Sverige, de skriver att det inte utkommit någon ny servicekampanj som berör din bil i dagsläget (11 mars). Om/när din bil finns med på en sådan lista kommer  du meddelas via brev ifrån Ford Sverige. 

Kollar man på Safety Recall ser man att det finns delar att tillgå, men då skall man nog ha sin Mustang i USA. 

Så har det sett ut på min Safety Recall notes sen 1juni 2016 

Fråga man ”experter” om man skall koppla bort gasgeneratorn finns det olika svar.

 1. Typ om den fungerar som den skall vid ev. kollision  så är det bra att den är kvar.

2. Är den bortkopplad så fungerar inte krockkudden och det blir ett sämre utfall vid kollision.  

Dessa svar får man!

Vad man vet är att om dessa bilar befinner sig i fuktiga delstater är det större risk pga krutet i gasgeneratorn ändrar sig.

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis från 2005 och uppåt. 

Du kan själv kolla din Mustang på Fords hemsida.  

Skriv in chassinummer /vin nr i rutan. Vissa Mustanger som kom hit som helt nya på den tiden är det inte säkert att det kommer upp någon info alls?

https://owner.ford.com/service/frequently-asked-questions-regarding-takata-airbag-inflator-recalls.html 

 

Ett par bekanta kör Honda  av olika modeller från samma tid, när detta kom upp med dessa defekta gasgeneratorer till krockkudden så byttes de omgående till nya av Hondas återförsäljare.

Link to comment
Share on other sites

Tjäna.

Undrar om det finns en länk som uppger om bilen är åtgärdad.

Har själv en 05:a som kom från USA Augusti förra året.

Kollade mot ford-länken men hittade ingen återkallelse där.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...