matz69 February 13, 2015 Report February 13, 2015 Hej!Det är dags för en ny lack på Mussen.Vad får man räkna med för pris?Jag plockar ner lister, handtag mm.Lackeraren får spackla och slipa.Matz Citera
Fastninja February 13, 2015 Report February 13, 2015 Tjena,Jag var runt med min Cougar hos tre olika lackerare och ställde samma fråga. dock finns ju ett antal variabler för hur dyrt det blir.1. Finns det någon rost som måste åtgärdas?2. Måste bilen slipas ner till plåten?3. Finns det plåtskador som måste åtgärdas?Om vi förutsätter att ovan förutsättningar inte är nödvändiga så får du räkna med mellan 30-50 000. Jag fick själv priser på mellan 25-35 000 kr men då var det under förutsättningen att jag själv plockade ner bilen OCH slipade först. Samtliga lackerare jag pratade med var väldigt tydliga med att det priset dom uppskattade mycket väl kunde ändras när dom väl påbörjade arbetet. Tyvärr har många bilar gamla skador som fixats med bondo, spackel etc. och då måste man ta med det i beräkningen. Så för att summera Om din bil har original lack på bilen och du med säkerhet vet att bilen inte har gamla reparerade skador, rost och generellt är rak i plåten så får du räkna med 30-35 000 kr.Hoppas du blev lite klokare Citera
Snorre70 February 13, 2015 Report February 13, 2015 Jag har lite svårt att fatta varför det är så dyrt att lacka en bil, det tar inte så lång tid att göra detta, o färgen är ju inte så dyr för lackeraren som för kunden. Lacken tar dom ganska så bra extra betalt för, annars är det en hobby lackerare som inte har bra priser.Jag fattar att det blir dyrt vid ned slipning o upp spackling. (((Men det är bara vad jag tycker! finns nog ingen lackerare som håller med!)))Nä bättre att köpa en spruta o öva på dörr eller huv, så svårt är det inte! o blir det fel går det att åtgärda!ps 25 till 35 fick jag i pris av en lackerare, o då skulle han slipa och spackla och rost laga en del! men vist det va lite av ett kompis pris, o det kunde ta lite tid, då bättre betalande gick före i kön hehehe Citera
Kenneth Boström February 13, 2015 Report February 13, 2015 Hejsan jag betalade 35000:- och då slipade jag ner bilen helt plåtren både in och utvändigt. ca. 10 år sedan bilen lackerades i delar. Citera
Fastninja February 13, 2015 Report February 13, 2015 Min uppfattning är att den stora kostnaden ligger i underarbetet (som i dom flesta renoveringar). Slutresultatet blir bara så bra som underarbetet. lacken kostar ca 5000 kr för en hellack och resten är arbetskostnad. Att bara lacka om ovanpå befintlig lack utan något underarbete borde bli betydligt billigare. Men visst fan svider det att lägga så mycket pengar på en lack. Får ju en ny sjysst crate motor i staterna för samma pengar Citera
turbo57 February 13, 2015 Report February 13, 2015 Nu har jag förstått varför det är så dyrt med lackering. Om man inte gör nåt själv är det många timmar som måste läggas på underarbetet precis som fastninja skriver, själva lackeringen är ju bara en mikrobit i hela lackeringsförfarandet, så lämnar man bort hela jobbet förstår jag att det springer iväg till både 30 och 40 tusen:shock:/Leif (vill inte tänka på hur många timmar ja la på underarbetet) Citera
Tbird February 13, 2015 Report February 13, 2015 Först och främst jag är ingen lackerare eller plåtslagare (professinellt).Har fuskat litet privat på dessa områden de sista 40 åren.Resultatet beror alltid på hur bra grundarbetet är gjort.Mao. skit in lika med skit ut.Hellack vad är det`?1. Bara lackad på utsida.2. Lackat på insidan av dörrar, dörrgångar, insidan på huv och baklucka. Alla grejer sitter hela tiden på plats.3. Lackat på insidan av dörrar, dörrgångar, insidan på huv och baklucka. Alla grejer lackas löst på insidan innan sätta tillbaka innan lack av utsidan.Varför funderar du på att lacka om bilen?Troligtvis för att den är dålig, matt, skavanker, små bulor. Tar inte upp rost pga. att det är ännu dyrare att fixa.Ett litet räkne exempel.Vi tar nummer 2 med omlack i samma färg som bilen var från början. I detta exempel Material som behövs för en bil med metallic lack. för en bil med solid lack är enda skillnaden att det troligtvis inte behövs klarlack.etsande grundfärg, grov spackel, finspackel, epoxy grund, slipgrund, metallic baslack, klarlack, maskerinstejp, maskeringspapper, thinner, förtunning, härdare, slippapper mm. För oss icke profesionella kostar detta åtminstone 15000 sek.Ok, då kostar materialet med 50% rabatt 7500 sek. Är det någon hantverkare som lämnar hela sin rabatt till slutkunden??Arbete, gissningsvis vid ganska enkel som sagt till 40 - 60 tim.Då är ca. 2-3 timmar för att maska för topplack och lacka metallic bas och topplack. Timkostnad på den billiga linjen 500 sek/tim = 20000 - 30000 sek.Tänk på att timkostanden ska inkludera hyra för lokal, lackbox, löner mm.Slutsumman kan ni antagligen räkna ihop själva.Tänk efter, varför kan utställningslacker kosta 100 000 och uppåt. Jo pga. grundarbetet är perfekt gjort plus litet till.Ska ni göra det själv så är det en massa verktyg och KUNSKAP som behövs. Citera
ThomasFB February 14, 2015 Report February 14, 2015 Instämmer med föregående.Arbetstimmar för en rostfri, amerikanare tar med säkerhet ca 40-80 h. Är det rost och krockskada blir det lätt ca 250-350 timmar för en "hellack".Man bör inte vänta sej showlackering till kostnaden av en hobbylackering. Materialet för en hellack uppgår till ca 20k, resten är arbete. Mera omfattande, och det kostar 100k och uppåt för en lackering.Man får vad man betalar för, finns ingen fri lunch här heller. Citera
trucker February 14, 2015 Report February 14, 2015 Det är dyrt med lackering men det går att hitta billigare alternativ,man kan tex åka runt o prata med olika lackare om dom kan jobba på bilen vid dötider.Produkter finns som allt annat billigare i tex tyskland,ett problem kan vara frakt,http://www.bilhuset-bildelar.com/ brukar ha bra priser på lackpaket.Jag har lackat ett antal bilar och har även en lättare utbildning genom Standox,men avsaknad av lackbox gör det inte roligt,rackarns om man hade haft det.Denna bil är lackad i delar av mig,kostnad ca 3000:- + arbete då,okay några dammnoppor finns väl men jämfört med många andra ser det helt ok ut. Citera
mhdin February 14, 2015 Report February 14, 2015 Jag har varit billackerare, har tyvärr inte lokal o. matrial o. utföra en schysst lack f.n. Men som sagt 30-60,000 är bra pris o. det förutsättar att det inte är för mycket rost. Har räknat på att bara köpa matrial o. verktyg blir ca. 20,000 o. då har man fortfarande inte schyssta lokaler. Men visst går det att göra det billigare frågan är bara hur bra lack man vill ha. Citera
Salsby February 15, 2015 Report February 15, 2015 Hej. Jerker som skriver. Jag har ett hett tips till Dig. Jag importerade en Jaguar E-type som var silvergrå. Ville ha en original blå, alltså hellack med dörrinsidor, motorhuv, ja allt. Byte av färg måste ju göras seriöst. Jag kan med varm hand rekommendera Igor på Sensei Lack. Han finns ute i Sigtuna och har tel: 073-5573556. Han "srippade" ner min Jaguar och gav den en utomordentlig hellack. Han har även lackat min BMW 850. Han är inte världens snabbaste men gör ett seriöst jobb. Min E-type var dyr men det förtjänar en så fin bil. Klagar dock inte över priset, tvärtom var det om inte billigt så näst intill. Ring honom och hälsa från mig så får Du nog ett bra deal. Jerker Citera
matz69 February 17, 2015 Author Report February 17, 2015 jag tackar för kunnande, tips, idéer och kommentarer.Nu vet jag vad jag har att rätta mig efter. Jag är visserligen inte ute efter en showlack men det ser ut som att jag får vänta med lacken tills jag är mer stadd i kassan! Matz / Kumla Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.