Micke B September 14, 2004 Report September 14, 2004 Går det att få ner en 390 i en 70à med 302 orginal utan att bygga om allt för mycke?Och funkar den med C4 eller är det C6àn som gäller? Citera
Gäst September 15, 2004 Report September 15, 2004 Inga problem att få ner en 390 men den motorn ska du inte jobba med tycker jag iallafall personligenDet är en "lastbilsmotor" som är lite slö för sin storlek.Exempelvisst så ger en orginal 351W-4V nästan samma effekt.390FE orginal gav 320Hk351W orginal gav 290HkEtt litet kamaxelbyte och dom är lika.Det är dessutom väldigt dyrt att jobba med FE motorerna och snålt med eftermarknad.Vill du ändå ha Big Block så välj en 428 som är samma familj.Det kanske du redan vet men familjen kallas för FELäs mer härhttp://www.mustangandfords.com/techarticles/15999/Billigast är att köra C6'a för Big Block och nästan ett måste då momentet är högre på lågvarv Citera
Micke B September 15, 2004 Author Report September 15, 2004 Problemet är väl att man ska hitta en som inte kostar skjortan.Någon som har en till salu?? Okej det går ju att ta hem en nyckel färdig från USA men som första års ägare tycker jag att det inte är nåt för mej i vinter Bättre att försöka få tag på en i hyfsat skick i sverige och sen bygga vidare på den under nån vinterMen som sagt dom växer ju inte på trän precis.Funkar annars C4àn till 351?De sitter en 302 nu och ny cam,insug och förgasare ger ju inte så värst mycke tror jag,eller??Visserligen så finns det ju alu toppar att slänga i men då blir ju kostnaden högre och då börjar man ju fundera om det räcker efter de sen :wink: (mycke vill ha mer)Därför frågorna om större motor Citera
Gäst September 15, 2004 Report September 15, 2004 Om det är pengar det gäller så ska du absolut hålla dig till smallblock 302 eller 351W351W går väldigt bra att stroka upp till Big Block storlek 418cui!Kubik är alltid mer effekt! Men går alltid att göra massor på 302 då urvalet av prylar och trimgrejer är enormt!302/351W är inga problem att köra med C4En C4 går dessutom att förstärka väldigt mycket.Egentligen är det ingen ide' att ge rekommendationer förän du talat om vd du kan tänka dig lägga i pengar.BUDGET?? Citera
Micke B September 15, 2004 Author Report September 15, 2004 När jag skrev kostnad menade jag att jag inte tänker försöka lägga ut 60 lök på en motor i vinter jag vill ha en motor som jag kan bygga vidare på men ändo köra med på sommaren.Jag menar vad kan jag köpa för grejer till motorn i vinter och köra med den nästa sommar och sen bygga vidare på den utan att jag ska behöva sälja iväg grejerna för att köpa nåt annat som passar.Typ RPM kitet går det att köra den utan alutopparna? Citera
Gäst September 15, 2004 Report September 15, 2004 Det finns RPM toppar till FE familjen.Prismässigt samma som smallblock faktisktMen överväg ändå att jobba med smallblock istället.Tänk på att din bil är ju redan klar för smallblock och kostnadsmässigt är det rimmligare att lägga pengarna där.Det är väldigt mycket som måste bytas för att gå över till Big Block.Hela bilens framvagn kommer att påfrestas med säker 100 extra Kgså bilen blir sämmre och tyngre i styrningen.Be 2 av dina polare att sätta sig på huven och ut och kör lite slalom så får du se! Exempel på delar kan vara .....................FjäderbyteMotorfästenKorta kardanen och byta yokeByta kylareNya fästen för generator ev servoAvgassystem,headdersSäkerligen har du en 8'' axel som inte håller för Big Block heller?Kanske jag spåna lite mycket nu men vill bara ge en varning på vad du ger dig in på och pengar går åt!Ett komplett RPM kitt med toppar och allt ger 360Hk minst på din 302 maskin.Räcker inte det? Eller vill du tävla?Tänk på hela kedjan isåfall. Citera
Micke B September 15, 2004 Author Report September 15, 2004 Säg att jag behåller 302àn och kör på RPM kitet köper grejerna från usa kostnad säkert 30+Är bilen brukbar utan alu topparna eller är det hela konceptet som gäller?Räcker och räcker klart det gör men man ska ju aldrig säga aldrigVi har ju en massa kebabracers här i stans som måste sättas på plats :wink: Nä skämtosido har fått för mej att det är då man kör sönder grejerna mestSäkerligen har du en 8'' axel som inte håller för Big Block heller?Sitter faktiskt en 9" axel på nu,vet inte om de var vanligt till en 302à Citera
Gäst September 15, 2004 Report September 15, 2004 Absolut brukbar utan RPM Alu topparna!Jag har kört hela det konceptet.Du kan jobba lite på orginaltopparna. Så gjorde jag med min 302Köp rullkam och rullvippor får motorn att gå som en symaskin.Jag drog lätt Golf GTI och andra "Pokemon" bilar med min gamla 302'aMin bil är dessutom tyngre än din bilAtt få ner vikten är prestanda isig och då känns en Big Block och C6 liksom fel väg.C6 är en riktig tung sak och långsammare att växla så där tappar man fartC4 lådan är dessutom supersnabb i växlingarna.Byt till en 3000rpm converter och bilen hoppar iväg från rödljusenKanske byta utväxling i din 9'' gör massor det med om den är låg? Citera
Micke B September 15, 2004 Author Report September 15, 2004 Behåller jag 302àn så blir det hela RPM kitet,tanken var bara att om man kan köra en sommar utan topparna,men ändå få lite mer effekt.Man är ju inte gjord av pengar ska på med ny lack i vinter och tanken var ju att få mecka lite också Nä det blir nog att ta fram summit katalogen och börja kryssa i vad man ska ha Tack för hjälpen PER Ps.Har nog hittat felet på det förbannade soppa felet,soppa röret var helt tilltryckt under bilen inte konstig att det inte kommer fram soppa är visserligen inte 100 på det men man kan ju hoppas att det är så simpelt Citera
Gäst September 15, 2004 Report September 15, 2004 Ja det är bara att bläddra och dregla! Du ska inte "besikta" din motor först och undersöka så den är OK att investera i? Mäta upp lopp etc etcDet kan ju hända att den är slut i lopp eller allmänt nerkörd.Men du kanske redan vet att den är i god kondition?Finns annars en färdig till saluhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3747Good luck! Citera
Micke B September 15, 2004 Author Report September 15, 2004 Naturligtvis ska motorn kollas i vinter om det ens är värt att trimma på den.Var bara tvungen att kolla om någon hadde en annan åsikt om motor alternativ mm Citera
Micke B September 19, 2004 Author Report September 19, 2004 Byt till en 3000rpm converter och bilen hoppar iväg från rödljusen Har inte riktigt förstått det där kan någon förklara det för mej? Citera
Gäst September 19, 2004 Report September 19, 2004 Byt till en 3000rpm converter och bilen hoppar iväg från rödljusen Har inte riktigt förstått det där kan någon förklara det för mej?Exempelvist så jobbar en orginal V8 effektivt från tomgång och upp till ca 5500rpmVid ca 2000rpm (olika på motorer) så börjar motorn få ett bra vridmoment och är lätt att starta.Alltså är Convertern inställd på att "greppa" in vid det varvtalet.Det greppet kallar man för "Stall Speed"Givetvis driver convertern även under det varvtalet men inte 100% Tänk dig ungefär hur du själv lägger in växeln på en manuell bil.Man varvar upp lite innan man kopplar in.När man plockar ur mer effekt ur en motor genom att byta kamaxel och insug så flyttas (oftast) motorns arbetsområde uppåt i varvtalsregistret.Exempelvist så arbetar motorn med Edelbrock RPM satsen mellan 1500-6500rpmMotorn går alltså inte särskillt bra under 1500rpm!Det går att köra med en orginal converter på RPM men motorn kanske hostar lite beroende på vilken stallspeed du har.Byter man till 3000rpm stallsped så greppar alltså inte convertern in till 100% först vid detta varvtal.Effekten blir som en slangbella eftersom vid det varvtalet har man ett mycket bra effektuttag på RPM.Nackdelen blir högre bränsleförbrukning,varmare låda och en allmänt högre gång på bilen.När man trimmar så ska man tycker jag personligen man alltid ska byta converter.Man behöver inte välja 3000rpm utan det finns även lägre bara det passar motorns karaktär.Anledning till att alltid byta är..1....Trimconverter är alltid kraftigare och "convertervingarna" är lödda istället för pressade...Dom tål alltså mer stryk2....En converter slits lika mycket som en automatlåda och dom tappar effekt med tiden. Vingar kröks och lager slits,Därför rekommenderas alltid converterbyte även vid renovering av låda.3....Naturligtvis är trimconverter konstruerade för att snabbt greppa och en orginalconverter är konstruerad för bästa komfort. Citera
Micke B September 20, 2004 Author Report September 20, 2004 Okej då är jag med mera i matchen :wink: Jag hittade en B&M Tork Master 3000 i Summit katalogen som skulle passa till min.Är det skillnad på märkerna eller är det plånboken som får styra?Går det att kolla vilken stallspeed man har eller är det bara att riva ner om man vill veta? Citera
ThomasFB September 20, 2004 Report September 20, 2004 Plattan i mattan med full broms visar stallspeed. Motorn orkar inte varva mer än vad turbinen ger efter. Citera
ThomasFB September 20, 2004 Report September 20, 2004 Okej då är jag med mera i matchen :wink: Jag hittade en B&M Tork Master 3000 i Summit katalogen som skulle passa till min.Är det skillnad på märkerna eller är det plånboken som får styra?Går det att kolla vilken stallspeed man har eller är det bara att riva ner om man vill veta?Det är skillnad på turbinerna. Bl.a. slirar vissa mer än andra. Kan inte rekommendera något märke, men TCI och B&M har hyfsade egenskaper på sina "direktfrånhyllan" gatturbiner. -Thomas- Citera
Micke B September 20, 2004 Author Report September 20, 2004 Det är lite svårt att se varven när man inte har varvräknare Citera
Gäst September 20, 2004 Report September 20, 2004 Det finns 2st convertrar till din 302 om lådan är orginalAntingen 1400-1600rpmEller 1780-1980rpmPå din låda finns en ID bricka där detta går att lösaKolla vilket nummer det står så kan jag tala om vad du har för stallDet börjar på PE för C4 lådor Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.