Jump to content

Cobra 2003 hobbybil


Gasser

Recommended Posts

Jag beställde nya galler till huvventilationen, vill få bort värme från motorrummet och jag ville inte kapa sönder originaldelarna. Tyckte dessa såg bra ut så det kändes som en smidig lösning.

post-8798-144839649055_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev lite mer bling till Cobran, en kromad regskyltshållare för att dölja original infästningarna i bakluckan..

-Beställde med egen text, har inte sett någon med Terminator-text tidigare så en sådan fick det bli. :D

post-8798-144839654254_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar!

Roligt att höra, det uppskattas!

Nu har jag fått tag i en uppsättning begagnade Nitto NT05R-dragradialer som jag tänkte prova, hoppas på att det ska greppa bättre...

-Men är lite orolig för hur den kommer att uppträda på vägen med mjuka däckstommar och lågt däcktryck, det blir nog lite invänjningstid misstänker jag...

Jag monterar nog på dem efter besiktningen alternativt väntar till våren.

201507192312581.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu får du tänka om.

Du har skaffat vanliga radial däck med extra mjuk gummi blandning som ska ha ganska normalt lufttryck.

Jag vet, detta pga att jag använder NT05R bak på min Cobra 315-35/17.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu får du tänka om.

Du har skaffat vanliga radial däck med extra mjuk gummi blandning som ska ha ganska normalt lufttryck.

Jag vet, detta pga att jag använder NT05R bak på min Cobra 315-35/17.

Tack, det var skönt att höra!

-Vilket däcktryck fungerar bäst för dig till vardags och/eller raktframåka?

Link to comment
Share on other sites

Det beror som vanligt vilken dimension som du har på fälgar och däck.

Det är en kombination.

Jag har endast använt mig av Nitto NT05R i 2 kombinationer.

1. 17x9 fälg med 275-40/17.

2. 17x10.5 med 315-35/17

I båda dessa fall har jag använt dem till "vardags" och då använt mig av däcktrycket som står innanför tanklocket, 35psi/2.2bar. Har slitit jämt på slitytan.

Jag kallar dessa däck för motorcykel däck, detta pga. svårt att få ut mer än 500 mil på en uppsättning.

Mycket grepp, klibbiga och roliga, men har endast 4.5 mm mönster som nya.

De gånger som jag åker rakt fram (=402m) så byter jag till riktiga däck (slicks).

Detta för att de är snällare mot drivlinan i bilen.

Ska man köra rakt fram med dessa däck så har jag läst att de flesta sänker däcktrtrycket till ca. 14-18 psi.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En lugn vinter mek-mässigt, jag har precis besiktigat bilen så den är påställd och körklar.

-Men några mindre uppdateringar har det blivit:

 

Jag beställde växelspak/förare från MGW, jag hade svårt att bestämma mig vilken längd på spaken jag skulle välja så jag tog både en kortare (standard) och en i original-längd (comfort).

-Jag använder till att börja med den kortare standardvarianten, klart distinktare växellägen blev det!

 

Några bilder från installationen:

MGW.jpgMGW_armar.jpgMGW_dämpmatta.jpgMGW_klart.jpgMGW_knopp.jpg

 

Noterade en trevlig text på inredningsdetalj: Cobra coupé..

 

MGW_cobradekal.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag provade att foliera svart mellan baklysena, men kom mest underfull med att det där med foliering inte var min grej. Jag lyckades inte få bort alla veck i de böjda kanterna trots flitigt användande av värmepistolen så folien försvinner nog efter denna säsong. Jag gillade dock det mattsvarta retrostuket så det blir till att lacka där istället. Men som sagt, det blir ett senare bekymmer…

Svartfolie.jpgSvartfolie2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en uppsättning tonade framlysen med vita sidoreflexer, jag vågade inte ta mörkare lysen än dessa men tycker att det blev helt okey!

-Självklart sparas originalet...

 

Lysen_tonade.jpgLysen_tonade4.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, bosarpan said:

Vill du köpa bränslerails? har ett par liggandes som har suttit på min Cobra,och dubbla gt 500 pumpar.

Hej!

Det låter intressant, men hur har du styrt pumparna? Jag använder en Kenne Bell Boost-a-pump idag..

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade detta för 4-7 år sedan.

Kenne Bell Boost a Pump finns 2 olika modeller. En för max 20A och en för max 40A. För att veta vilken modell som man har så måste man kolla på undersidan. Där är det kryptiskt instämplat för att veta vilken man har. Har för mig instämplat  20 eller 40.

Tyvärr det dock FDPM (fuel pump drive module) som inte klarar mer än kontinuerligt av 20A.

Om du kollar för Mustang GT500 så har de 2 stycken FDPM., detta för en sak en stycken FDPM klarar inte 2st GT500 bränslepumpar (drar för mycket ström)

Inga problem, alla mustanger och även de andra flesta Fordar har använt sig av samma FDPM.

Gå ut på skroten och köp en FDPM plus en halvmeter av kabelhärvan.

Koppla in som följande schema, viktigt är att Boost a pump sitter före FDPM och att använda ett relä med ny kraftiga kabel (6 -10 mm2) säkrad (50-60A) från batteriet.

Om du inte har 40A kenne bell boost a pump så kanske jag har en till salu innan sommaren (har också köpt uppgraderingar).

 

dual_fpdm_wiring.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grymt!

Tack för informationen Tbird, den var klockren!

-Vet ej om jag har 20 eller 40A-verisionenn av BAP:en, jag ska försöka leta rätt på vart den sitter och kolla upp märkningen..

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag riktigt nöjd, jag har äntligen fått tag i ett par fina original Cobra 03/04-kjolar till vettig kurs på e-Bay.

-Jag lämnade in dem i dag till lackeraren, hoppas bara på att han skall få en stund över så att han kan lacka dem...

 

 

.

Kjolar_orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp, det ska bli riktigt trevligt att få montera på original kjolar!  Medan jag väntar på att kjolarna skall bli klara från lackverkstan passade jag på att fördriva tiden med att montera ett JLT Cold air Intake.. Det ser cleant ut och gav ett lite trevligare ljud än original luftburk!

 

JLT_intake2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nitto NT05R-dragradialerna är på plats! Tyvärr får jag bara in 285-breda bakdäck då någon föregående ägare byggt 3”-avgassystemet lite väl utdraget med en ljuddämpare som inkräktar på utrymmet i hjulhuset. Synd då systemet är i rostfritt och i övrigt okey.

-Men som tur var ramlade jag på ett 3” Flowmaster med BBK´s x-pipe, nu står bara ett par BBK-headers på önskelistan… Väntar med att skifta avgassystem tills jag ”hittat” headers till rätt kurs, ingen som har ett par som ligger och dammar i garaget?

 

Anågående Nitto dragradialerna kan jag nämna att de var både bredare och högre än mina Bridgestone Potenza med samma dim (285/40x18”). Jag har ännu så länge bara kört dem med högt lufttryck (2Bar), ska prova att sänka trycket när asfalten blivit varmare för att testa greppet..

 

 

Nitto.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt att få rätta sidokjolar på bilen.

Kollade för ett par minuter sedan, hur kan ljuddämpare på avgassystemet komma i närheten av bakhkulet?

Bilder är bra ...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...