Jump to content

Cobra 2003 hobbybil


Gasser

Recommended Posts

42 minuter sedan, kanske mustang said:

Hmm kan bli problem då jag är 193 cm lång   🙂  

Glöm det jag är 185 och satt skit dåligt!!
Jag byggde även om stolsunderredet så jag kom längre bak (+10cm) men var ändå lite konstig på nått sätt.
Pröva först är mitt råd!    Våra kroppar har ju lite olika proportioner.

För långa personer är Gen 5 fantastiskt mycket bättre.
Gen 4 är rätt liten faktiskt

Finns färdiga förlängare att köpa

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Per Berglund said:

Glöm det jag är 185 och satt skit dåligt!!
Jag byggde även om stolsunderredet så jag kom längre bak (+10cm) men var ändå lite konstig på nått sätt.
Pröva först är mitt råd!    Våra kroppar har ju lite olika proportioner.

För långa personer är Gen 5 fantastiskt mycket bättre.
Gen 4 är rätt liten faktiskt

Finns färdiga förlängare att köpa

 

Trodde aldrig det skulle vara ett problem  har en 2018  och sitter  som en kung 🙂 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, kanske mustang said:

Trodde aldrig det skulle vara ett problem  har en 2018  och sitter  som en kung 🙂 

Ja tyvärr så är det och i mitt eget tycke det sämsta med generationen p.g.a min längd. 
Just Gen 4 som byggde vidare på den "lilla" Fox plattformen med väldigt kort hjulbas gissar jag påverkade kupen väldigt mycket  (-15cm)
Gen 6 som du har då är man tillbaka på samma dimension som slutet 60-talet och där sitter man som man "ska"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

I helgen blev det äntligen lite skruva... Hade köpte på mig en uppsättning nya Brembo-ok från Cadillac ATS med monteringssats från SS Engineering. Passade på att lacka om dem i rött och lade på en silvrig Cobra-text. De passade fint, men fick fila lite på det yttre belägget för att det skulle gå fritt från bultarna på mina Baer.skivor. Men jag blev helnöjd, bättre än bra!

Brembo_broms3.jpg

Brembo_broms2.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Gasser said:

I helgen blev det äntligen lite skruva... Hade köpte på mig en uppsättning nya Brembo-ok från Cadillac ATS med monteringssats från SS Engineering. Passade på att lacka om dem i rött och lade på en silvrig Cobra-text. De passade fint, men fick fila lite på det yttre belägget för att det skulle gå fritt från bultarna på mina Baer.skivor. Men jag blev helnöjd, bättre än bra!

Brembo_broms3.jpg

Brembo_broms2.jpg

Är det såna där ABS hjul som ska passa väldigt många bultmönster med olika excentriska inlägg?

Har hört att det inte ska bli så starkt och inte rekommenderas för banåka, men ingen fakta i kring det. Har du kollat upp dom, kan bli tuffa påfrestningar på curbs och liknande och man vill inte ha fälgbrott. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mustangmike said:

Är det såna där ABS hjul som ska passa väldigt många bultmönster med olika excentriska inlägg?

Har hört att det inte ska bli så starkt och inte rekommenderas för banåka, men ingen fakta i kring det. Har du kollat upp dom, kan bli tuffa påfrestningar på curbs och liknande och man vill inte ha fälgbrott. 

 

 

Ingen fara detta är glidarhjulen, det ska bli  15" med fläskdäck bak..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
(redigerad)

Det blev en AFCO GT500 chargecooler med dubbla Spal-fläktar som omväxling.. Sitter klockrent i fronten! Fästet från MAF Racing gjorde att det blev helt bolt-on. Den är mekaniskt monterad, återstår att dra kabel till kupén och hitta lämplig plats för brytare till fläktar och en separat brytare till IC-pumpen utan att borra hål i inredningen...

IC1.jpg

IC3.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Började lite lätt med att byta den främre krängningshämmaren, det gick smidigt. Den nya var betydligt fetare än originalet. Snart får jag börja med bakvagnen, några sidoprojekt innan. Typ skilsmässa och husförsäljning. Hoppas på att kunna behålla bilen åtminstone som terapi..

Någon som behöver poly-bussningar till original krängningshämmare? Finns här för billig slant..

Kräng.jpg

Kräng2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

När andra tar ut bilarna och kör så börjar jag att skruva... Tänkte uppgradera bakvagnen ett par snäpp med nyrenoverad bakaxelklump från Henrik Modigh med ny diff, drivaxlar från G Force Performance "Outlaw", Eibach kränghämmare, justerbara kränghämmarlänkage från Full Tilt Boogie Racing och likaså bump steer kit Toe links (vad de nu heter på svenska). Ford Racing bakaxelkåpa, sänkt bakre delrin/aluminium upphängning. Poly- och aluminiumbussningar sedan tidigare..

IRS_sida.jpg.f90ef4db5b81223ac0fff18a1c31b2df.jpg

IRS_ut.jpg.a488738fc9cae3024c03b0593ec9ec69.jpg

IRS_delar.jpg.8b49d54f8dc060bb966a81964a5c862d.jpg

IRS_klump.jpg.0563603635121daa6582f87339cbae70.jpg

IRSuppdat.jpg.dd9bd73bdb6f3ac7e5d0d44729710c6c.jpg

IRSbak.jpg.76a51921e9cf7d5fd05f729c09186918.jpg

IRSkrang.jpg.b73f00febb4e7be61a3283d4d645464e.jpg

Nu ska bara infästningarna i karossen förstärkas, stag mellan stötdämpartornen monteras och få dit en catch-tank/behållare för bakaxelns luftning om den skulle trycka ut olja där.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Passade på att köra "Anti-Venom mod" på växellådan, dvs slänga dit ett par kopparbrickor för att schimsa ut spelet en aning för lägre tryck..
-Trångt var det, tur att man kunde släppa ner lådan en aning.

Venom_T56.jpg.400263fae8a69d8e3dc3ece6a7024443.jpg

Venom_detent.jpg.314557ecdba17c9337fbe95b7be4166a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Monterade ett stag mellan bakre stötdämpartornen, inte för att jag tror att det gör ngn större skillnad men en kul grej. Fick även dit en catch-can för bakaxelklumpen..

Stag_bagage.jpg.78f081e070d855691e343383e3ef6d73.jpg

Catch_can_diff.jpg.c64decfb929e21d3fbdbaa7dd7fe5222.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen fick jag tummen ur och lämnade in fronten på lackering efter jag lyckats att repa den, sura pengar men nu är det glömt...
-Passade på att uppgradera även här med ett byte av frontläppen till en från Magic Drift, men självklart sparas originalet. Bilen fick sig en välbehövlig tvätt för att bli av med garagedammet innan den kördes till bilprovningen, det är alltid lika skön känsla när den går igenom besiktningen!

Ny_lapp3.thumb.jpg.3aaa97c73fcf8c95818ff6eb8033f15e.jpg

Ny_lapp.thumb.jpg.caa32191f5c945f663cd7d5178d63955.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...